معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به رشد اقتصادی سال ۹۵، گفت: طی این سال رشد اقتصادی کشور به ۱۳.۵ درصد رسید و تولیدات بخش کشاورزی و صنایع به بالاترین مقدار رسیده بود و در زمان تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا همین رشد پشتوانه ایستادگی در برابر جنگ تمام عیار تحمیلی اقتصادی شد.
به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا به نقل از شاتا ، یزدان سیف در نشست مدیران روابط عمومی های سازمان ها، موسسات و شرکت های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به رشد اقتصادی ۱۳.۵ درصدی سال ۹۵ گفت: در سه سال گذشته در شرایط خاص جنگ اقتصادی تمام عیار با دشمن بودیم و دشمنان ایران در صدد بودند تا ضربه اساسی به نظام جمهوری اسلامی بزنند.
سیف با استناد به گزارش معاونت مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۱۳۹۵ بهره برداری از پالایشگاه ها و تولیدات پتروشیمی به بالاترین حد خود رسید و برداشت گاز از میادین مشترک گازی در بالاترین میزان خود یعنی بیشتر از برداشت کشور قطر قرار داشت و به طور کلی اقتصاد کشور در مسیر رشد و شکوفایی بود، این در حالی است که دولت یازدهم با تورم ۳۶ درصدی دولت قبلی کار خود را آغاز کرده بود.
وی همچنین به رشد تولیدات بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی به ویژه در تولید و صادرات سبزی و صیفی جات و تولیدات گلخانه ای طی این سالها به بیشترین مقدار خود رسید و حاصل آن صادرات ۶ میلیارد دلاری تولیدات گلخانه ای کشور بود. سیف اظهار داشت: طی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از فروش نفت داشتیم و پول فروش نفت در این زمان به راحتی و از طریق سیستم های مبادلات ارزی بین المللی به کشور وارد میشد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با ملاحظه اینکه قصد بی انصافی و بی اخلاقی نسبت به عملکردهای گذشته را ندارد، افزود: با وجود فروش نفت و درآمد ارزی از این راه اما در سال ۱۳۹۲ رشد اقتصادی کشور به منفی ۷.۵ درصد رسیده بود و شاهد بودیم که مردم برای تأمین برنج و مرغ در صف های طولانی حضور داشتند.
معاون وزیر صمت گفت: با وجود این که در سال ۹۵ تا ۹۷ نرخ تورم ثابت بود و به حدود ۱۰ درصد می رسید، اما متاسفانه با شروع تحریم ها در سال ۹۷، میزان فروش نفت کمتر و کمتر شد و تورم افزایش یافت و در حالی که از سال ۱۳۹۳ رشد اقتصادی مثبت شده بود و اشتغال بالا رفته بود با وضع تحریم های شدید و گسترده از سوی ترامپ، نرخ تورم افزایش پیدا کرد و اگر این شرایط سخت تحریمی نبود تراز بازرگانی ایران مثبت می شد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تلاشهای دشمنان برای پایین آوردن اعتماد به نفس ملی و نا امید کردن مردم اشاره کرد و گفت: کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان تمام قد به دنبال ضربه زدن به روحیه اعتماد به نفس ملی و امید و خودباوری مردم داشتند. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با ذکر نمونه هایی از روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس، بر ضرورت گسترش همان روحیه و پیاده سازی آن فرهنگ در جامعه تأکید کرد و گفت: برای بازیابی اعتماد به نفس ملی باید در سایه ایمان به کارآمدی نظام اسلامی و بر قراری عدل و تقوا حرکت کرد و مشکل بی تقوایی و بی اخلاقی را در جامعه حل کنیم .
وی در پایان نقش روابط عمومی ها را در راستای ترمیم اعتماد به نفس عمومی کشور مهم و تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: تزریق امید و اعتماد در مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی یک امر حسنه است و فارغ از هر جناح بندی و گروه بندی و اینکه چه کسی رئیس جمهور و یا وزیر خواهد شد باید همه تلاش کنیم تا مردم به پای صندوق های رأی بیایند تا کشور را از هر نظر نسبت به خدعه ها و توطئه های دشمنان این آب و خاک بیمه کنیم .
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت نیز در این نشست با تأکید بر تکالیف و وظایف مدیران روابط عمومی های تابعه وزارت در جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو، گفت: راه حل مشکلات کشور در حضور و مشارکت حداکثری مردم در تمامی عرصه هاست.
محمد حسن ترابی با اشاره به بروز برخی بی انصافی ها و بداخلاقی ها در نقد عملکرد دولت در زمینه های مختلف، خاطر نشان کرد: با وجود جنگ تمام عیار تحمیلی و تحریمی اقتصادی و همچنین شرایط سخت ناشی از شیوع بیماری کرونا، دستاوردهای بزرگی نظیر رشد ۸ درصدی صنعتی کشور حاصل شد و شرط انصاف ایجاب می کند در نقد عملکردها اولیات و بدیهیات اخلاقی را رعایت نموده و ضمن نقد منصفانه ضعف ها و بیان مشکلات، از عملکردهای مثبت و دستاوردها نیز سخن به میان آورده و با تخریب و سیاه نمایی و مطلق نگری، اعتماد مردم نسبت به کارآمدی نظام و انقلاب اسلامی را مورد خدشه و ضربه قرار ندهیم.
گفتنی است در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با جهاد دانشگاهی کشور در خصوص تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی با هدف تلاش برای ترویج و توسعه «فرهنگ صنعتی» در سطح جامعه، کمک به معرفی خدمات، فعالیت ها، و دستاوردهای حوزه های صنعت و معدن و همینطور مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و سازمان های مرتبط با این حوزه ها و همچنین تقویت ارتباط و تعاملات سازنده بین دانشگاهیان و هنرمندان حوزه فیلم و عکس و مدیران و کارگزاران وزارت صمت به امضای رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صمت و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی رسید.