برای تاسیس سیستم تکافل، استخاره لازم نیست

برای تاسیس سیستم تکافل، استخاره لازم نیست
حمیدرضا حاجی اشرفی، کارشناس ریسک و بیمه/
برای تاسیس سیستم تکافل، استخاره لازم نیست

توسعه پویا، مبارزه با بیکاری و رکود اقتصادی از جمله برنامه‌های اقتصادی همه دولت‌ها در همه کشورهاست. برای شکل‌گیری اکوسیستم محیط کسب‌وکار ملی پویا و توانگر بسترسازی و ایجاد سهولت در کسب مجوزها و تاسیس و برخورداری از آموزش‌های مهارتی، تکالیف دولت‌هاست. در اقتصاد بازار آزاد دولت‌ها به منظور شکل‌گیری میکرودانه‌ها(موسسات مشاغل خانگی- فروشگاه‌های صنفی- شرکت‌های با مسئولیت محدود- تعاونی‌های خانوادگی و محلی) و دانه‌ها (مجموعه‌ای از میکرودانه‌ها در یک روستا یا دهستان) و تبدیل دانه‌ها به خوشه‌ها (تعداد دانه‌های همگن که خلق زنجیره ارزش افزوده در یک شهرستان و استان تشکلیل یک خوشه را می‌دهند) برنامه و برنامه‌ریزی دارند. بدون برنامه‌ریزی استراتژیک امکان اشتغالزایی و حل مشکل بیکاری و رکود تورمی وجود ندارد.

سیاست اقتصادی دولت و مجلس در سالهای اخیر کاهش سهم اقتصاد دولتی و شرکت‌های خصولتی و افزایش حضور بخش‌های خصوصی و تعاونی اعلام شده، بنابر این بطور منطقی دولت در صدد حذف تاسیس شرکت‌های جدید دولتی و واگذاری شرکت‌های خصولتی و لذا کاهش استخدام در این بخش و دستگاه‌های دولتی می‌باشد. در این صورت یقین تقویت بنیه تولید و استخدام بنگاه‌های خصوصی و تعاونی فعال موجود و تاسیس بنگاه‌های جدید برای اشتغالزایی جوانان و نیمه بیکاران از جمله برنامه‌هایی هستند که می‌توانند فضای اکوسیستم کسب‌وکار ملی را تقویت کند و به رونق اقتصادی و رشد درآمد خانوار و گردش مالی غیر تورم‌زا منجر شود.

برای شکل‌گیری این فرآیند، خوشبختانه از نظر پشتوانه قانونی و نظام اقتصادی موجود در کشور هیچ مانعی وجود ندارد، مانع گلوگاهی پیش پای کارآفرینان و فعالان اقتصادی، فقدان سیستم های منتورینگ استارتاپی‌ است که بعنوان مشاوران تامین کننده دانش و اطلاعات و منابع  نرم‌افزاری- سخت‌افزاری- فکرافزاری- روح‌افزایی به کمک کارآفرینان بیایند و اکوسیستم نوین کسب‌وکار را شکل دهند. متاسفانه، علی رغم تلاشهایی که برای آشنا نمودن کارشناسان تهیه کننده قوانین کسب‌وکار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نقش شتابدهنده‌ها در اقتصاد کلان و خرد ملی صورت می‌پذیرد، هیچ نوع واکنش و استقبالی از سوی آنان برای همکاری با استارتاپ‌های؛ اینشورتک‌- فین‌تک‌ها- شورتی باندها دیده نمی‌شود. این القاب، نام شرکت‌های جدید مشاوره شغلی و پیمانکاران مشاور راه‌اندازی شرکت‌های خصوصی و تعاونی در رشته‌های مختلف است. آنها از نقطه صفر فرهنگ‌سازی شغلی، ایده یابی تولید محصولات تا آموزش‌های مهارتی، تاسیس شرکت‌های جدید، طراحی سیستم بازاریابی، تامین سرمایه‌های ثابت و در گردش، امور اداری و مالی، امور فنی و مهندسی، خرید ماشین آلات ، مواد اولیه، انبارداری، حمل‌ونقل، توزیع، فروش داخلی و صادراتی و ..‌. را برای بنگاه‌های اقتصادی میکرودانه- دانه‌ها- خوشه‌ها را به انجام می‌رسانند. عامیانه بگوییم: نقش آنها در توسعه مشاغل همچون پدر، مادر، برادر، خواهر در جامعه شغلی کشورهاست. اینان پدیده‌های مدیریت کسب‌وکار دوران موج‌های چهارم و پنجم و روش.های کوانتومی هستند.

یکی از نهادهایی که به لحاظ ماهیت و فلسفه وجودی می‌تواند در اقتصاد بازار آزاد وفق قوانین اساسی و عادی ایران نقش ماتریسی و کلان استارتاپی، مدیریت مشاوره و اجرا تاسیس اکوسیستم جدید کشورمان را در کنار بخش‌های دولتی، تعاونی، خصوصی ایفا کند، سیستم مالی تکافل است. تکافل می‌تواند در نقش اسکوتر کاتالیزور شکل‌گیری واحدهای SMEs(مشاغل خرد، کوچک، متوسط) نقش‌آفرینی بسیار موثر نماید. در روش تکافلی، موانع و گلوگاه‌های و بورکراسی موجود در موسسات بانکی- بورس- بیمه وجود ندارد و اشخاص به تاسی از نیت‌های نیکوکاری به پشتیبانی از کارآفرینان بپردازند. سرعت و سهولت انجام کار در سیستم‌های تکافل محور می‌تواند بسیار بالاتر و ثمربخش تر از بخش خصوصی کنونی باشد.

به لحاظ پشتوانه قانونی، فرهنگ کار و روحیه هم‌افزایی، باورهای پاک اعتقادی و تمدنی دیرین، ایرانیان انگیزه‌های نیکوکاری بالایی دارند. به خصوص زمانیکه بدانند، مشارکت موجب اشتغالزایی و آباد شدن خانه، آبادی و روستاها و شهرهای آنان خواهد شد.

به دولت و مجلس و وزارتخانه‌های امور اقتصادی، تعاون و بیمه مرکزی پیشنهاد می‌شود، همگام با اجرای انقلاب‌های صنعتی چهارم و پنجم در همین برهه در دنیای صنعتی که اکوسیستم کسب‌وکار جهانی شخم زده می‌شود و دگردیسی تمدنی عظیم در حال شکل‌گیری ست و موج‌های سهمگین اقتصادی همه کشورهای جنوب و در حال توسعه را بزودی در بر خواهند گرفت به موازات سیستم‌های مالی و ساختارهای موجود، نهاد تکافل- تعاون محور را فعال سازید.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=68597

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *