نقش مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها در ارتقای سرمایه اجتماعی

نقش مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها در ارتقای سرمایه اجتماعی
حسن خسروی، مشاور عالی خبرگزاری اقتصادی ایران:
نقش مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها در ارتقای سرمایه اجتماعی
نقش مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها در ارتقای سرمایه اجتماعی ( INVESTING IN SOCIAL RESPONSIBILITY TO BUILD SOCIAL CAPITAL ) که در شماره اخیر فصلنامه بین المللی اینتوسای جورنال که در شماره پاییز ۲۰۲۰ میلادی چاپ و منتشر شده است، در ترجمه بخشی از این مقاله میخوانیم:
پایگاه خبری توسعه پویا، دیوان محاسبات کشورها که کار حسابرسی و کنترل و نظارت مالی را در بخش دولتی به انجام میرسانند در واقع نماینده عموم مردم هستند برای آنکه جامعه اطمینان حاصل نماید که بودجه دولتی به شکل صحیح و قانونی و بدور از تخلف هزینه شده باشند.
در حقیقت دیوان محاسبات کشورها علاوه بر مجموعه وظایف و ماموریتهای قانونی خود ، دارای یک مسئولیت اجتماعی نیز هستند که آنها را مجاب میکند تا به عنوان نماینده مردم ، بدرستی بر کار نهادها و دستگاه های دولتی کنترل و نظارت نموده و نتیجه را به مردم گزارش نمایند.
مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها میبایست منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی گردد چرا که سرمایه اجتماعی دارای دو لایه درونی و بیرونی تحت عنوان اعتماد و مشارکت است . بنابراین هر چقدر دیوان محاسبات کشورها وظایف خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی بهتر به انجام برسانند شاهد ارتقای سرمایه اجتماعی خواهیم بود و از این منظر ، مردم به بواسطه اطمینانی که به دیوان محاسبات کشور خود دارند میتوانند انگیزه بیشتری برای مشارکت در امور اجتماعی نظیر انتخابات و … را داشته باشند.

بدین ترتیب دولتها و کشورها با جلب اعتماد و مشارکت مردم از طریق انجام مسئولیت اجتماعی خود میتوانند همکاری و همراهی مردم با برنامه ها و طرح های رشد و توسعه کشور خود را داشته باشند. این امر سرمایه گذاریها و کسب و کارها را رونق داده و کارایی و اثربخشی فردی و گروهی را به همراه خواهد داشت. در کل باید گفت که : لازمه اجرای مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها پاسخگویی و شفافیت است که در صورت تحقق، منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی شده و این امر مشارکت و اعتماد را در پی خواهد داشت و چنین اتفاقی متضمن رشد و توسعه پایدار کشورها خواهد بود.

یکی از راه های مهم ارتقای سرمایه اجتماعی آن است که دیوان محاسبات کشورها از یک ساختار اداری و پرسنلی قوی آموزش دیده و دانا در حوزه روابط عمومی و ارتباطات برخوردار بوده و از تکنولوژی و فضای مجازی و خصوصا رسانه های مکتوب و غیر مکتوب برای ارتباط و تعامل مستمر و موثر با مردم برخوردار باشند.

نقش مسئولیت اجتماعی دیوان محاسبات کشورها در ارتقای سرمایه اجتماعی ( INVESTING IN SOCIAL RESPONSIBILITY TO BUILD SOCIAL CAPITAL ) که در شماره اخیر فصلنامه بین المللی اینتوسای جورنال که در شماره پاییز ۲۰۲۰ میلادی چاپ و منتشر شده است را به ایشان و تمامی کارکنان خبرگزاری و دست اندر کاران عرصه روابط عمومی و ارتباطات کشور تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم.
لازم بذکر است که حسن خسروی مدرس دانشگاه و از پیشکسوتان عرصه روابط عمومی و ارتباطات کشور بوده و صاحب تالیفات متنوعی از جمله تالیف کتاب روابط عمومی و ارتباطات و کتاب مدیریت منابع انسانی میباشند .
علاقه مندان به مطالعه متن مقاله میتوانند به سایت http://www.intosaijournal.org شماره پاییز ۲۰۲۰ صفحه ۲۰ و ۲۱ مجله تحت عنوان :
INVESTING IN SOCIAL RESPONSIBILITY TO BUILD SOCIAL CAPITAL مراجعه نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط