مدیرعامل منطقه آزاد چابهار؛ هدف برداشتن تبعیض‌هاست

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار؛
هدف برداشتن تبعیض‌هاست

از گذشته با منطقه‌ی آزاد چابهار آشنا بودم. نگاه‌ها و رویکردهای این منطقه را می‌شناختم و بر اتفاقات منطقه اشراف داشتم و به همین دلیل منتقد جدی بر اوضاع منطقه بودم. وقتی وارد منطقه شدم، در نخستین مواجهاتی که با مردم داشتم احساس کردم دیواری بلند از بی‌اعتمادی و تبعیض در اذهان مردم وجود دارد و وقتی پای صحبت‌های بومیان منطقه نشستم متوجه شدم که آنان به حداقل‌هایی که انتظار داشتند هم نرسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا، “عبدالرحیم کردی” مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: آثار و تبعات منفی از منطقه‌ی آزاد چابهار برای مردم بوجود آمده است. در حاشیه این تبعات منفی، دیواری از فنس در چابهار کشیده‌ شده که به قول خودشان شهر را از منطقه‌ی آزاد جدا کرده‌است. در آن طرف فنس که منطقه‌ی آزاد قرار دارد، مشوق‌هایی نیز وجود دارد و بنیان‌های اولیه‌ای گذاشته شده است که همگی نادرست است و جانمایی ناصحیحی دارد، زیرا مردم می‌دانند وقتی از دیوار عبور کنند وارد جامعه‌ای دیگری می‌شوند.

رییس منطقه‌ی آزاد چابهار افزود: با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای و یکپارچه که در منطقه‌ی آزاد چابهار وجود دارد زیرساخت های مناسب و متناسبی شکل گرفته، و در حال توسعه است و عده‌ای که توان مالی دارند در آن مکان مستقر شده‌اند. اما در سوی دیگر شهر، حاشیه‌نشینی بوجود آمده است و اینها همه متاثر از عدم برنامه‌ریزی هدفمند و نداشتن طرح یکپارچه است و این مساله عارضه‌ای از بوجود آمدن منطقه‌ی آزاد است.

وی خاطرنشان کرد: اگر پیش از آنکه مردم حومه چابهار برای دست‌یابی به رفاه اجتماعی به این منطقه نقل مکان کردند برنامه‌ریزی‌هایی صحیح برای این اسکان‌ آن‌ها وجود داشت امروز شاهد حاشیه نشینی‌ها در چابهار نبودیم. بنده از سال ۹۲ و ۹۳ مستقیما درگیر مسائل حاشیه‌نشینی در منطقه بودم و بنابراین به خودم اجازه می‌دهم در این مورد اظهار نظر کنم. در آن روزها هیچ وقت به این نتیجه نرسیدم که حاشیه‌نشینی منطقه‌ی آزاد چابهار به خاطر چندگانگی در ایجاد منطقه‌ی آزاد است بلکه مشکلات مدیریتی و عدم برنامه‌ریزی در توسعه‌ی شهری و دعواهایی بین دستگاه‌های متولی را سبب بروز این مشکلات و حاشیه‌نشینی بوجود آمده می‌دانم.
مدیریت این منطقه گفت: در برنامه‌ی مدیریتی خود برای مردمی که داخل منطقه‌ی آزاد می‌آیند طرح و پروژه داریم. زمینی که قرار است به آنها اختصاص یابد کاملا مشخص است اما در شهر چایهار این اتفاق نیفتاده است و ما باید چند کار را انجام دهیم که این حس مردم را تغییر دهیم. زمانی این حس تغییر خواهد یافت که تبعیض‌ها رفع شود و آثار توسعه در زندگی مردم دیده شود و این آثار تبعیضی که باعث این موضوع شده را نیز باید از بین برد.

کردی گفت: در طرح توسعه‌ی منطقه با اصرار و سماجت تمام برای برداشتن دیواری فنسی فعالیت کردم زیرا ما برای توسعه‌ی فعالیت‌های منطقه‌ی آزاد اصلا نیازی به شهر چابهار نداشتیم کما اینکه توسعه‌ای که قبلا در دستور کار بود، دو قانون در جریان آن تصویب شده بود. یکی الحاق بنادر شهید بهشتی به منطقه‌ی آزاد و طرح توسعه‌ی دیگر برای شهر چابهار و محدوده‌های دیگر انجام شده بود. وی ادامه داد: علاوه بر دنبال شدن آن سناریو، من اصرار بر الحاق شهر به منطقه داشتم. بنابراین میتوانم به جرات بگویم الحاق شهر به منطقه به لحاظ مدیریتی یک تصمیم بسیار جسورانه بود و یک خودکشی مدیریتی محسوب می‌شد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: از طرفی نیز باز تعربفی برای اتفاقاتی که در حوزه‌ی فعالیت‌های اقتصادی می‌افتاد را انجام دادیم تا اقتصاد منطقه را به سمتی ببریم که مردم هم بتوانند در جریان توسعه فعالیت و کسب و کار وارد شوند. بنابراین سه محور برای ما از این مجموعه بیرون آمد که در قراردادی با موسسه‌ی مطالعات و علوم تحقیقات دانشگاه تهران به این محورها رسیدیم و توانستیم این نظامنامه را از آن مطالعه برداشت کنیم تا به مرور زمان به هدفمان که همان یکپارچگی و افزایش سطوح درآمد و کاهش شکاف‌های سطوح درآمدی در جامعه است دست یابیم.

تنظیم: مطهره واعظی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *