تنها چهار و نیم میلیون تن از ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته خام فروشی شد

تنها چهار و نیم میلیون تن از 500 میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته خام فروشی شد
در مراسم بهره‌برداری از خط سوم کنسانتره شرکت گهرزمین مطرح شد؛
تنها چهار و نیم میلیون تن از ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته خام فروشی شد/ تکمیل زنجیره‌های تولید برای جلوگیری از نیمه‌خام فروشی

وزیر صمت ضمن سفر امروز خود به سیرجان در مراسم بهره‌برداری از خط سوم کنسانتره شرکت گهرزمین بابیان این‌که ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد، افزود: از این میزان در سال گذشته تنها ۴.۵ میلیون تن به‌صورت خام صادر شد، اما مشکل نیمه‌خام فروشی داریم.

به گزارش توسعه پویا از شاتا، سیدرضا فاطمی امین افزود: ۱۰ هزار معدن در کشور داریم، اما ازنظر ذخایر و ظرفیت ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که بیشتر معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی هستند.

زنجیره‌های تولید تکمیل می‌شوند

وی تصریح کرد: بیش از هفت میلیون تن فولاد نیمه‌خام از کشور صادر کرده‌ایم درحالی‌که شرکت‌هایی داریم که ورق فلزی وارد می‌کنند و این شرایط نشان می‌دهد که زنجیره تولید در کشور ناقص است.

وزیر صمت بابیان این‌که اولویت ما تکمیل زنجیره‌های تولید، توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و ایجاد ارزش‌افزوده است، توضیح داد: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز در نوسان است.

فاطمی امین ادامه داد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخوردار هستیم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت‌ها بسیار افزایش پیداکرده است، بنابراین از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.

وی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ باید علاوه بر طرح‌های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق نیز توجه داشته باشند.

دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های وزارت صمت است

وزیر صمت تأکید کرد: دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از اولویت‌های ما است و شرکت‌ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت‌ها را نیز به حرکت درآورند، زیرا اتفاق اصلی با ایجاد تقاضا در شرکت‌های بزرگ رخ می‌دهد.

فاطمی امین یادآور شد: شرکت‌هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند که بیش از بودجه عمرانی کل کشور است.

فاطمی امین ادامه داد: قانون بازگشت ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال بر اساس قانون نمی‌تواند در جای دیگری هزینه شود.

انجام گردشگری صنعتی و معدنی برای افزایش آگاهی مردم

وی عنوان کرد: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی به آنان، گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه‌ای دارد و باید ۲ واژه صنعت‌گردی و معدن‌گردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار را در چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت‌های گهر زمین و گل گهر نیز ادامه یابد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=42551

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط