ضرورت تغییر پارادیم فکری نخبگان

ضرورت تغییر پارادیم فکری نخبگان
در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا مطرح شد؛
ضرورت تغییر پارادیم فکری نخبگان

دکتر روزبه مفیدیان عضو ارشد پژوهشکده نانو شمال کشور: پارادایم فکری نخبگان در جامعه ایران باید تغییر کند و باورهایی که طی دهه‌ها در ذهن ایرانیان و در ساختار اقتصادی کشور ریشه دوانده، زمینه ساز ناکارآمدی اداره جامعه و عدم پیشرفت صنعتی و تولیدی کشور شده است.

دکتر مفیدیان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا مطرح کرد: نخبگان علمی و دانشگاهی وظیفه دارند تغییرات حیاتی بشر را درک کنند تا بتوانند در مسیر نجات بشر از مادی گرایی و سردرگمی، نقش بالقوه و اثرگذار خود را ایفا کنند. نخبگان برای توسعه اقتصادی و سیاسی به عنوان کارگزار نظام انتخاب می شوند و باید قابلیت لازم برای عمل گرایی و ارتقای قابلیت تولیدی را داشته باشند.
وی با تاکید بر وظیفه راهبردی نخبگان در تعیین خط مشی جامعه اظهار داشتند: مخالفت با پارادایمی که هنوز برای جامعه کارآمد و امید بخش است، کاری بیهوده است. پارادایم شیفت برای حل واقعی مسائل همان جامعه است. پارادایم جدید باید به وضوح بتواند مسائل حل نشده جامعه خود را حل کند.

دکتر مفیدیان با اشاره به مدیریت جهادی مبتنی بر علم و فناوری خاطر نشان کردند: در این بین تربیت و پرورش سرمایه های انسانی مبتنی براین ویژگی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی های مدیریت و رهبری حوزه های تخصصی به گونه ای است که تنها حضور نخبگان و استعدادهای برتر را می طلبد؛ چراکه تراز این نوع از حکمرانی از عهده کسانی برمی آید که هوشمندی، خلاقیت، نوآوری و کارآمدی را قرین همت خود قرار داده باشند و در یک کلام از موهبت نبوغ در ارائه راه حل ها، تصمیم سازی و تصمیم گیری های راه گشا و بدیع استفاده وافری ببرند.
وی اشاره کرد: بایستی اکسیر نخبگی در بدنه مدیریتی کشور تزریق گردد تا کیفیت فرآیند مدیریت و رهبری در همه حوزه های تخصصی و عمومی ارتقا یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *