نگاه به نفت باید از دریچه اقتصادی فراتر باشد

عضو ارشد بنیاد ملی نخبگان ضمن اهمیت اقتصاد نفتی در کشور گفت: نباید روزنه نگاه‌ به صنعت نفت یکسان باشد. در جایی آن را طلای سیاه میدنامند که، با ایجاد یک انقلاب بزرگ در زمینه انرژی، حرکت چرخ صنعتی را سرعت بخشیده و به توسعه بسیاری از کشور‌های جهان سومی کمک نموده است.

دکتر روزبه مفیدیان در گفتگو با پایگاه خبری توسعه پویا؛ در سمت دیگر نفت را به عنوان مایعی سیاه و بدبو قلمداد می کنند که اقلیتی مرکب از صاحب امتیازان در فاسد‌ترین کشور‌های جهان و نیز سهامداران بزرگ شرکت‌های چند ملیتی را به جاه و جلال رسانده است.

نخبه ملی و عضو ارشد پژوهشکده نانو شمال کشور ادامه داد: با این حال برخورد احساساتی با پارادایم نفتی ما را به نقطه واحدی نمی رساند. در حقیقت تجربه یک قرن گذشته نشان داد که نفت، به خودی خود طلا یا بلا نیست. همین پارادوکس در ایران نیز بر سر نعمت یا نقمت بودن نفت بیشمار است. تاریخ نشان وی دهد حدود یک قرن پیش با غرش بر آمده از فوران نفت در مسجد سلیمان، این ماده به زندگی ایرانیان راه یافت و برای یک دوره بسیار طولانی، که همچنان ادامه دارد، با مرگ و زندگی بسیاری از انسان ها گره خورد.

پژوهشگر حوزه نفت و انرژی تاکید کرد: امروزه نفت همچنان عامل عمده تامین مالی سیاست داخلی و تعیین کننده جهتگیری‌های خارجی ماست و در اقتصاد نیز مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر بودجه‌های سالانه و بازرگانی خارجی کشور است. و این میزان بر حسب افزایش و یا کاهش در آمد حاصل از صادرات نفت افزایش یا کاهش دارد.

دکتر مفیدیان تصریح کرد؛ برای نشان دادن نقش نفت در اقتصاد ایران، کافی است به تاثیر تعیین کننده آن بر نرخ رشد کشور توجه کنیم، و اضافه نمود: در یک دهه اخیر، با کاهش چشمگیر صادرات نفتی نرخ رشد سالانه تحت تاثیر تحریم های ظالمانه منفی شد و حتی به منهای هفت در صد هم رسید.

وی در پایان افزود: در مقابل اما با توجه به پیآمد‌های برجام و افزایش چشمگیر صادرات نفتی ایران در اثر لغو تحریم ها، نرخ رشد اقتصادی کشور بر پایه آمار رسمی به حدود ۱۲ در صد افزایش یافت. این که مهم‌ترین شاخص اقتصاد کلان تنها زیر تاثیر یک کالا با فراز و نشیب هایی چنین شدیدی روبرو بشود، نشانه بارزی از ضعف اقتصادی ایران است و باید در آینده با گذار به اقتصاد علمی و فناوری و افزایش تولیدات دانش بنیان و حمایت از کارآفرینی پایدار به موتور محرکه اقتصاد کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *