گمرکات به سمت تخصصی شدن می‌روند

رضا خورشیدی زاده با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در راستای ارایه خدمات مطلوب تر به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی گفت: سیاست و اسناد بالادستی گمرک جمهوری اسلامی ایران خود را مکلف کرده که گمرکات را به سمت تخصصی شدن پیش ببرد که به همین منظور منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به عنوان گمرک تخصصی فاوا معرفی و انتخاب گردید.

به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام، همایش یک روزه گمرک تخصصی فاوا روز دوشنبه بیستم شهریور ماه با حضور بیش از ۱۵۰ فعال اقتصادی، تولید کننده و صادر کنندگان محصولات حوزه فناوری های نوین در سالن ترمینال مسافری این فرودگاه برگزار شد.

این همایش در دو پنل برگزار که پنل اول با موضوعیت نقش حمل‌ونقل هوایی و لجستیک در گمرک تخصصی فاوا و با حضور محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران؛ رضا خورشیدی‌زاده، مدیر کل گمرک استان البرز و محمد متشرعی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران و مسعود شکرانی، مدیرعامل گروه داده‌ورز جویا انجام شد.

رضا خورشیدی زاده مدیرکل گمرک استان البرز که به عنوان یکی از سخنرانان حضور داشت در بخش اول پنل با اشاره به ضرورت فعال شدن گمرک تخصصی فاوا در منطقه ویژه اقتصادی وفرودگاه بین المللی پیام پرداخت و افزود: با راه اندازی این گمرک در حالی که بررسی کالاها از طریق کارشناسان بصورت مجازی و از سراسر نقاط کشور انجام می‌شود اما در این گمرک، کارشناسان به صورت مقیم حضور داشته که این امرفرآیند ترخیص کالاها را تسریع می بخشد.

توزیع کالا شش درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص داده است

معاون فنی وبازرگانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در این بخش با اشاره به تاثیر لجستیک در اقتصاد، تصریح کرد: در زنجیره تولید، نقش توزیع در میانگین جهانی، شش درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که اگر بخواهیم کل زنجیره لجستیک یعنی حمل‌ونقل در توزیع مواد اولیه و در نهایت رساندن آن به مصرف‌کننده را بررسی کنیم، حدود ۱۵ یا ۱۶ درصد خواهد بود.

محمد احمدی با اشاره به اینکه نقشی که شبکه‌های توزیع و پستی در قیمت تمام‌شده کالا در کشورمان ایفا می‌کنند بسیار پررنگ است، اظهار داشت: در فعالین و بخش های مرتبط با مناطق ویژه اقتصادی این توقع وجود دارد که کالاهایشان قابل رهگیری و رصد باشد و این موضوع بخشی از زیرساخت و استانداردهای جهانی است.

موقعیت بهتر فرودگاه بین المللی پیام نسبت به دو کشور دوبی و ترکیه :مدیرعامل گروه داده‌ورز جویا از دیگر سخنرانان پنل نخست همایش گمرک تخصصی فاوا در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام بود.

مسعود شکرانی با اشاره به دغدغه های فعالان حوزه فناوری های نوین در تامین زنجیره کالا گفت: منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از نظر استراتژیکی و موقعیت جغرافیایی نسبت به فرودگاه‌های ترکیه و دبی موقعیت بهتری دارد و اگر تحریم‌ها نبود این منطقه می‌توانست هاب اتصال شرق به غرب باشد.

وی با اشاره به راه اندازی گمرک تخصصی فاوا در این منطقه، آموزش ارزیابان و کارمندان پیام را یک نقطه قوت برای صنعت آی‌تی کشور خواند و یکی از نقاط ضعف فرودگاه امام خمینی را همین عدم آشنایی و آموزش ارزیابان کالا این فرودگاه اعلام کرد.

کاهش زمان واردات مواد اولیه با استفاده از ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام

عضو هیات مدیره نصر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام می تواند فرآیند واردات کالاها را به حداقل برساند گفت: این در حالی است که طولانی شدن روند واردات و ترخیص کالاها یکی از مشکلات اصلی فعالان حوزه اقتصادی در حوزه فناوری های نوین است.

محمد متشرعی افزود: این در حالی است که با برقراری پروازها از این فرودگاه می توانیم شاهد سرعت بخشیدن به واردات مواد اولیه مورد نیاز و صادرات محصولات نهایی باشیم.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=65680

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط