خانواده، رسانه، آسیب های اجتماعی

خانواده، رسانه، آسیب های اجتماعی
علیرضا ساعی – سرپرست روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران؛
خانواده، رسانه، آسیب های اجتماعی
اگر خانواده را رکن بنیادین پرورش روانی و همزیستی اجتماعی بدانیم، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی هم باید در خدمت منافع و ارزش‌های خانواده باشند. استفاده نادرست از رسانه‌های گروهی و اینترنت، بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی مثل همنشینی خانواده، بازی گروهی بیرون از خانه، ورزش کردن و از همه مهم‌تر خواب را با چالش همراه می‌کند.
توسعه پویا، رسانه ها نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه دارند و انتظار دیگری که می رود این است که رسانه ها هم برای کمک و یاری به اقشار آسیب دیده فرهنگ سازی کنند.

در شرایط شیوع کرونا زندگی برای برخی افراد بسیار سخت شده است و باید در حد توان به این افراد کمک کنیم و در این بین واسطه ای میتواند نقش آفرینی خوبی داشته باشد رسانه ها هستند.

هرچند فقر ریشه بسیاری از مشکلات است ولی در این بخش متذکر می شوم که آسیب های اجتماعی فقط و فقط منحصر به کودکان کار و اعتیاد و فقر و مواردی از این دست نیست و باید به آسیب های اجتماعی که در لایه های پنهان هم هستند توجه داشت.

آری در این ایام کرونا و قرنطینه، برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایر سرگرمی‌های مناسب سن او را پیدا کنید.

تاکید دارم بر اینکه وقتی کودکان زمان بیشتری را در فضای مجازی می‌گذارنند، ممکن است در معرض پیام‌های تبلیغاتی با موضوع جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن خودشان قرار گیرند در این صورت به فرزندتان کمک کنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت استفاده کنید تا با هم برخی پیام‌های منفی را شناسایی کنید.

استفاده از دنیای دیجیتال جز جدایی ناپذیر زندگی کنونی است بنابراین رویکرد سلبی به معنای پاک کردن صورت مسئله خواهد بود، و ما می‌توانیم از امتیازات و قابلیت‌های فضای مجازی در رشد و پرورش کودکان بهره‌ بگیریم اما برای در امان ماندن از آسیب‌های احتمالی آن لازم است والدین رویکرد هدفمندی را پیش بگیرند. در این زمینه اصولی وجود دارند که کارشناسان تعلیم و تربیت پیشنهاد می‌کنند.

در پایان هدف نگارنده مطلب بر این بوده است که آگاه باشیم که پیشگیری همواره بهتر از درمان است و در حوزه آسیب های اجتماعی پیشگیری بسیار هزینه ای کمتر در مقایسه با درمان دارد و گاها حتی میتوان بدون هزینه و با مدیریت آن را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط