لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی

لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی
لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی
دکتر روزبه مفیدیان، عضو بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری گفت: توسعه همه جانبه در سایه تولید، منوط به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی است.
دکتر مفیدیان در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا؛ ضمن مهم شمردن اقتصاد نفعی به موازات اقتصاد نفتی تشریح کرد: در شرایطی که بخش اعظم درامد ناخالص ملی به نفت وابسته است بسیاری از کشورهای توسعه یافته که از منابع نفت و گاز محروم هستند به دنبال اقتصاد نفعی (نوآوری، فناوری، علمی) و گسترش شرکت‌های دانش بنیان هستند و در آینده تولیدات علمی را بصورت پایاپای با طلای سیاه معامله می‌کنند.

عضو ارشد پژوهشکده نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اضافه کرد: اگر فکری به حال مهاجرت نخبگان نکنیم در آینده مجبوریم علم را به چندین برابر قیمت از اروپا و آمریکا وارد کنیم. این در حالیست که امروز می توانیم با مدیریت صحیح و نگهداشت نخبگان در کشور این تولیدات علمی در مرزهای دانش را در مرزهای خودمان نهادینه کنیم.

کارشناس حوزه نفت و انرژی تاکید کرد: بازگشت نخبگان از کشور نیازمند حمایت همه جانبه دولت و نیز تهیه ساختاری مدون برای کنترل ظرفیت‌های فکری و معنوی نخبگان است. در صورتی که روند فعلی ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد عقبگرد علمی در صنایع نفت و مهندسی خواهیم بود که این یکی از موانع موجود بر سر راه تولید می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *