سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش بنیان هدایت شود

سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش بنیان هدایت شود
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سومین رویداد ملی «صنعت دانش بنیان»:
سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش بنیان هدایت شود
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: برای افزایش صادرات محصولات هایتک باید سراغ دانشگاه‌ها برویم و از آنان بخواهیم تا در مباحث دانش بنیان و مباحث تولید فناوری و تکنولوژی شرکت کنند.

به گزارش توسعه پویا از دفتر رسانه وزارت صمت، امیر رضا شاهانی در سومین رویداد ملی «صنعت دانش بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست بوم فناوری» که صبح امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و جمعی از مسوولان کشوری و مدیران واحدهای دانش بنیان در مرکز همایش های بین المللی هتل بزرگ ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: برای بنده بسیار مایه خوشحالی است که شاهد رخداد چنین اقدامی در سطح کشور هستم زیرا در طول سال‌ها فعالیت خود چنین اتفاقی را ندیده بودم که اکنون در دولت سیزدهم در حال انجام است.

وی افزود: این رویداد به دنبال آن است که حوزه دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان را که خروجی دانشگاه‌ها هستند را در کنار صنعت کشور قرار دهد که اقدام ارزشمندی است و قطعا آثار و برکات فراوانی به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به ضرورت رشد و ارتقاء حوزه تولید و صنعت کشور گفت: متاسفانه درصد صادرات محصولات هایتک کشور بسیار پایین است و برای کشور ایران با داشتن دانشگاه‌های غنی که بسیاری از خروجی‌‌های آن در داخل کشور و همچنین سایر کشورها افتخار آفرین هستند چرا نباید ما از این ظرفیت ها به شکل شایسته‌ای استفاده کنیم.

این مسوول با اشاره به اهمیت تحول علمی و فناوری کشور عنوان کرد: برای افزایش صادرات محصولات هایتک باید سراغ دانشگاه‌ها برویم و از آنان بخواهیم تا در مباحث دانش بنیان و مباحث تولید فناوری و تکنولوژی شرکت کنند.

شاهانی خاطرنشان کرد: دولت باید با دوری از تصدی‌گری، در عرصه هدایت و تنظیم گری صنایع نقش آفرینی کند و برای این منظور، زنجیره چرخه تولید باید به شکلی باشد که در شهرک‌های صنعتی کامل باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مهم در حوزه تولید و اقتصاد دانش بنیان، بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری است، افزود: دولت و وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط باید در این عرصه اقدامات حمایتی داشته باشند.

این مسوول اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور این است که سرمایه‌ها به بخش‌های غیر مولد و دلالی و خدمات سوق پیدا می‌کند زیرا زود بازده هستند، اما حوزه تولید دارای ریسک بالا بوده و دیربازده است.

وی در پایان گفت: در تمام دنیا مالیات‌ها را هدفمند کردند اما در کشور ما از حوزه تولید مالیات بالا دریافت می‌شود و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده که باید اقدامات مناسبی انجام شود تا سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش بنیان هدایت شود.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=72334

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *