ضرورت پیاده‌سازی “بانکداری باز” در نظام بانکی کشور

ضرورت پیاده‌سازی "بانکداری باز" در نظام بانکی کشور
ضرورت پیاده‌سازی “بانکداری باز” در نظام بانکی کشور
مدیر پروژه شاهین شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران گفت: شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بانک مرکزی ج.ا.ا است که طی سالهای گذشته به دنبال توسعه خدمات ملی بین بانکی است.

علی کریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا اظهار داشت: طی سالهای گذشته شاهد آن بودیم که خدمات گسترده و متنوعی از قبیل؛ شاپرک، شتاپ، پایا، ساتنا و کلیه سامانه هایی که در سطح جامعه فراگیر شده جز محصولات و سرویس هایی است که مجموعه خدمات انفورماتیک آنها را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

کریمی در ادامه افزود: یکی از آخرین دستاوردهایی که شرکت خدمات انفورماتیک آن را پیاده سازی کرده، بانکداری باز است و در همین راستا یک سرویس سکوی بانکداری باز تحت عنوان ” شاهین” را برای مخاطبان خود ارائه کرده است. سکوی بانکداری باز شاهین به دنبال ارائه خدمات بانکی در قالب API است که به متقاضیان و شرکت‌‌های مختلف خدمات مورد نیازشان را ارائه دهد. با استفاده از شاهین، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند به جای اینکه از طریق درگاه‌ها و کانال‌های مرسوم بانکی سرویس خود را دریافت کنند، سرویس‌ها را از طریق API به صورت استاندارد دریافت کنند.

وی با اشاره به امینت فنی و مالی این سرویس گفت: سکوی شاهین بر اساس بالاترین و جدیدترین استانداردهای بین المللی طراحی و پیاده سازی شده و از بالاترین سطح امنیت برخوردار است. در واقع تمام چالش‌های فنی، امنیتی، تکنولوژی، کسب و کار در شاهین پیاده سازی شده است و سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای چه از لحاظ امنیتی ،فنی و کسب و کار از خدمات شاهین برخوردار باشند.

مدیر پروژه شاهین در مورد مزیت های این سرویس گفت: مزیتی که شاهین دارد این است که این سرویس می تواند خدمات متنوع بانکی را به صورت استاندارد و خارج از اینکه مربوط به کدام بانک و یا سرویس بانک‌های مختلف است را در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار دهد. شاهین علاوه بر خدمات بانکی سایر سرویس‌های عمومی مانند سرویس‌های ثبت احوال، ثبت اسناد، مخابرات، شبکه‌های دولت الکترونیک و مجموعه سرویس‌هایی که نهادهای حاکمیتی و عمومی فراهم می‌کنند را می تواند در کنار سرویس‌های بانکی ترکیب شده را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و این جز مزیت‌های خاص شاهین است.

کریمی درباره جایگاه بانکداری باز در جهان گفت: در دنیا روند کسب و کارها نشان می‌دهد که بالغ بر ۹۰ درصد بانک‌ها به دنبال پیاده سازی بانکداری باز بوده و درصد بالایی از کسب و کارها به ضرورت بانکداری باز پی بردند و به دنبال پیاده سازی آن در کسب کارهای خود هستند. در داخل کشور نیز بهتر است بانک‌ها به سمت بانکداری باز حرکت کنند. بانک‌ها و کسب و کارهای داخلی نیز با استفاده از خدمات بانکداری باز می‌توانند سرویس‌های کامل و بهتری را هم خود دریافت کنند و هم در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

وی از تاثیر برگزاری نمایشگاه تراکتش بر کسب و کارها گفت: گردهمایی‌هایی از قبیل نمایشگاه تراکنش و همایش بانکداری الکترونیک که معمولا هر ساله برگزار می‌شود، فرصت و فضایی بسیار خوب و مناسبی را ایجاد می کند تا شرکت‌ها و کسب و کارهایی که در حوزه بانکی و پرداخت نیاز به سرویس و یا قابلیت ارائه سرویس را دارند، در کنار هم جمع شده و به بحث و گفتگوهایی بپردازند. این گردهمایی‌ها موجب تبادل اطلاعات و دانش در حوزه بانک و پرداخت می‌شود. شرکت کنندگان با حضور در این نمایشگاه می توانند نیازهای خود و دیگر شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها را شناسایی و محصولات و سرویس‌های مورد نیاز خود را به آنها معرفی و ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *