مجموعه اقداماتی که گل گهر برای کسب ۸۵ رکورد انجام داد

مجموعه اقداماتی که گل گهر برای کسب ۸۵ رکورد انجام داد
مجموعه اقداماتی که گل گهر برای کسب ۸۵ رکورد انجام داد

نوع نگاه مدیریتی از اثر گذارترین مواردی است که یک مجموعه را به سمت توسعه و پیشرفت می برد و گل گهر در سال های اخیر در این مسیر حرکت می کند تا بتواند سهم خود را در اقتصاد کشور افزایش دهد. مجموع اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سبب شد تا این شرکت با کسب ۸۵ رکورد تولیدی کمی و کیفی جزو شرکت‌های برتر تولیدی شود.

به گزارش توسعه پویا از رصد بورس، اقدامات گل گهر در راستای توسعه همه جانبه، یک تیر و چند نشان است که منجر به توسعه ملی می شود و این همان نگاهی است که در مدیران مجموعه احساس و بارها بر آن تاکید شده است. توسعه منطقه ای در گل گهر در نهایت به توسعه ملی می رسد، همانطور که امروز این مجموعه در کنسرسیوم های معدنی مهم حضور داشته و در راستای توسعه هرچه بیشتر بخش معدن گام های مهمی برداشته است. اجرای برنامه ها و اقداماتی که باعث شد گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ با تولید ۱۵۴۹۸۹۶۶ تن کنسانتره و تولید ۱۲۳۰۷۹۴۷ تن گندله در جایگاه نخست تولید گندله و کنسانتره کشور قرار بگیرد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی است که در ابتدای زنجیره ارزش تولید فولاد کشور، نقش مهمی در حوزه استخراج و تولید سنگ‌آهن و گندله بازی می‌کند. به‌طور دقیق‌‌‌تر، موضوع فعالیت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر براساس ماده «۲» اساسنامه عبارت است از اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی، از جمله سنگ‌آهن و تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، کنسانتره، گندله، فولاد و انواع محصولات فولادی.

گل‌گهر اولین شرکتی است که زنجیره محصول را در خود جای داده که این موجب به حداقل رسیدن هزینه‌های حمل، پرسنلی و سرمایه‌گذاری شده است. پشتیبانی محصولات، تعریف پروژه‌های افزایش کیفیت محصول، تکمیل زنجیره فولاد، تامین سنگ و چند محصولی شدن جزو برنامه‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ای گل‌گهر در سال‌های اخیر بوده است.

محیط زیست از مهمترین چالش های معدنکاری به شمار می رود که در سال های اخیر مجموعه های بزرگ معدنی سعی برآن داشته اند تا با اجرای برنامه های مختلف در این زمینه، تقابل میان دو بخش یاد شده را کاهش دهند.

معدن و صنایع معدنی از بخش هایی است که حفظ و توسعه محیط زیست بسیار مهم است. در سال های اخیر تغییر رویکرد واحدهای معدنی و صنایع معدنی نسبت به محیط زیست تغییر کرد. در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، گام های خوبی در توسعه محیط زیست برداشته است که می تواند نوید بخش معدنکاری سبز باشد. درواقع برنامه زیست محیطی گل گهر نشان می دهد این مجموعه توسعه معدن را توام با محیط زیست در تمامی زمینه ها پیش خواهد برد، اتفاقاتی که در دسته برنامه های مسئولیت اجتماعی گل گهر قرار می گیرد و می تواند آن را از لیدرهای اصلی توسعه پایدار تلقی کرد.

گل گهر با اجرای پروژه هایی از جمله؛ پروژه کمربند سبز گل گهر و توسعه فضای سبز در منطقه- شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران- پروژه بهبود کیفیت محصول به منظور کاهش آلاینده های بخش هوا- پروژه سولفورزدایی به منظور کاهش آلاینده های بخش هوا و تولید محصول سولفات آمونیوم و کمک به رونق بخش کشاورزی و بی نیازی کشور از واردات این محصول در سال های آینده احداث کارخانجات بازیابی آب به منظور استفاده حداکثری از پساب کارخانجات و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی- پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری سیرجان و…گامی مهم در حفظ محیط زیست برداشته است.

به گفته ایمان عتیقی مدیر عامل شرکت گل‌گهر، این شرکت به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی کشور متعهد به تحقق سودآوری پایدار برای سهامداران است که ارزش آفرینی و رسالت در سطح ملی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

گل‌گهر آینده نگری، رشد و توسعه مداری را با اتکا به استراتژی تنوع جغرافیایی سرلوحه کار خود قرار داده تا از چارچوب جغرافیای فعلی فراتر رفته و با همکاری شرکای استراتژیک خود، کسب و کار اکتشاف، معدنکاری و فولادسازی را در مناطق دیگر ایران و سایر کشورهای جهان تجربه کند. به نحوی که این اقدامات سبب شد تا شرکت با رشد ۵۲ درصدی درآمد عملیاتی شرکت و رشد بیش از ۴۷ درصدی درآمد عملیاتی تلفیقی در سال گذشته همراه بوده باشد.

همچنین سود خالص شرکت اصلی با رشد ۴۷ درصدی به مبلغ ۲۰۸۴۵۱۲۲۲ میلیون ریال و سود خالص تلفیقی نیز با رشد ۴۱ درصدی به مبلغ ۲۷۹۷۰۴۵۰۹ میلیون ریال رسیده است.

اقداماتی که به فراخور زمان مقتضی برنامه‌ریزی و اجرای صحیح را در پی داشته است که نتیجه آن افزایش سرمایه شرکت از ۱۰ هزار میلیارد به ۲۰ هزار میلیارد و صعود دوپله‌ای جایگاه شرکت در بازار سرمایه کشور همراه بوده است.

بررسی سهام کگل رشد ۹۰درصدی آن را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بیان می‌کند که نمایانگر اطمینان بازار سرمایه به گل‌گهر است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان ۴۲ درصد از کنستانتره کشور ۳۱ درصد از گندله و ۱۳ درصد آهن اسفنجی را تولید می کند که در سند چشم انداز تولید سه میلیون ورق را در افق چشم‌انداز خود قرار داده است.

بازارهای اصلی این شرکت مشتمل بر صنعت استخراج کانه‌‌‌های فلزی و تامین مواد اولیه در بخش صنعت فولاد کشور است. مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هم شامل شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر هستند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=43043

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *