آینده روابط عمومی و هوش مصنوعی؛ فرصت یا تهدید

آینده روابط عمومی و هوش مصنوعی؛ فرصت یا تهدید
آینده روابط عمومی و هوش مصنوعی؛ فرصت یا تهدید
سید مهدی جعفری مشاور مدیر عامل و مدیرکل روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام: هوش مصنوعی امروز در نقطه‌ای از تاریخ قرار گرفته است که شاید تا  کنون هیچگاه به این اندازه شاهد رشد و به کارگیری آن در بخش‌های مختلف زندگی بشری نبودیم.

توسعه پویا، این فناوری بسیار سریعتر از آن چیزی که به ذهن می‌رسد در حال توسعه بوده و به دنبال این است که با ایجاد تحولی باورنکردنی، فعالیت هایی مانند آنچه که انسان‌ها انجام می‌دهند را پیاده‌سازی کند.

بر همین اساس تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به ویژه فعالین در حوزه فناوری در حال تحقیق و اجرایی کردن هوش مصنوعی هستند و به جرات می‌توان گفت که در ۱۰ سال آینده شاهد پیشرفت و نفوذ  غیرقابل باور هوش مصنوعی در تمام بخش‌های زندگی بشری خواهیم بود.

از حمل و نقل گرفته تا پزشکی، آموزشی، مالی و امنیتی و دیگر بخش ها که هوش مصنوعی در تمام این حوزه‌ها ورود کرده و موجب تحولی شگرف درآنها با هدف افزایش رفاه و بالارفتن سطح زندگی خواهد شد.

اما در کنار مزایایی که استفاده از هوش مصنوعی در آینده نزدیک خواهد داشت و اینکه فرصت‌های جدیدی را در بخش‌های مختلف ایجاد می کند، اما سبب بروز دغدغه‌هایی نیز شده است، از جمله اینکه به کارگرفتن این هوش در تمام زاویای زندگی انسان‌ها، سبب از بین رفتن برخی از مشاغل خواهد شد.

یکی از مشاغلی که به عقیده برخی از نظریه‌پردازان با توسعه هوش مصنوعی آینده آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، روابط عمومی است، در این رابطه دو دیدگاه وجود دارد یک دیدگاه بر این باور است که هوش مصنوعی سبب حذف کامل شغل روابط عمومی  برای انسان خواهد شد و در مقابل، نظریه دیگری وجود دارد که بهره‌برداری از این هوش نه تنها سبب حذف این شغل نخواهد شد، بلکه در نهایت موجب تقویت و بهبود عملکرد و فرآیندها در آن می‌شود.

این نظریه‌ها در حالی مطرح می‌شود که نمی‌توان منکر پیشرفت تکنولوژی و تاثیرگذاری آن در آینده برخی از مشاغل از جمله روابط عمومی شد اما به نظر بنده استفاده از این ظرفیت‌ها از جمله هوش مصنوعی نه تنها خطری برای این رشته شغلی و حذف آن محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند تحولات بسیار زیادی در تولید محتوا، مدیریت بحران و اجرای برنامه‌های راهبردی این مجموعه ایجاد کند.

از سوی دیگر، این ایده که استفاده از هوش مصنوعی سبب حذف روابط عمومی در آینده خواهد شد را می توان با مطرح کردن این سوال  به چالش کشید که با توجه به اینکه روابط عمومی رشته‌ای متکی بر خلاقیت و بر مبنای اعتماد متقابل بین فعالین در این حوزه و گیرندگان خدمات شکل گرفته است، آیا ماشین این قابلیت را دارد که این حس اعتماد را آنگونه که انسان‌ها قادر هستند به مخاطبان انتقال دهند؟.

آیا هوش مصنوعی قادر به توانایی ارتباط بین انسان‌ها و انتقال احساس، اعتماد و درک متقابل خواهد بود؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند کار روابط عمومی را که مبتنی بر فکر و اندیشه است را مانند انسانها به پیش ببرد؟.

در پاسخ به تمام این سوال‌ها باید گفت که در کنار کارایی‌هایی که هوش مصنوعی برای توسعه فعالیت‌ها در روابط عمومی خواهد داشت، اما  این قابلیت را که جایگزین خلاقیت انسانی شود را نخواهد داشت.

بنابراین ، با توجه به تاثیرگذاری انسان‌ها در توسعه ارتباطات و منحصر بودن روابط عاطفی بین بشر که در نهایت موجب برقراری ارتباطات می‌شود، نمی‌توان بر این ادعا تاکید کرد که با گسترش هوش مصنوعی آینده روابط عمومی به خطر خواهد افتد چرا که همانگونه که بیان شد، قسمت اعظمی از وظایف در این مجموعه برپایه خلاقیت و هوش انسانی است که  به نظر نمی رسد ماشینی قادر به ارایه این خلاقیت و انجام یک ایده خلاقانه باشد.

البته نگرانی اهل فن در خصوص آینده مشاغلی از جمله روابط عمومی با توسعه روزافزون هوش مصنوعی بجا بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما با توجه به فعالیت‌های خاص در این مجموعه که بخش زیادی از وظایف تعریف شده در آن بر اساس ذهن انسانی شکل گرفته و نظم می‌یابد، به نظر بنده حداقل ۶۰ درصد از توانایی های روابط عمومی را نمی توان در اختیار هوش مصنوعی قرار داد و در واقع هوش مصنوعی قابلیت انجام این فعالیت ها را ندارد و همچنان این توانمندی و نیروی انسانی است که در راس هرم فعالیت روابط عمومی قرار می گیرد.

در آخر نیز  باید به این مهم اشاره کرد که روابط عمومی به عنوان پیشران هر دستگاه و مجموعه‌ای محسوب می‌شود که بر مبنای هوش و توانمندی انسانی و با بهره‌گیری از ارتباطات فعالیت می کند، وظایفی که تنها در انحصار انسان‌ها بوده و هست و هیچ ماشینی قادر به  انجام آنها نخواهد بود.

بر همین اساس این ایده که با توسعه هوش مصنوعی؛ آینده روابط عمومی به خطر خواهد افتاد به نظر می‌رسد که خیلی با واقعیت همخوانی ندارد و تنها می‌توان گفت که هوش مصنوعی توسعه فعالیت‌ها را در این مجموعه بهبود و ارتقاء خواهد بخشید.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=69237

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *