برای مهار شایعات، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به تنهایی کافی نیست

برای مهار شایعات، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به تنهایی کافی نیست
داود زارعیان:
برای مهار شایعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به تنهایی کافی نیست
در شاخص‌های توسعه جهانی ارتباطات و فناوری ارتباطات سه شاخص توسعه زیرساخت‌ها، کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهارت‌های ارتباطی جایگاه هر کشور را در این بخش تعیین می‌کند.

به گزارش توسعه پویا، دکتر داود زارعیان، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات در وبینار سواد رسانه‌ای و اخبار جعلی ضمن اعلام این مطلب گفت: ما در شاخص زیرساخت به مراتب جلوتر از مهارت‌های ارتباطی هستیم به همین دلیل شیوع اخبار جعلی در کشورمان بالاست و لذا ضروری است برای رفع این مشکلات برنامه های مختلفی اجرا شود.

وی گفت در کشور ما سرعت اخبار منفی و جعلی به مراتب بیشتر از اخبار مثبت است و باید راهکار تغییر این پارادایم را مورد توجه قرار داد، که اگر چنین نشود راه برای نفوذ رسانه‌های زرد باز می‌شود.

زارعیان در ادامه افزود: برای برون رفت از این شرایط باید اقدامات پیشگیرانه “پایش مستمر” تصمیم‌گیری به موقع و رفتار کنشی را تقویت کرد و در هر شرایطی آموزش در اولویت قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای شناخت اخبار جعلی باید از روش‌های تحلیل محتوی “داده کاوی ” منبع خبری، قوانین نشر و الگوریتم‌های ماشینی استفاده کرد و آموزش تنها راه برون رفت از بحران است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=68865

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط