گزارش وضعیت بازار آتی تک‌سهم در سال ۱۴۰۲

بورس تهران اعلام کرد: گزارش وضعیت بازار آتی تک‌سهم در سال 1402
بورس تهران اعلام کرد:
گزارش وضعیت بازار آتی تک‌سهم در سال ۱۴۰۲
مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی بورس تهران: با وجود نوپا بودن قراردادهای آتی تک در بازار مشتقه بورس تهران، حجم معاملات قراردادهای آتی تک‌سهم از ابتدای راه‌اندازی، برابر با ۶۵ هزار قرارداد بوده و پیش‌بینی می‌شود با آشنایی هرچه بیشتر فعالان بازار با این ابزار و نحوه استفاده از آن در جهت رفع نیازمندی‌ها در حوزه پوشش ریسک، شاهد افزایش حجم معاملات و عمق بازار باشیم.

به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، وحید مطهری‌نیا مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی، با بیان مطلب فوق گفت: قراردادهای آتی تک سهم پس از آماده‌سازی زیرساخت‌ها با راهبری بورس تهران و با همکاری شرکت‌های مدیریت فناوری، سپرده‌گذاری و شرکت های OMS، از تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ در بازار ابزارهای مشتقه بورس تهران راه‌اندازی شده است. این ابزار بر روی سه نوع متفاوت از دارایی‌های پایه، شامل سهام، صندوق‌های قابل معامله و اوراق بدهی به بازار ارائه شدند، به طوریکه، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، تعداد ۳۶ نماد معاملاتی قرارداد آتی در بازار مشتقه بورس تهران ایجاد و طی این دوره، ۲۰ قرارداد آتی تک نماد با موفقیت تسویه شده است.

وی تصریح کرد: در بازار آتی تک‌سهم، امکان انجام معاملات دوطرفه و اهرمی برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است. در این بازار اشخاص می‌توانند با توجه به پیش‌بینی خود از روند بازار، موقعیت خرید یا فروش اتخاذ کنند. پوشش‌دهندگان ریسک نیز می‌توانند با این ابزار، خود را در مقابل نوسانات بازار ایمن نمایند. نمادهای آتی تک‌سهم از طریق دیده‌بان بازار سایت TSE.IR و بخش «ابزارهای مشتقه» در قسمت مربوط به «بورس اوراق بهادار تهران» در سایت TSETMC، قابل مشاهده می‌باشد. همچنین جهت آشنایی فعالان بازار با فرایند اجرایی و مزیت‌های این ابزار، کتابچه آموزشی بازار آتی و فیلم آموزشی ساختار بازار تهیه شده و در دسترس فعالان قرار گرفته است.

مدیر عملیات بازار ابزارهای نوین مالی خاطرنشان کرد: نرم افزارهای و زیرساخت‌های ایجاد شده جهت انجام معاملات آتی تک‌سهم مناسب ارزیابی شده و الزامات موردنیاز بازار را فراهم آورده است. در حوزه نرم‌افزار آنلاین، شرکت های صحرا و تدبیرپرداز به عنوان شرکت های پیشرو در این حوزه، پیش از این مجوز کسب و کار را از بورس تهران دریافت کرده‌اند. اخیرا نیز شرکت رایان هم‌افزا اقدام با تکمیل نرم‌افزار خود، موفق به دریافت مجوز لازم از بورس تهران شده است.

وی به اقدامات توسعه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات توسعه‌ای از حیث مقررات در دست بررسی می‌باشد. به عنوان مثال در حوزه مقررات، تعیین و ابلاغ ضرایب وجوه تضمین قراردادهای آتی مبتنی بر اوراق بدهی با همکاری شرکت سپرده‌گذاری اخیرا انجام شده است. همچنین امکان‌سنجی فراهم نمودن راهبردهای معاملاتی بین سررسیدهای قرارداد آتی و بین قراردادهای آتی و اختیار معامله در حال انجام است.

مطهری نیا در پایان بر تخصصی بودن این بازار تاکید کرد و افزود: اشخاص علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، باید درخواست برقراری دسترسی را به کارگزار خود ارائه نمایند. لازم به ذکر است بازار مشتقه بازاری تخصصی و پرریسک بوده و مناسب عموم نمی‌باشد. لذا اشخاصی که آگاهی و دانش کافی به مفاهیم و فرایندهای بازار ندارند، نباید به این بازار وارد شوند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=76789

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *