کار کودک نباید به امری عادی بدل شود

کار کودک نباید به امری عادی بدل شود
نوید مسائلی؛
کار کودک نباید به امری عادی بدل شود
دبیر کارگروه مقابله با کارکودک شورای شهر اصفهان با بیان اینکه با کودکان کار نباید برخورد شود، گفت: بلکه باید افراد و دستگاه‌هایی که این کودکان را به کار می‌گیرند برخورد شود. باید دغدغه توجه به حقوق کودکان در مسئولان ایجاد شود. نباید شرایطی را فراهم یا طوری رفتار کنیم که بحث کارکودک برایمان به امری عادی بدل و سبب شود تعداد کودکان کار روز به روز افزایش پیدا کند.

توسعه پویا، اولین نشست از سری نشست‌های «چهارشنبه‌های چهارراه ‌کودک در کلاب‌هاوس» که با موضوع کودکان کار برگزار می‌شود، «مفهوم کارکودک و حقوق کودکان کار در شهر را مورد بررسی قرار داد. در این نشست که با عنوان «کودکان کار؛ شهروندان درجه چندم؟!» برگزار شد، الهام فخاری،عضو شورای شهر تهران و رییس شورای استان تهران؛ علیرضا مافی، وکیل دادگستری و عضو کمیته حقوقی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان؛ نوید مسائلی، دبیر کارگروه مقابله با کارکودک اصفهان؛ فرشید یزدانی، فعال حوزه کودک و دیگر فعالان اجتماعی و مدنی و خبرنگاران حضور داشتند.

 نوید مسائلی، دبیر کارگروه مقابله با کارکودک شورای شهر اصفهان دراین نشست گفت: در اردیبهشت ماه سال ۹۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مورد تصویب قرار گرفت که در آن کاملا کودک تعریف شده و مصادیق کار آنان نیز بیان شده است. بر این اساس بهره‌کشی اقتصادی از کودک تعریف وظایف تک تک دستگاه های اجرایی تشریح شده است. همچنین این قانون تاکید کرده که اگر مسئولان اجرایی به وظایفشان عمل نکنند با انفصال از خدمات دولتی و عمومی مجازات خواهند شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوان هر فردی که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد طفل نامیده میشود و نوجوان هم فرد زیر ۱۸ سال است.  تعریف کار کودک هم در قانون به این شکل عنوان شده که هرکاری که به کودک از نظر روانی و جسمی و اجتماعی و یا اخلاقی آسیب برساند کار کودک محسوب می‌شود.

این فعال حوزه کودک با بیان اینکه متاسفانه آمار رسمی در مورد کودکان کار وجود ندارد، گفت:  آمارهایی که اشاره می‌شود بر اساس سرشماری سال‌های قبل است و بر اساس برآوردها نیز شمار کودکان کار در حال افزایش است.

مسائلی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه کارکودک در اصفهان نیز گفت: در اصفهان یک سامانه‌ای را ایجاد کردیم که در آن اطلاعات مربوط به کودکان کار شناسایی شده و تحت حمایت درج شد. بر این اساس امکان اینگه یک کودک کار از خدمات چند خیریه یا ان جی او استفاده کند از بین رفته و ارائه خدمات حمایتی و … عادلانه‌تر شد.

دبیر کارگروه مقابله با کارکودک شورای شهر اصفهان  ادامه داد: با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، دوره‌های آموزشی را برای کارمندان خدمات شهری ترتیب دادیم و آنان در مورد کار با کودکان کار و رعایت حفط کرامت آنان تحت آموزش قرار گرفتند و خوشبختانه پس از برگزاری این دوره‌ها دیگر گزارش‌هایی از رفتار نامناسب ماموران شهرداری با کودکان کار به ما مخابره نشد. شهرداری اصفهان از طریق بنرها و … به مردم آگاهی داد که اگر هرگونه سواستفاده از کودکان و به‌کار گرفتن آنان را مشاهده کردند موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

مسائلی با تاکید بر اینکه ما مخالف برخورد با کودکان کار هستیم، گفت: باید افراد و دستگاه‌هایی که کودکان را به کار می‌گیرند برخورد شود. باید دغدغه توجه به حقوق کودکان در مسئولان ایجاد شود.

وی ادامه داد: معتقدم فقر فرهنگی و فقر اقتصادی توامان موجب کار کودک می‌شود. کودک کار در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و این مقوله شناسایی و ارجاع و سازماندهی در تمام کشورها اجرا شده است. اما ما نباید شرایطی را فراهم کنیم که بحث کار کودک تبدیل به امری عادی برای ما شده و سبب شود تعداد کودکان کار روز به روز افزایش یابد.

این فعال اجتماعی با اشاره به ایجاد مدارسی برای کودکان کار گفت: ما نباید کودکان کار را از سایر کودکان جدا کنیم و آموزش‌های ویژه‌ای بدهیم. به‌نظرمن کودکان کار باید در کنار سایر کودکان قرار بگیرند و از امکانات رفاهی سایر کودکان بهره ببرند. نباید به کودکان کار برچسب بزنیم و مدرسه جداگانه برایشان درنظر بگیریم.اگر روی فرهنگ و آموزش این کودکان کار کنیم، این‌ها در آینده پدران و مادران کودکان کار جدید نخواهند شد.

مسائلی با تاکید بر اینکه فعالان اجتماعی باید نسبت به حق و حقوق کودکان کار مطالبه‌گری کنند، گفت: متاسفانه بسیاری سازمان‌های مردم نهاد ما درگیر کارهای خیریه‌ای شده‌اند و از فضای مطالبه‌گری فاصله گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *