چشم‌انداز درخشان و جذاب «وزمین»

چشم‌انداز درخشان و جذاب «وزمین»
چشم‌انداز درخشان و جذاب «وزمین»

با نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی «وزمین» و با توجه به دارایی‌های این بانک مشتری‌مدار و دیجیتال‌محور می‌توان روزهای درخشان و جذابی را برای سهامداران این بانک پیش‌بینی کرد.

به گزارش توسعه پویا به نقل از اقتصاد ملت؛ بر همین اساس بانک ایران‌زمین که سال ۱۴۰۰ را سال تولد خود در کسوت بانک تمام دیجیتالی اعلام کرده بود و توانست عنوان نخستین بانک تمام دیجیتالی کشور را از آن خود کند؛ وجه تمایز بانکداری دیجیتال با اشکال دیگر بانکداری را تمرکز آن بر نیازهای مشتری‌مداری و داده‌محور بودن آن دانست.
بانک ایران‌زمین با نماد بورسی «وزمین» در سال ۱۳۸۹ مجوز فعالیت خود را از بانک‌مرکزی دریافت کرد و خیلی زود در شرکت فرابورس ایران پذیرش و وارد بازار سهام شد و از اوایل مهر ماه ۱۳۹۰ در تابلوی قیمت‌های این بازار جا خوش کرد.
«بهبود تجربه مشتری» نخستین هدف بانک ایران‌زمین در بانکداری دیجیتال عنوان می‌شود؛ چراکه امروزه رقابت در عرصه بانکداری تحولات چشمگیری داشته و رضایت مشتری از ارائه سطح مطلوب خدمات به شرط اصلی مؤفقیت در انتخاب یک بانک تبدیل شده است.
در شرایطی که گفته می‌شود در عصر حاضر بزرگترین هدف بانکداری احساس خوب مشتری است؛ در کنار اعتماد، خدمات مالی و حسن شهرت مؤسسات مالی موضوع تجربه کاربری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
با توجه به عملکرد درخشان بانک ایران‌زمین در عرصه بانکداری دیجیتال؛ باید گفت که تنها مشتریان این بانک از خدمات‌رسانی مطلوب و مشتری‌مدارانه این بانک بهره نمی‌برند؛ بلکه سهامداران «وزمین» هم در شرایطی که فضای بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر همواره با چالش‌ها و نوسانات متعددی دست‌ به گریبان بوده است، اما از حاشیه امن و آرامش خاطر بیشتری در خصوص سهام این بانک برخوردار بودند.
آنچه که مسلم است اینکه «وزمین» از لحاظ بنیادی وضعیت خوبی دارد و سهامداران با افق بلندمدت و میان‌مدت می‌توانند از یک سرمایه‌گذاری مطمئن برخوردار شوند.
بر اساس این گزارش سرمایه این بانک در زمان احداث ۴ هزار میلیارد ریال (معادل ۴۰۰ میلیارد ریال) برای ۴ میلیارد سهم هزار ریالی بود. از آن زمان تاکنون نیز افزایش سرمایه‌ای را ثبت نکرده است. این بانک در صورت‌های مالی تلفیقی خود در سال ۱۳۹۹ عملکردی متعادل را ثبت کرده است. در بخش درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی نیز کاهش سه درصدی را ثبت کرده است که با نگاهی به خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این کاهش به ۲۷ درصد نیز می‌رسد.
با نگاهی جزیی‌تر می‌توان دید که بخشی از مشکلات بانک ایران‌زمین‌ از ادغام مؤسسه مولی‌الموحدین با بانک ایران‌زمین ناشی می‌شود. در واقع این بانک در قبال این ادغام دارایی‌های سرمایه‌ای مناسبی دریافت کرده است. در شرایط تورمی اقتصاد ایران چانچه تورم سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بود؛ داشتن چنین دارایی‌هایی به احتمال زیاد می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.
در همین خصوص اگر زیرمجموعه‌های این بانک و املاک وثیقه شده را نیز در نظر بگیریم؛ ‌اوضاع و آینده بهتری را نیز می‌توان متصور بود. در نتیجه با فروش بخشی از آنها می‌تواند زیان انباشته را جبران و توجه بازار را به سوی این سهم جلب کند. از سوی دیگر با صرف تمام توان مجموعه خود برای احیاء فعالیت‌های عملیاتی؛‌ افزایش سرمایه قابل‌توجهی را در آینده‌ای نزدیک پیش‌‌رو داشته باشد تا بیش از پیش ارزنده شود.
بر اساس گزارش صورت‌های مالی «وزمین» در کدال؛ سهام این بانک در پایان دی ماه به قیمت ۸۳۵۰ ریال بود، اما امروز به ۹۰۱۰ ریال افزایش یافت که با توجه به روند کلی بازار سرمایه و اتفاقاتی که در سایر سهم‌های بانکی رخ داده؛ نشاندهنده اعتماد بیشتر سهامداران بانک ایران‌زمین به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی این بانک خصوصی و به عبارتی بهتر گواه چشم‌انداز درخشان و جذاب «وزمین» برای سهامداران است.

لینک کوتاه:https://toseepooya.ir/?p=36974

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *