- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی

لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی
لزوم گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی [۱]
دکتر روزبه مفیدیان، عضو بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری گفت: توسعه همه جانبه در سایه تولید، منوط به گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نفعی است.
دکتر مفیدیان در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا [۲]؛ ضمن مهم شمردن اقتصاد نفعی به موازات اقتصاد نفتی تشریح کرد: در شرایطی که بخش اعظم درامد ناخالص ملی به نفت وابسته است بسیاری از کشورهای توسعه یافته که از منابع نفت و گاز محروم هستند به دنبال اقتصاد نفعی [۳] (نوآوری، فناوری، علمی) و گسترش شرکت‌های دانش بنیان هستند و در آینده تولیدات علمی را بصورت پایاپای با طلای سیاه معامله می‌کنند.

عضو ارشد پژوهشکده نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اضافه کرد: اگر فکری به حال مهاجرت نخبگان نکنیم در آینده مجبوریم علم را به چندین برابر قیمت از اروپا و آمریکا وارد کنیم. این در حالیست که امروز می توانیم با مدیریت صحیح و نگهداشت نخبگان در کشور این تولیدات علمی در مرزهای دانش را در مرزهای خودمان نهادینه کنیم.

کارشناس حوزه نفت و انرژی تاکید کرد: بازگشت نخبگان از کشور نیازمند حمایت همه جانبه دولت و نیز تهیه ساختاری مدون برای کنترل ظرفیت‌های فکری و معنوی نخبگان است. در صورتی که روند فعلی ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد عقبگرد علمی در صنایع نفت و مهندسی خواهیم بود که این یکی از موانع موجود بر سر راه تولید می‌باشد.

[۴] [۵]