هوشمندسازی در بخش معدن مستلزم سیاستگذاری صحیح است

هوشمند سازی در بخش معدن مستلزم سیاستگذاری صحیح است
سرپرست معاونت بازرگانی ذوب آهن اصفهان:
هوشمندسازی در بخش معدن مستلزم سیاستگذاری صحیح است
سرپرست معاونت بازرگانی ذوب آهن اصفهان در میزگرد هو‌شمندسازی در معدن و صنایع معدنی در دومین همایش و نمایشگاه معدن کاری دیجیتال ضمن اشاره به ضرورت هوشمندسازی معادن گفت : ایران یک کشور معدنی است که هوشمندسازی معادن در آن وارد نشده است به طور مثال در حوزه معادن زغال سنگ و‌ سنگ آهن تحول هوشمند نداریم . این در حالی است که به شدت به مواد اولیه معدنی نیازمند هستیم.

به گزارش توسعه پویا، نصیری اظهار داشت: هم اکنون حدود دو میلیون تن کنستانتره زغال سنگ در کشور تولید می شود که برای آن حدود چهار میلیون تن زغال سنگ استخراج می شود در صورتی که نیاز کشور دو برابر این مقدار است. وی افزود : وقتی ما با دارا بودن ذخایر غنی زغال سنگ با این حجم از کمبود تولید مواجه هستیم، علت آن نحوه‌ی عملیات معدنی است. در بحث هوشمند سازی متاسفانه با نگرش سلیقه ای مواجه هستیم اما مجتمع بزرگ ذوب آهن اصفهان از حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه معدن استقبال می کند و امیدواریم به زودی هوشمندسازی در بخش معدنی ما اتفاق بیفتد.

سرپرست معاونت بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون در دوران گذار به سمت هوشمند سازی هستیم گفت : در این دوره مهم تر از تمایل مدیر و اراده سازمان ، تبیین سیاست حاکمیتی و بالادستی است که حتی می تواند سازمان یا مدیر را نیز به این سمت متمایل سازد در حالیکه از این ابزار تا کنون به خوبی بهره نگرفته ایم . وی افزود : در حال حاضر متولی بخش معدن کشور بیشتر به امور جاری پرداخته و نگاه به آینده را در برنامه ها نمی بینیم در حالیکه اگر در مجموعه حاکمیتی از ابزارهای مختلف از جمله تشویق و تنبیه استفاده کنیم ، اراده همه مجموعه ها به سمت تحول و هوشمند سازی خواهد بود.

نصیری با بیان اینکه تدوین سیاست های کامل برای رسیدن به هوشمند سازی و دیجیتال سازی بخش معدن ضروری است گفت : این امر می تواند در بحران ها هم مانع خارج شدن بخش معدن از ریل پیشرفت شود . البته این سیاست ها باید با بهره گیری از نظرات دست اندرکاران حوزه معدن تدوین شود.

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللی نیز در این میزگرد گفت: چین به این باور رسید که فناوری اطلاعات می تواند در توسعه بخش معدن نقش آفرین باشد. وزارت اقتصاد چین برای نجات بحران این کشور دست به تحول دیجیتال در ۴ طبقه می زند که طبقه اول تحول دیجیتال به توسعه معدن و فولاد اختصاص دارد .وی افزود : دومین طبقه وارد شدن فناوری دیجیتال به حوزه بازاریابی است. چین در تلاش است تامین سه ماده اولیه برای فولاد را علاوه بر داخل در حوزه های فراسرزمینی دنبال کند. سومین مورد آن است که اعلام کرده تا زمانی که به زغالسنگ نیاز دارد با استرالیا کار خواهد کرد. چین در سیاست جدید ادغام های بی حساب را ممنوع کرده است چرا که معتقد است ادغام های همتراز کار گشا نیستند.

رئیس خانه معدن ایران نیز در این میزگرد گفت : باید هو‌شمندسازی را در معدنکاری شاهد باشیم و اجتناب ناپذیر است. باور به این موضوع باید در بالادست و بخش حکمرانی ایجاد شود.

محمدرضا بهرامن افزود: یکی از مسائل ما در بخش معدن که آن را اجرا نمی کنیم ، استفاده از هوشمندسازی در حوزه محیط زیست است. امیدوارم این همایش بتواند کمک کند تا شرایط موجود بخش معدن یعنی سنتی بودن تغییر یابد .وی افزود: امروز بخش معدن علی رغم تاثیرگذاری در کشور، حکمرانی مستقل را ندارد. اگر وزارتخانه مستقل برای بخش معدن وجود داشت می توانست تحول در این بخش را رقم بزند.

دومین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال ۷ تا ۹ شهریور ماه در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است و ذوب آهن اصفهان نیز با برپایی غرفه ای در این رویداد حضور دارد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=64970

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *