امیدواری و روحیه بخشی در رسانه

پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا، دکتر حسین امامی، دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی هم درباره این ماجرا، عملکرد تلویزیون و بایدها و نبایدهایی که یک رسانه باید در این زمان سراغ آن برود، به جام‌جم این طور گفت:
در شرایطی که ویروس جدید کرونا در کشور شیوع پیدا کرده تلویزیون باید از شکل‌گیری رفتار منفی توسط مردم جلوگیری کند. البته این به آن معنی نیست که اطلاع‌رسانی به بهانه‌ها و مصلحت‌هایی مخدوش یا محدود شود، بلکه تلویزیون باید به گونه‌ای عمل کند که به تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری و در پی آن ایجاد رفتار منفی در کشور منجر نشود. البته این بیشتر در اخبار نمود دارد ولی در سایر بخش‌های غیرخبری نیز باید لحاظ شود. به‌هرحال توانمندسازی مخاطبان و افزایش اطلاعات آنان موجب می‌شود تا ترس بیش از حدی از کرونا برایشان ایجاد نشود.
رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون برای مهار بحران کرونا، علاوه بر اطلاع‌رسانی، وظیفه آگاهی‌بخشی و آموزش و همچنین انسجام‌بخشی مردم برای ایجاد رفتار متعادل و یکنواخت را در دستور‌کار خود قرار داده‌اند.
پرداختن به خبرهای امیدبخش بهبود و سلامت مبتلایان، تلاش شبانه‌روزی تیم‌های پزشکی و پرستاری و خبرهایی که از تلاش متخصصان برای مهار و مقابله با این بحران شامل ساخت کیت‌های آزمایشگاهی و یا وارد کردن آن، ساخت داروی جدید مقابله با این ویروس و مواردی از این قبیل می‌تواند باعث افزاش روحیه به مردم باشد.
یکی از کارکردهای رسانه در این بحران، کاهش احساسات منفی و کاهش ترس از عفونی شدن ویروس کروناست. نه این‌که به دروغ بخواهد رسانه روحیه‌بخشی کند، بلکه توصیه خبرگان رسانه این است که آگاهی‌بخشی و مثبت‌گرایی باید جایگزین ایجاد هراس و ترس در پیام‌های رسانه‌ای باشد.
درست است که یکی از اصولی که باید رعایت کرد شستن دست‌ها و رعایت سایر امور بهداشتی فردی است ولی مخاطب این‌گونه فکر می‌کند اگر خودش مراعات کرد که هیچ ولی اگر مراعات نکرد و مبتلا شد دیگر راه بازگشتی نیست. در حالی که باید رسانه به بخش دوم و زمان ابتلا به این بیماری نیز با نگاه امیدوارکننده و روحیه‌بخشی بیشتر بپردازد.
تلویزیون به‌خصوص شبکه خبر طی این مدت عملکرد قابل قبولی داشته است. یکی از نکات مثبت شبکه خبر بهره‌گیری و مصاحبه با بهترین پزشکان فوق تخصص در حوزه‌های عفونی و ریه و… بوده است. نکته دوم پیام‌های آموزشی و آگاه‌بخش زیرنویس در شبکه خبر است که تکرار می‌شود. سوم پرداختن از ابعاد مختلف به این موضوع است که باعث می‌شود مخاطب اعتماد بیشتری نسبت به رسانه و افزایش رضایت خاطر نسبت به عملکرد دولت و مسؤولان پیدا کند. یکی دیگر از موارد این است که صدا و سیما در این خصوص وارد مسائل جناحی و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی نشود. با این حساب می‌توان گفت که رسانه ملی توانست در موضوع بحران کرونا تا حد زیادی مرجعیت رسانه‌ای را در دست بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط