روستاآباد، میعادگاه شناخت نیازهای چهارگانه توسعه اکوسیستم محیط کسب‌و‌کار جوامع محلی ایران

روستاآباد ،میعادگاه شناخت نیازهای چهارگانه توسعه اکوسیستم محیط کسب‌و‌کار جوامع محلی ایران
حمیدرضا حاجی اشرفی:
روستاآباد، میعادگاه شناخت نیازهای چهارگانه توسعه اکوسیستم محیط کسب‌و‌کار جوامع محلی ایران
نمایشگاه ۱۴۰۲ توانمندی و ظرفیت‌های روستایی و عشایری در مکان مصلی تهران برگزار شد که جانمایی استقرار آن را می‌توان بهترین گزینه دانست.

توسعه پویا، در این حوزه فعالیت‌هایی خوبی انجام شده و با مطالعات ریسک بدنبال شناخت مسائلی هستیم که همچون گلوگاه و ترمز دستی مانع پیشرفت کارها در مشاغل روستایی، عشایری و به‌ طور کلی جوامع کوچک می‌شوند. با تحقیق و تجربه گروه مطالعه‌گر باشگاه پتاف در حین مطالعات ریسک‌های کارآفرینی دریافتند که ریسک‌ها، مخاطرات، کاستی‌ها، چالش‌های اکوسیستم محیط کسب‌وکار سطح ملی با سطوح‌ محلی ضمن اینکه اشتراکات فراوانی از حیث ماهیت دارند، لیکن بنگاههای شغلی جوامع محلی نسبت به بنگاههای شغلی در کلان شهرها با ریسک‌هایی مواجه هستند که بدون شناخت آنها و اتخاذ راه حل برطرف کردن آن ریسک‌ها، توسعه کارآفرینی و حصول موفقیت کارآفرینان بنگاههای SMEs در جوامع محلی امکانپذیر نخواهد بود.

اکوسیستم محیط کسب‌وکار ملی و جوامع محلی، همانطوریکه در عنوان آن دیده می‌شود. همچون موجود زنده رفتار می‌کند. اکوسیستم بعلت اینکه ترکیبی از فعالیت‌ها و کنش‌ها، واکنش‌های انسان با محیط و تکنولوژی و ابزارها و منابع می‌باشد، لذا موجودی زنده، پوپا و مرتبا در حال تغییر است.
کارشناسان مطالعه‌گر ریسک های کارآفرینی در زمان بررسی، شناخت، جمع اوری اطلاعات، طرح‌ریزی مهندسی سیستم و تقسیم مالی ریسک‌ها در بین نهادهای مالی یک جامعه و حتی اتتقال ریسک‌ها در صورت لزوم به بیمه‌گران اتکایی همواره باید به چهار عامل اصلی در اکوسیستم کسب و کار توجه کنند. این عوامل عبارتند از:

۱- عوامل سخت افزاری: عوامل محیطی (شرایط آب و هوایی، زمین، ساختمان، امکانات)، زیرساخت‌ها(جاده، سیستم برق، آب لوله کشی، شبکه گاز رسانی، نهادهای شهری و روستایی، مراکز آموزشی، شبکه بهداشت و درمان و …) ، امکانات شامل: ابزارها، تجهیزات، منابع، نیروهای کار، سرمایه‌های ثابت و متغیر و … که شرایط شکل‌گیری بنگاههای کسب‌وکار را فراهم می‌سازند.

۲- عوامل نرم افزاری: شامل انسانها و ایده‌ها، اندیشه‌ها، رفتارها، برنامه‌ریزی‌ها، شناخت  اطلاعات، پردازش اطلاعات(اطلاعاتی که برای هر کاری لازم است را از میان جنگل دانش و تجربه انتخاب و دسته بندی کنند و سپس به طرز صحیح در جهت اهداف کاری بهره‌برداری کنند)، توانمندی بهره‌برداری از دانش کاربرد ابزارها، قوانین و مقررات و اصول علمی چرخش امور در جهت مدیریت اصولی مشاغل در بخش نرم‌افزاری اکو سیستم کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی را گویند.

۳- عوامل فکر افزاری: دانشمندان، عرفا، اندیشمندان معتقدند که پروردگار متعال در درون ذهن انسانها(ضمیر ناخوداگاه)قرار داده که پس از وجود عوامل سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، خلاقیت و قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری انسان می‌تواند منشا تغییرات مثبت در زندگی نوآوری، تحولات رو به رشد کمی و کیفی فردی و اجتماعی شود.

۴- عوامل روح افزایی: علاوه بر سه عامل مورد اشاره، عامل چهارم به انگیزه‌ها، آرزوها، ایده‌ها، نیازها، خواسته‌های انسانی مربوط است. انسانها به دلیل برخورداری توحیدی توانایی ذاتی تفکر، خلاقیت، کسب اگاهی و خردورزی، می‌تواند همواره سطح کمی و کیفی زندگی خویش را متحول کنند. مهمترین عامل متحول‌سازی زندگی وجود انگیزه و امید به آینده و شاد بودن و شاد زیستن انسانهاست که به دلیل عشق رسیدن به فردای بهتر فرزندان بشر، تلاش، کوشش و جهد فراوان خواهند نمود.

میدان مطالعاتی نمایشگاه(روستا آباد) مکانی شایسته با موقعیتی چند وجهی برای کارشناسان مطالعه‌گر ریسک‌های کارآفرینی جوامع محلی فراهم کرد تا بتوانند بیاموزند و انتقال دهند که کارآفرینان و خوداشتغالان روستایی و عشایری ایران، از لحاظ پتانسیل چهارگانه(سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، فکرافزاری، روح‌افزایی) در چه شرایطی قرار دارند و در صورت رفع این کمبودها و یافتن راه حل برطرف کردن مشکلات، تاثیر موفقیت مشاغل جوامع محلی تا چه اندازه خواهد بود.

نمایشگاه روستاآباد که مهر ماه ۱۴۰۲ در محل مصلی تهران برگزار شد، جایگاه آکادمیک مطالعاتی میدانی، مصاحبه‌ای، مشاهداتی فراهم ساخت تا بتوانند با ریسک‌ها، SWOT مشاغل روستایی و عشایری کشورمان آشنا شوند تا راهکارهای حل معضلات و مخاطرات را بیابند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=67525

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط