مرکز فابا می‌تواند محور اتصال صنعت و دانشگاه باشد

مرکز فابا می‌تواند محور اتصال صنعت و دانشگاه باشد
مرکز فابا می‌تواند محور اتصال صنعت و دانشگاه باشد

رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران: مرکز فابا یک پلتفرم است که می‌تواند اتصال صنعت و دانشگاه را در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری ایجاد کند.

استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و رییس دانشکده تجارت و مالیه این دانشگاه در بازدید از مرکز فابا، این مرکز را یک پلتفرم تلقی کرد که می‌تواند اتصال صنعت و دانشگاه را در هر سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری ایجاد کند.

هاشم آقازاده، در گفت و گو با خبرنگار فابا نیوز، با اشاره به اینکه مرکز فابا می‌تواند محور اتصال صنعت و دانشگاه باشد، افزود: دانشگاه و صنعت مکمل و پشتیبان هم هستند، این دیوارهای کم اعتمادی و بی اعتمادی را صنعتی ها بریزند و به دانشگاه اعتماد بیشتری کنند و البته نه هر دانشگاهی؛ دانشگاه‌هایی که ویژگی های دانشگاه فناور و کارآفرین را داشته باشند.

وی در خصوص مبنای شکل گیری دانشکده تازه تاسیس تجارت و مالیه دانشگاه تهران و اینکه چگونه می توان دانشگاه و صنعت را به هم نزدیک کرد، گفت: در خصوص صنعت و دانشگاه، یک واژه، عبارت و مفهوم کلیشه ای از سال ها پیش داریم که در دانشگاه یک موضوعی واحدی همیشه بوده به اسم واحد ارتباط با صنعت و در صنعت هم صنایع بزرگ هم واحدی داشتن به عنوان ارتباط با دانشگاه، اما ارزیابی بیست ساله افراد حرفه ای که در صنعت کار کرده اند؛ از این دو واحد در صنعت و دانشگاه این است که نقش خود را  نتوانسته اند ایفا کنند.

رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران افزود: آنچه اتفاق افتاده هم دنیا و ایران معمولا با تاخیر به این نتیجه رسیده است که در واقع دانشگاه و صنعت به معنی واقعی باید بیایند در کنار هم باشند و با همدیگر فعالیت موثرتری انجام بدهند.

به گفته وی، نقطه اتصال صنعت و دانشگاه که در سی سال اخیر در دنیا خیلی خوب توانسته است آن کمبود و شکافی که از قبل بوده را برطرف کند بر محوریت فناوری بوده است؛ بر مبنای فناوری و توسعه فناوری و نوآوری صنعت و دانشگاه توانسته اند کنار هم موفق باشند.

آنچه اتفاق افتاده هم دنیا و ایران معمولا با تاخیر به این نتیجه رسیده است که در واقع دانشگاه و صنعت به معنی واقعی باید بیایند در کنار هم باشند و با همدیگر فعالیت موثرتری انجام بدهند

رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران ادامه داد: همین رویکرد و محوریت باعث شده که دانشگاه در دو مرحله پوست اندازی کند؛ از دانشگاه نسل یک که دانشگاه آموزش محور بوده به دانشگاه نسل دو که دانشگاه پژوهش محور بوده است حرکت کند و یک گام هم به سوی صنعت با پژوهش رفته است و قدم دوم که نسل چهارم گفته می‌شود با بحث فناوری برداشته شده است و بحث کارآفرینی است و امروزه دانشگاه ها با مفهومی به عنوان دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نوآور و فناور در واقع توانسته اند به صنعت نزدیک شوند و امروز اگر از من بپرسید می گویم دانشگاهی به صنعت نزدیک تر است که بتواند ویژگی و شاخص‌های دانشگاه فناور و نوآور را پاس کند.

آقازاده در خصوص اینکه صنعت چگونه به دانشگاه نزدیک شده است، گفت: صنعت هم به این نتیجه رسیده که نوآوری باز انجام بدهد. درگذشته صنعت اگر می خواست کار فناورانه  کند، یک اتاق محرمانه و در بسته وجود داشت که نوآوری آنجا اتفاق می افتاد، اما در سی سال اخیر صنعت به این نتیجه رسیده است که فناوری را به صورت باز انجام بدهد. مانند بانک؛ در گذشته “بانک” مقوله محرمانه بود ولی امروزه با کیوسک وارد بانک می شوند.

وی ادامه داد: صنعت هم به این نتیجه رسیده است و به سمت ایجاد مراکز نوآوری و فناوری و مراکزی که بیشتر و بیشتر به حوزه های دانشی نزدیک شود و طرف حسابش هم دانشگاه شود.

آقازاده گفت: در حالی که امروزه دانشگاه و صنعت زبان هم را بهتر می فهمند این دو اتفاق خوب صنعت و دانشگاه بهم نزدیکتر کرده است، هرچند در هر دو جهت راه خیلی داریم.

رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران گفت: با این بحث های فناورانه و نوآوری و به خصوص نامگذاری امسال رهبری به عنوان سال دانش بنیان به نظرم در حوزه دانش بنیان اتصال خوبی بین صنعت دانشگاه شکل گرفته و توسعه هم می یابد و به این امر خوشبین هستم.

آقازاده افزود: اما به طور خاص ما در دانشکده تازه تاسیس تجارت و مالیه در دانشگاه تهران که یک دانشکده نسل جدید می بینیم؛ به این معنی که صنعت محور، فناوری محور و کارفرین باشد؛ محور کار خود را در یک مثلث سه ضلعی به عنوان مثلث دانش گذاشتیم.

به گفته رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، یک ضلع آموزش است همان آموزش رسمی و آموزش آزاد؛ ما حتی آموزش های رسمی را هم صنعتی کرده ایم. حتی سرفصل ها را با زبان صنعت داریم می نویسیم و کارآموزی و پروژه داریم می بینیم در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا.

با این بحث های فناورانه و نوآوری و به خصوص نامگذاری امسال رهبری به عنوان سال دانش بنیان به نظرم در حوزه دانش بنیان اتصال خوبی بین صنعت دانشگاه شکل گرفته و توسعه هم می یابد و به این امر خوشبین هستم

وی ادامه داد: آموزش های آزاد کاملا متناسب با نیاز صنعت است و در حوزه پژوهش هم حتی در زمینه پایان نامه به دانشجویان می گوییم گذشت زمانی که فقط با یک استاد راهنما که در زمینه صنعت فهمی نداشت از پایان نامه دفاع می کردند؛ در حال حاضر باید استاد صنعتی داشته باشند تا پروپوزال تصویب و پایان نامه دفاع  شود.

رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران ادامه داد: در پژوهش های کاربردی هم که می گوییم ما می آییم که نیازهای شما را در صنعت پاسخ بدهیم؛ با تیمی که شما نیازهایتان را پوشش بدهد؛ این هم ضلع دوم است.

آقازاده افزود: در ضلع سوم به بحث های  فناوری و نوآوری پرداختیم و داخل آن یک پارک علم و فناوری نوآوری تخصصی ایجاد کردیم؛ در حوزه تجارت و مالیه که به بحث های فناوری های تجاری و فین تک می پردازد که آنجا کاملا به افراد، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی سرویس می‌دهیم؛ کسی که دارای ایده و صاحب تیم است صاحب فکر و سرمایه و دارای امکانات است و بخواهد در حوزه نوآوری و فناوری کار کند؛ می آید و ما با هم هماهنگ می شویم و کو ورکینگ و همکاری می کنیم؛ این سه ضلع در هم تنیده هستند و در ارتباط باهم پیش می روند.

آقازاده گفت: اگر من توصیه داشته باشم. توصیه من به دانشگاهیان و دانشگاه این است که در این سه ضلع مبنا  و محور کار دانشگاه را صنعت بگذارند. نه به معنی اینکه دانشگاه را فراموش کنند بلکه دانشگاه را پشتیبان صنعت در نظر بگیرند و همچنین به صنعت توصیه می کنم که در کارهای مربوط به توسعه صنعت و توسعه بازارشان و توسعه فناوری و نوآوری ها بروند به سمت دانشگاه هایی که این فهم را پیدا کرده اند؛ دانشگاه هایی که با مصداق دانشگاه فناورانه و کارافرین باشند.

 به گفته وی؛ این دیوارهای کم اعتمادی و بی اعتمادی را صنعتی ها بریزند و به دانشگاه  اعتماد بیشتری کنند و البته نه هر دانشگاهی؛ دانشگاه‌هایی که ویژگی های دانشگاه فناور و کارآفرین را داشته باشند.

آقازاده اظهار داشت: دانشگاه هم به صنعتی هایی که راه را در این دیدند که باید به دانشگاه نزدیک شوند همین اتقاق شروع شود؛ با چند اتصال صنعتی و دانشگاهی که شکل بگیرد در آینده نزدیک این امر گسترش پیدا کرده و می بینیم که بخش عمده ای از جامعه صنعتی، اقتصادی، تجاری، دانشگاهی و مالی ارتباط خوبی را پیدا کرده اند و در توسعه دانش بنیان و اشتغال آفرین کشورمان ایران تاثیرگداز شده اند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=38982

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *