ورشکستگی شرکت‌های در صورت جابجایی اپراتورها با کارشناسان فنی بیمه‌شناس رخ می‌دهد؟

ورشکستگی شرکت‌های بیمه در صورت جابجایی اپراتورها با کارشناسان فنی بیمه‌شناس رخ می‌دهد؟
حمیدرضا حاجی اشرفی/
ورشکستگی شرکت‌های در صورت جابجایی اپراتورها با کارشناسان فنی بیمه‌شناس رخ می‌دهد؟

توسعه پویا، هیچ‌کدام از فعالیت‌های سازمان‌های مالی- اقتصادی از نظر پیچیدگی‌ تخصصی و گستردگی دامنه دانش در اندازه حرفه بیمه‌گری بازرگانی نیستند. صنعت بیمه از چندین حرفه تخصصی آموزش- خدمات مشاوره و عملیاتی می‌گیرد، لیکن به همه شهروندان و مشاغل خدمات ارائه می‌دهد.

وزن و عیار سنجش توانمندی شرکت‌های بیمه به حضور تعداد کافی مدیران و کارشناسان فنی در رشته‌های گوناگون بستگی دارد. حتی سرمایه انسانی با دانش و تجربه ملاک همکاری بیمه‌گران اتکایی داخلی و خارجی با بیمه‌گران مستقیم است.

اصلی‌ترین دپارتمان یک شرکت بیمه، بخش صدور بیمه نامه‌های آنست. زیرا در این بخش زبده‌ترین و فنی‌ترین کارشناسان حضور دارند. آنها تسلط مبسوط بر نحوه محاسبات و تصمیم گیریهای پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهادات با درجه احتمال وقوع مخاطرات با شدت و تواتر پایین- متوسط- بالا را دارند.

بکاربری اصطلاح Under Writer ( آندر رایتر) = بیمه‌نویس مختص کارشناسان فنی شاغل در بخش صدور بیمه‌نامه‌هاست. در زبان فارسی بدانها؛ پذیرنده تعهد می‌گویند. جایی که قلب تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شرکت‌های بیمه می‌باشد. تفاوت بین محاسبه کنندگان ریسک‌ها و نرخ‌ها با اپراتورها در اینست که؛ وقتی متقاضیان بیمه‌نامه‌ها از طریق شعب، کارگزاری‌ها، نمایندگان پیشنهادات خرید بیمه‌نامه را به ادارات صدور و فنی شرکت‌ها ارسال می‌کنند، در ستاد مرکزی، کارشناسان خبره پذیرنده تعهد با توجه به تسلط فنی‌جامع، نرخ‌ها و شرایط را محاسبه و تعیین می کنند و در مرحله بعد، اپراتورها در شعب یا نمایندگی‌ها پرینت بیمه نامه‌ها را با توجه به نظرات کارشناسان مجرب ستادی چاپ می‌گیرند. شرایط عمومی و خصوصی به اطلاع بیمه گذاران با توجه به دامنه ریسک و توافقات دو سویه می‌رسد و با صدور بیمه‌نامه‌ها، تعهدات طرفین قرارداد آغاز می‌شود.

ستون فقرات هر شرکت بیمه را کارشناسان فنی تشکیل می‌دهند. دستیابی به حد توانگری مطلوب که منجر به پیاده سازی حد اعلای حسن نیت گردد به ساختمان‌های شیک، به حجم تبلیغات پر سر و صدای رسانه‌ای، به قدمت فعالیت شرکت‌های بیمه وابسته نیست، بلکه برخورداری از تیم مدیریتی و کارشناسی مسلط به دانش مدیریت ریسک و فنی جامع ملاک ارزیابی و بررسی توانایی شرکت های بیمه است. موارد بسیاری در بازار بیمه دنیا و حتی ایران دیده شده که شرکت‌های بیمه‌ای که از وجود مدیران و کارشناسان زبده تهی بوده اند و اپراتورها در آن ادعای UnderWritering دارند به ورطه ورشکستگی افتاده اند و حتی با فروش ساختمان‌های شیک و اموال شان نتوانسته‌اند از سقوط نجات یابند و بیمه‌گذاران را نیز دچار دردسر کرده اند. یکی از معضلات اخیر بازار بیمه  پایین بودن تعداد کارشناسان مجرب که مسلط به مطالعات ریسک باشند و توانایی طراحی محصولات و روشهای بیمه‌گری نوین و نحوه محاسبه حق بیمه‌ها را بلد باشند است. متاسفانه اپراتورها بجای مدیران و کارشناسان استخوان دار بدون نگرش علمی در بازار بیمه یکه‌تازی می‌کنند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=65407

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط