تنها راه جلوگیری از پدیده فرار مغزها حمایت از نخبگان واقعی است

دکتر روزبه مفیدیان عضو ارشد پژوهشکده فناوری نانو شمال کشور؛
تنها راه جلوگیری از پدیده فرار مغزها حمایت از نخبگان واقعی است

مفیدیان گفت: اگر جایگاهی برای نخبگان و سرآمدان تعریف نشود، در افزایش فزاینده آمار خروج نخبگان و مهاجرت افراد تاثیرگذار علمی سهیم خواهیم بود و کشور ما هرگز طعم توسعه یافتگی و پیشرفت واقعی را نخواهد چشید.

توسعه پویا، وی افزود: برای رشد و پرورش نخبگان هزینه‌های گزافی از طریق دولت صرف شده و براحتی با بی توجهی مسئولین، نهالی که در کشور رشد کرده و پرورش یافته دو دستی تقدیم کشورهای غربی می شوند.

عضو ارشد پژوهشکده فناوری نانو شمال کشور در ادامه گفت: نخبگان اهل همین آب و خاک هستند و خود را برخاسته از همین مردم می دانند و تنها خواسته آنها توجه و بکارگیری شایسته از دانش و توانایی آنهاست.
اگر از جوانان نخبه و با تجربه در صنعت و مدیریت کلان کشور استفاده کنیم مطمئنا سود و اثرات مثبت آن به کل آحاد ملت برخواهد گشت و همه از آن منتفع خواهند شد.
وی با بیان اینکه جامعه ما دچار نوعی توالی توتالیتاریسم شده، افزود: گونه‌ای حرص گونه از تمامیت خواهی در میان مدیران رواج یافته که اجازه ورود افراد غیر به درون حلقه مدیریتی داده نمی‌شود. این نوع نگاه خطرناک و البته ناقض گام دوم انقلاب است که همان برگشت به عقب را در اذهان عمومی تداعی می کند. نباید بگذاریم جوانان از این کج سلیقگی و بی تدبیری مدیران دلسرد شده و به کشور خود پشت کنند.
در سال های گذشته نه تنها موجبات بازگشت نخبگان را فراهم نکردیم بلکه شاهد گریز بیشتر فارغ التحصیلان و مستعدان به کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا بوده‌‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *