نقش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت روابط عمومی

مریم همتی،
نقش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت روابط عمومی

توسعه پویا، در دهه اخیر با گسترش فناوری، روابط عمومی سنتی منسوخ و روابط عمومی مدرن جایگزین آن شده است. دلیل این تغییر و دگرگونی، ایجاد فضای دیجیتال و ابزارهای متفاوت ارتباطی و مدیریتی است. با ظهور هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین و نفوذ این تکنولوژی در دنیای روابط عمومی به‌طورکلی روند و مسیر کسب‌وکارها، اطلاع‌رسانی‌ها و… سازمان‌ها تغییر یافته و این تغییرات در جهت جذب مخاطب و پیش‌بینی نیاز آن‌ها قابل ملاحظه است. روش تحقیق پژوهش از نوع واکاوی-کیفی است و با استفاده از نظرات صاحبنظران و کارشناسان در زمینه روابط عمومی و هوش مصنوعی بررسی شده است. بنابر نتایج بدست آمده می توان چنین بیان کرد که داده‌کاوی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق می‌توانند مکمل علم روابط عمومی باشند. در این پژوهش اهمیت و نقش تحول‌آمیز هوش مصنوعی بر روابط عمومی مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه: کارکرد اصلی روابط عمومی، به‌عنوان واحد ارتباطی- اطلاعاتی یک سیستم اجتماعی که در درون ابرسیستم (جامعه) قرار دارد، مدیریت جریان اطلاعاتی و خدمت به ایجاد و توسعه مناسبات دوسویه و همسنگ میان آن سازمــان با همگان‌ها، از جمله مشتریان است(بوتان و هزلتون، ۱۳۹۸). در دهه اخیر شاهد رشد سریع فناوری اطلاعات در ایجاد و تحول نحوه کسب‌وکارها و اطلاع‌رسانی شده است و به‌عنوان یک صنعت جدید در عرصه کشورهای در حال توسعه رشد و مطرح گردیده است و حجم زیادی از اطلاعات به این صنعت روی آورده‌اند.

روش تحقیق: در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش کیفی استفاده می شود. تحقیق کیفی ریشه در علوم اجتماعی دارد و در واقع یکی از نخستین صورتهای مطالعات اجتماعی است که به وسیله «برونی اسلاو مالینوسکی» یا «التون میو » اجرا شد(پیر بداقی، ۱۳۸۹: ۷۶). پژوهش‌های کیفی شامل روش‌هایی می‌شوند که برای مطالعه پدیده‌ها در شکل طبیعی خودشان به‌کارگرفته می‌شوند، و پژوهشگر هیچ فرضیه از قبل تعیین شده‌ای در زمینه موضوع مورد مطالعه در دست ندارد. در این تحقیق ابتدا به مطالعه ادبیات و پیشیه تحقیق و مصاحبه عمیق با خبرگان و مدیران محتوایی خواهیم پرداخت سپس با استفاده از یافته‌ها، مولفه های هوش مصنوعی در روابط عمومی را استخراج خواهیم کرد.

فرضیه های پژوهش: فرضیه اصلی عبارت است از اینکه هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد روابط عمومی ها تاثیر می گذارد.

سوالات پژوهش

  1. آیا هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد روابط عمومی ها تاثیر دارد؟
  2. چه اقدامات و فعالیت های روابط عمومی در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی صورت گرفته است؟
  3. چه اقدامات و فعالیت های روابط عمومی در زمینه اطلاع رسانی و ارتباطات در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته است؟
  4. چه اقدامات و فعالیت های روابط عمومی در زمینه تبلیغات هوش مصنوعی صورت گرفته است؟

اهداف تحقیق

  • ارائه الگویی مبتنی بر هوش مصنوعی و روابط عمومی مدرن در ادارات و سازمان ها
  • ترویج و استفاده بهینه از ظرفیت های به وجود آمده با استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی ها
  • بهره گیری مدیران سازمان ها و ادارات از فناوری های جدید همچون هوش مصنوعی در ارائه بهتر خدمات به مشتریان و مخاطبان

چارچوب و مبانی نظری

ارتباط هوش مصنوعی و روابط عمومی: روابط عمومی، بازاریابی هدفمند، قابل اندازه‌گیری، روشی تعاملی مخاطبان و خدمات از طریق فناوری‌های دیجیتال است که هدف آن در جهت رسیدن به مخاطبان نهایی است. کایزر، چرخه بازاریابی دیجیتالی را در قالب ۵ مرحله جذب، درگیر کردن، حفظ، یادگیری و درنهایت ارتباط با مشتری بیان می‌کنند. از طرفی رفتار مصرف‌کننده، مجموعه فعالیت‌هایی است که در جهت کسب، مصرف و دور انداختن کالا و خدمات صورت می‌گیرد. شناخت صحیح رفتار مصرف‌کننده در محیط دیجیتال می‌تواند از عواملی باشد که موجب موفقیت شرکت‌ها و مؤسسات حاضر در این محیط شود(بلالی شربیانی، ۱۳۹۵: ۶۱).

نقش یادگیری ماشین در روابط عمومی: روابط عمومی الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد. بدین معنا که نه‌تنها شامل خریدوفروش از طریق اینترنت است؛ بلکه شامل سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع، جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می‌باشد. روابط عمومی الکترونیک روز به روز بیشتر در سهم زیادی از اطلاع‌رسانی را شامل می‌شود. از طرفی، حوزه‌های دیگری از هوش مصنوعی مانند: یادگیری ماشین و یادگیری عمیق تأثیرهای فراوانی روی بهبود عملکرد روابط عمومی الکترونیک دارند(سرآبادی، ۱۳۹۹: ۸۲).

اطلاع‌رسانی در رسانه جمعی: اطلاع‌رسانی رسانه‌های اجتماعی بخشی از اطلاع‌رسانی دیجیتال است. رسانه اجتماعی، کانال‌های سودمند و مفیدی را برای مخاطبان، مراجعین ارائه می‌دهد. به منظور کسب درآمد بیشتر و پیوسته، داشتن مخاطبان ثابت و فعال، بازیگران اصلی کسب‌وکارها باید رفتارها و ترجیحات خریداران را درک نمایند. به منظور پیش‌بینی تصمیمات مشتریان و مخاطبان، داده‌های مربوط به قصد خرید، علایق و تمایلات آن‌ها باید با کمک روش‌های داده‌کاوی، استخراج گردند(Chang, 2018).

شبکه‌های اجتماعی: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در اینترنت شاهد تغییر در ارتباط، همکاری و تعامل در جامعه می‌باشیم؛ تجزیه‌وتحلیل روابط عمومی، با روش‌های اطلاع‌رسانی سنتی اغلب پرهزینه و وقت‌گیر می‌باشند، ولی در مقابل، استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی و رفتار مخاطبان برای تحلیل بازار و مطالعه به آسانی در دسترس است. ازسویی دیگر، برای استخراج اطلاعات مفید در کسب‌وکار نیاز است داده‌های شبکه‌های اجتماعی(کلان داده‌ها)، پردازش و توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین و روش‌های هوشمند مورد تجزیه‌وتحلیل و پردازش قرار گیرند.

نتیجه‌گیری: روابط عمومی به‌طور پیوسته در حال تکامل است. هوش مصنوعی و به دنبال آن یادگیری ماشین یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌هایی است که در این عرصه نتایج چشمگیری به دلیل توانایی تصمیم‌گیری سریع و دقیق مبتنی بر داده در عرصه کسب‌وکار داشته است. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی این امکان را برای سازمان‌ها فراهم می‌سازند تا با تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها و با استفاده از الگوریتم‌ها به شناسایی روندهای بازار و حتی پیش‌بینی روندها در آینده نزدیک، پرداخته و به مدیران در تصمیم‌های استراتژیک یاری رسانند. لذا هوش مصنوعی، این نبوغ را دارد که کارایی یک نهاد یا هویت را قادر سازد تا بر مبنای منابع کار کند و محیط خود را پیش‌بینی کند. روابط عمومی‌ها از نرم‌افزار هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی فرآیندهای خود، کاهش بالاسری، کاهش زمان رفت‌وبرگشت و بهبود خروجی، استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی در طول چند سال اخیر حضور خود را از طریق فرآیندهای تکمیلی‌اش نظیر کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی ایجاد کرده است. اما این‌ها تنها اجزایی هستند که نهایتاً به آزادسازی پتانسیل کامل هوش مصنوعی کمک می‌کنند. همچنین ادغام هوش مصنوعی در فناوری‌های بازاریابی دیجیتال اگرچه هنوز جدید است اما توسعه آن بسیار چشمگیر بوده است. بسیاری از کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا هوش مصنوعی را در عملکردهای اطلاع‌رسانی خود به کار گیرند ولی هنوز در مرحله کشف ماهیت این فناوری هستند. روندها نشان می‌دهد که در سال‌های آتی تغییرات و اثرات قابل ‌مشاهده‌ای را در فضای کسب‌وکارها و بخصوص اطلاع‌رسانی به سبب کاربرد هوش مصنوعی شاهد خواهیم بود. از سویی دیگر، هوش مصنوعی به‌عنوان یک محصول نرم‌افزاری یاد می‌گیرد که خودش را پیوسته بهبود بدهد. یادگیری ماشین با استفاده از الگوریتم‌هایی که الگوها را در داده‌های دریافتی شناسایی می‌کند قابل دسترسی است و سیستم نرم‌افزاری بر مبنای آن‌ها تصمیماتی می‌گیرد یا پیش‌بینی‌هایی انجام می‌دهد.

کلمات کلیدی: روابط عمومی، یادگیری عمیق، مخاطب و هوش مصنوعی.

مهدی هاشملو

کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، کارشناس ارتباطات بانک سپه

آدرس پست الکترونیکی

mahdi.hashemloo@ut.ac.ir

مریم همتی

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، کارشناس مشارکت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور

آدرس پست الکترونیکی

maryamhemmatih@gmail.com

۲ دیدگاه برای “نقش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت روابط عمومی

  1. سلام و عرض ادب
    تبریک میگم به خاطر مطلب زیبایتان و امیدوارم موفق باشید
    اصل مقاله شما را چطوری میتونم داشته باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *