کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد
کتابی برای فهم انتقادی رسانه‌های اجتماعی/
کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» منتشر شد

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» که در پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات ترجمه شده است  از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.

توسعه پویا، نویسنده این کتاب کریستین فوکس، استاد دپارتمان ارتباطات و رسانۀ دانشگاه وست‌مینستر است که تاکنون بیش از ۲۰ کتاب در حوزۀمطالعات انتقادی، ارتباطات و رسانه منتشر کرده است. اما کتاب اخیر او، «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی» بیش از سایر آثار او مورد توجه قرار گرفته و تاکنون بیش از۲۲۹۰ بار در منابع علمی انگیسی زبان به این کتاب ارجاع شده و از این لحاظ پراستنادترین کتاب کریستین فوکس است. مترجم این کتاب  حسین بصیریان جهرمی است که پیش از آن ترجمه کتاب«قدرت ارتباطات» (مانوئل کاستلز) از سوی او در پژوهشگاه منتشر شده است.

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی»چارچوبی نظری را برای فهم انتقادی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌کند که برمبنای آن، بستررسانه‌های اجتماعی در موضوع‌هایی همچون فرهنگ مشارکتی، قدرت ارتباطات، اقتصاد سیاسی،اخلاق سیاسی، نظارت و حریم خصوصی، مردم‌سالاری و حوزۀ عمومی، نظام سرمایه‌داری دیجیتال، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی، استثمار و بردگی اینترنتی و… به نقد وچالش کشیده شده است.

تلاش غایی نویسندۀ کتاب بر آن است که معنی و درک جدیدی از جامعه‌جویی اجتماعی ورسانه‌های اجتماعی ارائه دهد؛ زیرا معتقد است انسان‌ها اساساً موجوداتی جامعه‌جو و اجتماعی هستند و حیات و هستی آن‌ها مستلزم همکاری با یکدیگر است. 

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی»مهارت‌های تفکر انتقادی و فهم نظریه انتقادی را در عصر رسانه‌های دیجیتال تقویت می‌کند. این کتاب همچنین کمک می‌کند تا در مورد چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های جایگزین رسانه‌های اجتماعی که درصدد نفی جهان ایدئولوژیک و پرخاشگر رسانه‌های اجتماعی پوپولیستی است،بیندیشیم.

نویسنده این کتاب در مقدمه‌ای که بر ترجمه فارسی این اثر نگاشته بااشاره به اینکه تحلیل رسانه‌های اجتماعی در ایران نیازمند درنظرگرفتن ویژگی‌های جامعه ایرانی است، تأکید می‌کند این کتاب تلاش دارد تا الهام‌بخش چنین تحلیل‌هایی باشد.

این کتاب در ۱۲ فصل تدوین شده است که عناوین آن به این شرح است:

۱.      منظوراز خوانش انتقادیِ رسانه‌های اجتماعی چیست؟

۲.      رسانه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌ها چیستند؟

۳.      رسانه‌های اجتماعی به‌مثابه فرهنگ مشارکتی

۴.      رسانه‌های اجتماعی و قدرت ارتباطات

۵.      قدرت و اقتصاد سیاسی رسانه‌های اجتماعی

۶.      گوگل:موتور جست‌وجوی خیر یا شر؟

۷.     فیس‌بوک: نظارت در عصر ادوارداسنودن 

۸.      توییترو مردم‌سالاری: یک حوزه عمومی جدید؟

۹.      وایبو:قدرت، ایدئولوژی و مبارزات اجتماعی در سرمایه‌داری چینی

۱۰.  اِیربی.ان.بیو اوبر: اقتصاد سیاسی در بسترهای اشتراک‌گذاری (پلتفرم‌های تسهیمی) برخط (آن­لاین)

۱۱.  ویکی‌پدیا:شکلی از مردم‌سالاری جدید در کار مبتنی بر همکاری و تولید؟

۱۲. نتیجه‌گیری: رسانه‌های اجتماعی وجای­گزین‌های آن‌ها؛ به‌سوی یک رسانه اجتماعی واقعی

کتاب «رسانه‌های اجتماعی: خوانش انتقادی»با بهای ۵۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است. برای خرید این کتاب می‌توانید به نشانی پژوهشگاه واقع در خیابان ولیعصر، خیابان دمشق، شماره ۹ (روابط عمومی – خانم ابراهیمی) مراجعه کنید یا با تلفن ۸۸۹۰۱۲۹۵تماس بگیرید. همچنین به‌زودی از طریق سایت http://ibook.ricac.ac.ir/ می‌توان این کتاب را خریداری کرد.



لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=34164

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط