“پست” ارتباط ماندگار

"پست" ارتباط ماندگار
مینا سوزنیار- پژوهشگر ارتباطات؛
“پست” ارتباط ماندگار
دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و امروزه شاهد همگرایی بیش از پیش این دو با یکدیگر هستیم، به گونه‌ای که داده‌ها و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.
توسعه پویا، امروز تحولات گسترده ای در تمامی عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بشریت ایجاد شده است و تاثیر آن بر جوامع بشری به گونه‌ای است که جهان امروز به سرعت به سوی تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی پیش می رود. جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش دارای نقشی محوری و تعیین کننده است.
  • در این میان پست یکی از سازمان هایی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات طی چند سال اخیر در راستای کیفیت فراگیر خدمات و گسترش استفاده از فضای مجازی گام های موثری برداشته و توانسته است با شناسایی نیازهای مشتریان و همچنین توسعه زیرساخت های الکترونیک، خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه دهد .

با ظهور فناوری های نوین و تکنولوژی های ارتباطی جدید، عده ای براین عقیده بودند که صنعت خدمات پستی ، اندک اندک دستخوش چالش های اساسی قرارگرفته و به مرور کارکرد اصلی خود را از دست خواهند داد ، اما باگذشت زمان ثابت شد که نه تنها این پیش داوری به واقعیت نزدیک نشده بلکه امروز شاهد این موضوع هستیم که این صنعت روز به روز رونق بیشتری پیدا کرده و با تغییر ماهیت به نوعی تبدیل به یک صنعت کاملاً تجاری شده است .

  • اگر چه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی به شدت این صنعت را در معرض تحولات اساسی قرار داده اند ، اما به دلیل وابسته بودن همه این جایگزین های جدید ارتباطی به شبکه توزیع فیزیکی ، پست کماکان نقش بی بدیل و غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورها ایفاء می کند .
  • در شرایط فعلی که دنیا با شیوع ویروس کرونا دست به گریبان می باشد ، نقش ادارات پست و ضرورت پایداری خدمات پستی ، اهمیت مضاعفی یافته و شاهد این هستیم که پست کشورهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی با حجم قابل توجهی از ترافیک مواجه گردیده اند که حاصل بهره گیری از روش های نوین خرید و فروش غیر حضوری کالا و خدمات می باشد که این تغییر ذائقه خدمات مستلزم توجه جدی و بیش از پیش به توسعه خدمات پستی است تا امکان پاسخکویی به موقع به نیازهای مشتریان در کلیه فرآیندهای عملیاتی فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط