توافق‌نامه‌های تجاری و کمیسیون مشترک ایران و تونس احیا می‌شود

روی خوش بازار تونس به تجار ایرانی/ توافق‌نامه‌های تجاری و کمیسیون مشترک ایران و تونس احیا می‌شود
معاون وزیر صمت در دیدار با سفیر جدید تونس:
روی خوش بازار تونس به تجار ایرانی/

توافق‌نامه‌های تجاری و کمیسیون مشترک ایران و تونس احیا می‌شود
معاون وزیر در دیدار با سفیر جدید تونس با تاکید بر اینکه ساختار افزایش روابط تجاری ایران و تونس فراهم است، گفت: اجرای برخی توافقنامه‌های ایران و تونس نزدیک به ۱۰ سال متوقف مانده‌ و امیدواریم با تعامل و همکاری دو طرفه زمینه‌های احیای آن فراهم شود.

به گزارش توسعه پویا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «مهدی ضیغمی» معاون وزیر و رئیس کل توسعه تجارت ایران در دیدار با «عماد الرحمونی» سفیر جدید تونس در ایران، با بیان اینکه ۱۸ موافقت‌نامه و توافق‌نامه‌ بین دو کشور امضا شده است، ادامه داد: اجرای برخی توافق‌نامه‌ها، فاصله ۱۰ ساله خورده‌ و نیاز است به روزرسانی شوند.

وی افزود: ما چند پیشنهاد مشخص برای توسعه روابط تعریف کرده‌ایم. نخست، اینکه قرار است کمیسیون مشترک ایران و تونس به وزارت صمت واگذار شود و تلاش خواهیم کرد این کمیسیون را بعد از ۹ سال با تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف احیا کنیم.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه مسئولیت کمیته عالی تجاری با سازمان توسعه تجارت ایران است، افزود: هدف اصلی کمیته عالی تجاری، رفع موانع تجاری و ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای توافق‌نامه‌های آینده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مونتاژ خودرو، تولید تراکتور، تامین فسفات از تونس، حوزه کشتیرانی و تبادلات هوایی از تونس به سایر کشورها همکاری کنند؛ همچنین در زمینه تجهیزات پزشکی و بهره‌برداری مشترک از معادن تونس می‌توانیم روابط تجاری خود را دنبال کنیم.

ضیغمی با دعوت از سفیر تونس و تجار این کشور برای شرکت در نمایشگاه ایران و اکسپو، ادامه داد: ایران ساختار شبه سوئیفت را با بسیاری از کشورها راه‌اندازی کرده است و می‌توان این مهم را با تونس نیز اجرا کند.

وی با اشاره به لغو روادید برای تجار تونسی، اضافه کرد: هدف ما تسهیل ورود و خروج تجار تونسی است. اجلاس ایران و اتحادیه آفریقا فرصت خوبی است که بسیاری از موانع تجاری حل و فصل شود.

ضیغمی همچنین گفت: همچنین ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی دارای ظرفیت بالایی است و انتظار داریم لیست پروژه‌های مهم فنی و مهندسی در اختیار ما قرار داده شود.

در ادامه دیدار الرحمونی، با تاکید بر اینکه تجار ایرانی برای سفر به تونس نیاز به ویزا ندارند، گفت: ۷۰ درصد تجارت تونس با کشورهای اروپایی است و کمتر با آسیای میانه ارتباط داریم و تجار ایرانی می‌توانند به تجار تونسی کمک کنند که در این بازار راه پیدا کنند.

وی با بیان اینکه موتور اصلی تجارت بخش خصوصی است، گفت: بهترین کار این است که تجار را به ارتباط مستقیم با یکدیگر ترغیب کنیم.

سفیر جدید تونس با بیان اینکه عزم دو طرفه توسعه تجاری بین دو کشور ایجاد شده است و هدف پایداری روابط است، گفت: برای تحقق این مهم در روزهای آینده با اتاق بازرگانی ایران جلسه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در سفرهای سیاسی رییس جمهور تونس یک هیات اقتصادی نیز با وی همراهی می‌کند و یک روز از سفر را به روز تجار اختصاص می‌دهد.

الرحمونی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در توسعه روابط اقتصادی، گفت: ارتباط تجاری ایران با تونس قابل توجه است و اگر ایران تمایل به حضور در بازارهای آفریقا را دارد، تونس از این مهم استقبال می‌کند. تونس فرصت خوبی برای بازار ایران است چراکه با بازارهای جانبی قابل توجهی در ارتباط است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=76118

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *