استارتآپ‌های تعاون- تکافل محور کاتالیزور توسعه اکوسیستم کسب‌وکار ملی

استارتآپ‌های تعاون- تکافل محور کاتالیزور توسعه اکوسیستم کسب‌وکار ملی
حمیدرضا حاجی اشرفی؛ کارشناس مطالعات ریسک و بیمه/
استارتآپ‌های تعاون- تکافل محور کاتالیزور توسعه اکوسیستم کسب‌وکار ملی

توسعه پویا، یکی از اساتید مجرب ریاضی که مردی دنیا دیده و صاحب اندیشه بود گاهی به تشریح کاربرد ریاضیات در رشته‌های مختلف شغلی و در زندگی اجتماعی می‌پرداخت. وی اهمیت آموختن ریاضیات در تصمیم‌گیری‌های روزمره و بلند مدت برای هر انسان را به زبان ساده برای دانشجویان بیان می‌کرد.

کاربرد ریاضیات در مدیریت‌های ریسک و بازاریابی نیز از آنچنان اهمیتی برخوردار است که به جرات می‌توان گفت؛ این‌ دو رشته علمی بدون کمک‌ گرفتن از دانش ریاضیات حرفی برای گفتن داشته باشند.

در چهار قانون برنامه پنج ساله و به خصوص در برنامه ششم برای ایجاد پنج میلیون شغل و توسعه بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات پیش بینی‌هایی صورت پذیرفت، لیکن در صحنه عمل با موفقیت مطلوب همراه نبودند.

مباحث گوناگون در صدا و سیما درباره کار و کارآفرینی و اشتغالزایی، مبارزه با بیکاری، افزایش بنیه صادراتی کالاها و خدمات به کشورهای منطقه، گسترش تعداد واحدهای SMEs و تقویت بنیه واحدهای در حال کار و …همه و همه بیانگر این واقعیت هستند که دغدغه اشتغال آفرینی در نزد اشخاص و سازمانهای متولی ‌نیز وجود دارد.

ایران از جمله معدود کشورهای منطقه غرب آسیا می‌باشد که توانسته در طی قرن چهاردهم هجری شمسی، سازمان‌های مدرن و زیرساخت‌های لازم برای توسعه پایدار را فراهم سازد. تاسیس مراکز آموزشی با ماموریت‌های خاص از مقطع مهد کودک تا عالی ترین سطوح و استقرار مراکز و آموزشگاه‌ای فنی و حرفه‌ای، پژوهشکده‌ها، وزارتخانه‌های تخصصی، بانک‌ها و موسسات مالی، بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی، صندوق‌های حمایتگر بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی، بازارهای متنوع، انبارها، سیستم‌های متنوع حمل و نقل که برای فعالیت متوازن محیط کسب‌وکار لازم هستند ایجاد و مستقر شده‌اند. اکنون اکوسیستم کسب‌وکار فعال با تجربه در حال کار است. لیکن برنامه‌ریزی مورد اشاره در سطور فوق، اشاره به تمایل دولت‌ها در توانمندسازی هر چه بیشتر بنگاه‌های فعلی و گسترس واحدهای کسب‌وکار کشور دارد.

مطالعات نشان می‌دهند که به مرور زمان، کارآفرینی از حالت ساده و چند عاملی به حالت پیچیده و چندین عاملی، مرکب تبدیل شده دیگر مثل زمان سابق نیست که یک یا چند نفر صبح اول وقت تصمیم به تاسیس یک شرکت بگیرند و در مدت کوتاهی، شرکت را با موفقیت راه‌اندازی کنند. شرایط تامین سرمایه و وام، خرید زمین کارخانه و ساخت سوله‌ها و خرید ماشین آلات و دفاتر مرکزی و استخدام نیروهای کار و سپس فروش محصولات به سهولت فراهم بود. فقط داشتن انگیزه و اراده و تصمیم‌گیری ابتدایی مهم بود سپس، فرآیند اجرای کار توسط دولت تسهیل می‌شد.

امروزه، بزرگترین مانع و سد پیش پای شکل‌گیری بنگاه‌های جدید، فقدان انگیزه کار و تلاش، تولید محور در نزد جوانان است. زیرا گلوگاه‌های مختلف پیش پای کارآفرینان ریسک‌های ورشکستگی و عدم موفقیت‌ها، موجب عدم  اطمینان و بی‌انگیزگی در ورود به مشاغل صنعتی، کارگاهی و کشاورزی و خدمات پشتیبان می‌شوند. بدین ترتیب تقاضای تاسیس بنگاههای جدید کاهش می‌یابد و بنگاههای فعال کنونی هم بر اساس (نظریه منحنی عمر سازمانها و قوانین ارث) و تغییر نگرش نسل‌ها به فلسفه کار و زندگی به تدریج تعطیل می‌شوند. از یکطرف کاهش تعداد تاسیس و از یک طرف تعطیلی بنگاههای فعال موجود به دلیل جبر روزگار ویران کننده اقتصاد هستند‌.

دوراندیشی حکم می‌کند با کمک‌ دانش مدیریت‌های ریسک و بازاریابی و محاسبات و تحلیل دقیق تغییرات فضای کسب‌وکار، شرایط امروز و فردای اقتصاد ملی بررسی شوند. سپس با شناخت دقیق پتانسیل‌ها، قوانین و مقررات‌ ماموریت‌ها و اهداف سازمانها، آشنایی بیشتر با اندیشه‌ها و افکار جوانان با معضلات و فرصت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری موجود کشور آشنا و الگوریتم‌های واقعگرایانه تاسیس و فعالیت بنگاهها در مشاغل مولد ارزش افزوده را بشناسیم و موثرترین آنها را بطور موازی پیاده‌سازی نماییم. می‌توان دو یا سه مدل کارآفرینی را بصورت پایلوت و همزمان اجرا و آزمایش بهره‌وری نمود. یقین نقش آحاد شهروندان و دولت و مجلس قانون‌گذاری در حمایت قاطع از پیاده‌سازی الگوریتم‌های موفق کارآفرینی منجمله [سیستم تعاون+ تکافل] در پیشرفت اکوسیستم محیط کسب‌و‌کار کشورمان بی‌بدیل است.

در کشورهای دیگر مدل‌های مختلف حمایت از بنگاههای اقتصادی، مدیران و سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و کارآفرینان مورد آزمون قرار گرفت و به نتایج خوبی دست یافتند. در ایران به برکت وجود سیستم‌های مستعد کارآفرینی، به طور حتم راه حل‌های مبتنی بر فرهنگ دینی و ملی در اشتغالزایی و تولید ثروت جمعی و مبارزه با فقر، جواب منطقی خواهند داد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=65875

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *