در گفتوگو با توسعه پویا مطرح شد: روابط عمومیها در وحله اول هوش ارتباطی و رسانهای خود را ارتقا دهند و بعد وارد حوزه هوش مصنوعی و کارکردهای آن شوند.
به گزارش توسعه پویا، حمید شکری خانقاه، مدرس دانشگاه گفت: راز هوشمندی روابط عمومیها در دیدن نادیدهها و شنیدن ناشنیدههاست. روابط عمومی راهبردی از تخصص بالایی در “رمزگذاری ” و ” رمزگشایی ” از نمادها و نشانههای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و چگونگی بازخوانی و واکنش مناسب ارتباطی در نظام ارتباطات سازمانی برخوردار است.
وی افزود: هوش ارتباطی روابط عمومیها باید در راستای حل مسائل ارتباطی در هنگام بروز رویدادهای هشدار دهنده و مسایل پیش روی سازمان مثل بحرانها و شایعهسازیها و اتخاذ راهبردهای ارتباطی هوشمندانه در رسانهها و شبکههای اجتماعی باشد.
مؤلف کتاب برنامهریزی راهبردی ارتباطی در روابطعمومی معتقد است: روابطعمومیها در حال حاضر، از نبود نگرش ارتباطی راهبردی رنج میبرند و بعضا صرفآ متولی امور عمومی شدهاند.
رویکرد منفعلانه، روزمرگی، کلیشهگرایی و نداشتن چشمانداز و استراتژی ارتباطی از آفتهای کار روابطعمومیهاست که این معضل صرفا با هوش مصنوعی کاربر محور حل نمیشود.
هر چند که هوش مصنوعی در روابط عمومیها و سازمانهای متبوع آنها، پتانسیل بالایی در کمک به حل مسائل و دغدغههای ارتباطی دارد اما این ظرفیت برای مدیران و وکارشناسانی که فاقد هوش ارتباطی و رسانهای هستند، بیخاصیت، خطرناک، ناامید کننده و گمراه کننده خواهدبود.
این استاد دانشگاه، تفکر استراتژیک و مدیریت هوشمند ارتباطات را لازمه کار روابطعمومی میداند و تأکید میکند: روابطعمومیها اگر میخواهند آیندهداری و آینده پژوهی کرده، وارد دنیای متاورس شده و از مزیتهای هوش مصنوعی بهره ببرند، باید قبل از هر اقدامی به تفکر مهندسی و مدیریت راهبردی ارتباطی مجهز شده و استراتژیست رسانه ای و ارتباطی مورد اعتمادی برای سازمان باشند.
مدیر دپارتمان تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه وتوسعه سواد رسانهای یونسکوایران، مهندسی ارتباطی را معماری ارتباطات کاربردی و توصیفی فنی و حرفهای از واقعیتها، ارائه راهحلهای ارتباطی، استانداردسازی نظام ارتباطات و فرایندی منسجم از فعالیتها و روندهای ارتباطی تعریف میکند و توضیح میدهد: این مهندسی شامل ارائه الگویی فنی از یک سیستم و الگوریتم هوشمند ارتباطی رسانهای و نمایانگر ساختار کلیدی و هسته مرکزی موثر بر شاخص ارزیابی عملکرد آن، نشانگرهای ارتباطی شبکه حاکم بر آنها، اصول و قواعد اساسی در طراحی هوشمندانه ارتباطی و تکامل نظام ارتباطات یکپارچه در گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن در گذر زمان است.
مدیران و کارشناسان روابطعمومی به این نکته توجه کنند همچنان که برای ایجاد مدیریت دانش باید از مسیر مدیریت نادانی عبور کنند، لازمه بکارگیری هوش مصنوعی، برخورداری از هوش ارتباطی است. هوش مصنوعی تسهیلگری مدرن برای هوش طبیعی انسانی است و به تنهایی کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند میطلبد.
لینک کوتاه: