گزارش عملکرد اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱


گزارش حاضر به بررسی تحولات اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ می‌پردازد.

توسعه پویا، در بخش واقعی، رشد و تحولات تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ (شامل گروه‌های کشاورزی، صنایع و معادن، خدمات و به طور خاص نفت و مسکن) مورد بررسی قرار گرفته و در کنار آن تحولات بازار کار (نرخ بیکاری، اشتغال، مشارکت و …) در این مدت عنوان شده است. لایحه و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و نیز عملکرد بودجه عمومی دولت و روند انواع ترازهای بودجه‌ای در سال ۱۴۰۱، در کنار وضعیت درآمدهای مالیاتی و نیز انتشار اوراق مالی در راستای تأمین مالی کسری بودجه دولت در دوره مورد بررسی محتوای بخش بعدی گزارش را تشکیل می‌دهد.

عملکرد واگذاری شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۱، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی در چهار ماهه‌ ابتدایی سال ۱۴۰۱ و در نهایت منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. وضعیت تراز پرداخت‌ها در سال ۱۴۰۱ در کنار روند ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی و نیز حجم واردات و صادرات در سال ۱۴۰۱ محتوای بخش بعدی است. همچنین روند تحولات روزانه قیمت دلار آمریکا در برابر ریال ایران به تفکیک بازار آزاد و بازار دوم (سامانه نیما) در بخش دیگر گزارش حاضر بررسی شده است.  تحولات متغیرهای پولی و اعتباری به تفکیک کل‌های پولی از جمله پایه پولی، پول، شبه‌پول، نقدینگی و نیز خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در کنار روند مانده تسهیلات بانکی در انتهای سال ۱۴۰۱ و تسهیلات پرداختی به تفکیک خانوار و صاحبان کسب و کار در سال ۱۴۰۱ مورد توجه گزارش حاضر قرار گرفته است.

روند شاخص قیمت مصرف‌کننده، استخراج نرخ‌های تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه به روایت مرکز آمار ایران و همچنین تغییرات ضرایب اهمیت ۱۲ گروه اصلی در سبد خانوار با تغییر سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ در کنار روند نرخ‌های تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه به روایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش قیمت‌ها و تورم بررسی شده است. تحولات متغیرهای کلیدی بازار سرمایه از جمله ارزش معاملات کل، حجم معاملات سهام، ارزش بازار و شاخص‌های کلیدی بازار در کنار نحوه تأمین مالی از طریق بورس و فرابورس ایران در بخش بعدی گزارش تحت عنوان بازار سرمایه به بوته تحلیل گذاشته شده است.

در نهایت، در بخش محیط کسب‌و‌کار، وضعیت ایران در شاخص آزادی اقتصادی بر اساس گزارش مؤسسه هریتج در سال ۲۰۲۳ در کنار نتایج پایش محیط کسب‌و‌کار از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمستان سال ۱۴۰۱ ارزیابی شده است.

 دانلود

برای دیدن سایر گزارش‌های گروه تحقیقات اقتصادی، اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=62798

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *