استارتآپ‌های مطالعات ریسک کارآفرینی شتابدهنده تحولات اکوسیستم کسب‌و‌کار

استارتآپ‌های مطالعات ریسک کارآفرینی شتابدهنده تحولات اکوسیستم کسب‌و‌کار
حمیدرضا حاجی اشرفی/
استارتآپ‌های مطالعات ریسک کارآفرینی شتابدهنده تحولات اکوسیستم کسب‌و‌کار
بخش نخست: تبیین اهداف نشست‌های دوشنبه‌های بیمه‌ای در مسیر تولید دانش شفاهی

توسعه پویا، طی دوازده سال گذشته، بطور مستمر مطالعه ریسک‌های مشهود و نامشهود اکوسیستم فضای کسب‌وکار کشورمان را از پنجره نظری و عملی پیگیری کرده‌ام. از آنجاییکه مخاطب اصلی این مطالعات، کارآفرینان و جوانان هستند، فرصت مغتنمی که اینترنت و پلتفرم‌های فضای مجازی برای تبادل داده‌ها در آغازین سال‌های هزاره سوم میلادی در جوامع بشری فراهم ساخته، بهره‌برداری بهینه از رسانه‌های بر بستر شبکه اینترنت را اجتناب ناپذیر می‌کند.

درک دگردیسی تمدنی جهان در شروع هزاره سوم الزامیست. آشنا شدن و آشنا نمودن دیگر هموطنان با موج‌های پویا و نوآورانه تکنولوژی وظیفه تک تک محققان و پژوهش‌گران، کارشناسان نسل دیروز و امروز کشورمان است. بدون درک و تسلط بر تحولات بزرگی که در حال رخداد است، نمی‌توانیم همگام با کاروان پیشرفت‌های مادی و معنوی دنیا همراه شویم.

خاصه‌ترین تعبیر در تفسیر تغییرات پیش روی جوامع بشری این عبارت است: فرهنگ، اجتماع، اقتصاد در جهان امروز در حال شخم خوردن عمیق هستند.!

در شرایط کنونی ، برای درک و شناخت و یادگیری مستمر و پیاده‌سازی برنامه‌های کاهش حداکثری ریسک.ها در اکوسیستم محیط کسب‌وکار ملی و جوامع محلی، تاسیس سازمان‌های نوینی می‌باشد که قادر به مدیریت این تحولات باشند.

استارتآپ‌ها امروزه در صدر برنامه‌ریزی و سازماندهی محیط کسب‌وکارها قرار دارند. در واقع امروزه بدون وجود استارتآپ‌ها و بدون مشارکت و همکاری منتور استارتاپ‌ها در رشته‌های مختلف کسب‌وکار، هیچ جامعه‌ای موفق پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه پایدار و متوازن در هیچ زمینه‌ای نمی شود.!

برای اینکه به درک مشترک از وضعیت کنونی دگردیسی در حال وقوع تمدنی و نیز شخم خوردن محیط کسب‌وکار جهانی و بالطبع ملی کشورها برسیم لزوما باید تصویری درست از رویکرد کشورهای طبقه بندی شده تحت عنوان فراصنعتی، صنعتی، در حال توسعه، کمتر توسعه یافته داشته باشیم. از آن‌ سو لازم‌ است تک تک واژه‌ها و عوامل و افراد دخیل در فرآیند متحول‌سازی تعریف شوند و به طور موجز تبیین گردند.

استارتآپ چیست؟ اشخاص حقیقی و حقوقی دارای دانش و تجربه بسیط در رشته‌های مختلف شغلی هستند که خلاقیت ایجاد نوآوری در محصولات و روش‌های انجام کار را دارند.

نقش‌های چندگانه استارتآپ‌ها: اصلی‌ترین ماموریت آنها [زمینه سازی ظهور نواوری] در محیط زندگی و فعالیت‌های شغلی انسانهاست. بدین ترتیب که؛ پس از ظهور انقلاب صنعتی در اروپا و توسعه نظام‌های اقتصادی مبتنی بر توسعه فناوری‌های تولید، توسعه ماشین آلات صنعتی و ایجاد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بسیاری از اقتصادهای مبتنی بر فعالیت‌های موروثی و مغازه‌های کوچک توان رقابت با تولیدات انبوه و صنایع بزرگ را نداشتند. از سوی دیگر در این دوران نیازهای [فرامادی] جوامع نیز ظهور پیدا کردند.

نیازهای فرامادی مجموعه‌ای از عواملی که شامل است از: جهانبینی، اعتقادات و دین، فرهنگ‌، باورها، نگرش‌ها، سبک زندگی، زیست عدالت محور، انسانگرایی و …

اقتصاد نوآوری صنعتی: اولین بار در دهه ۷۰ فیرمن: موضوع اقتصاد نوآوری صنعتی را بعنوان مدل جدید اقتصاد صنعتی مطرح کرد. پس از وی کلاین و رزنبرگ، رائول، وینتر، پالیسی و تعدادی از محققان موضوع نوآوری، مدل‌های آن و نحوه اثرگذاری آن را در سیاست‌گذاری توسعه صنعتی در قالب نظام‌های ملی نوآوری تبیین کردند.( سوزنچی کاشانی – ۱۳۹۷)

ادامه دارد …

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=66334

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *