انرژی خورشیدی راهکاری اقتصادی و دوستدار محیط زیست

انرژی خورشیدی راهکاری اقتصادی و دوستدار محیط زیست
انرژی خورشیدی راهکاری اقتصادی و دوستدار محیط زیست
روزبه مفیدیان پژوهشگر حوزه مهندسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا گفت: با نصب یک سیستم برق خورشیدی و با در نظر گرفتن برق تولیدی در یک دورۀ ۲ الی ۵ ساله، علاوه بر ایجاد منابع درآمدی قابل توجه، می‌توان به محیط زیست کمک شایانی نمود.

به گزارش خبرنگار توسعه پویا، این نخبه ملی افزود: خورشید یک منبع عظیم انرژی است که تا ۵ میلیارد سال آینده قابل استفاده است. حدود ۶۰۰۰ میلیون سال از تولد این گوی آتشین می‌گذرد و سوخت‌های فسیلی ذخیره شده در اعماق زمین، انرژی‌های باد و آب‌های جاری و امواج دریاها و سایر انرژی‌ها از جمله نتایج همین مقدار انرژی دریافتی زمین از خورشید است. پس می‌توان این انرژی تجدیدپذیر را به روش‌های مختلف به کار گرفت که مهم‌ترین کاربرد آن تولید نیروی برق با استفاده از فتوولتائیک است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فرآیند تولید برق در پنل‌های خورشیدی با هیچ گونه سوخت و احتراق مواد فسیلی همراه نبوده، توان لایزال خورشید یک نعمت رایگان به حساب آمده و بالاخره، هزینه نگهداری هم بسیار اندک است.

مدرس گروه مکانیک و انرژی اشاره کرد: با توجه به آنکه یک سیستم برق خورشیدی به گونه‌ای کاملاً خودکفا و مستقل عمل می‌کند، آلودگی‌های زیست محیطی منتجه بسیار اندک و در حد قابل اغماض هستند. ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۵٫۵ – ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است. اگر مساحتی معادل ۱۰۰ × ۱۰۰ کیلومتر مربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق کشور در یک سال خواهد بود.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=66950

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *