رشد صنعتی در استان قم با حمایت بانک صنعت و معدن

در اردوی راهیان پیشرفت و در بررسی عملکرد بانک صنعت و معدن از نگاه صنعتگران قم مطرح شد؛رشد صنعتی در استان قم با حمایت بانک صنعت و معدن/ ورود به موقع و اثربخش این بانک مانع از تعطیلی واحد تولیدی ما شد
در اردوی راهیان پیشرفت و در بررسی عملکرد بانک صنعت و معدن از نگاه صنعتگران قم مطرح شد؛
رشد صنعتی در استان قم با حمایت بانک صنعت و معدن/ ورود به موقع و اثربخش این بانک مانع از تعطیلی واحد تولیدی ما شد
رشد صنعتی در استان قم با حمایت بانک صنعت و معدن/ ورود به موقع و اثربخش این بانک مانع از تعطیلی واحد تولیدی ما شد تلاش‌های بانک صنعت و معدن برای حمایت از طرح‌های صنعتی و ایجاد اشتغال در کشور به گونه‌ای انجام می‌گیرد که تقدیر و ستایش صنعتگران را به همراه دارد. برای درک این موضوع و جلوگیری از غلو رسانه‌ای، خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های ایران اقدام به بازدید‌های دوره‌ای در کشور کرده‌اند. این‌بار این بازدید از استان قم انجام گرفت و مشخص شد این بانک طی سال‌های فعالیت در دو شعبه قم، حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای طرح‌های صنعتی این استان فراهم کرده است، که منجر به ایجاد اشتغال بیش از ۴۵ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم شده است. در ادامه مطلب با نگاهی آماری به این میزان تسهیلات و روند بهبود فعالیت‌های صنایع در قم به استناد صحبت‌های صنعتگران درباره این بانک و تسهیلات اعطایی آن پرداخته‌‌ایم.

به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی بانک صنعت و معدن به نقل از شمانیوز اردوی راهیان پیشرفت به منظور بازدید اصحاب رسانه از صنایعی که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده است روز سه شنبه ۱۵ اسفندماه انجام گردید  و دراین بازدید عملکرد این بانک از نگاه صنعتگران مورد بررسی قرار گرفت. استان قم دارای ۱۵ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی است، با ۳۱۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی و ۱۵۰۰ واحد خارج از شهرک‌ها. بیشترین صنعت در این استان، صنعت شیمیایی است، و سایر صنایع مانند سنگ و آجر، لوازم فلزی، کانی‌های غیرفلزی، فرش‌دستبافی، انگشترسازی و فناوری اطلاعات نیز در حال توسعه هستند. 

 بانک صنعت و معدن استان قم در این دو دهه اقداماتی برای حمایت از طرح‌های صنعتی و توسعه اقتصاد منطقه انجام داده است. این بانک به طور مجموع بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را به واحدهای صنعتی استان قم پرداخت کرده است، که حدودا ۲ هزار میلیارد تومان از آن توسط شعب استان تهران تامین شده است. این تسهیلات منجر به ایجاد یا توسعه حدود ۲۱۵۰ واحد صنعتی و ایجاد ۶۶۶۰ نفر اشتغال شده است. 

 بانک صنعت و معدن استان قم در حاضر بر روی تأمین اعتباری برای واحدهای تولیدی تمرکز دارد و تاکید بر توسعه اقتصادی و اجتماعی استان دارد. این بانک در حال حاضر ۱۶ طرح صنعتی جدید را با مشارکت خود در حال اجراست که میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و باعث ایجاد ۶۶۰ نفر اشتغال زایی شده است. این تلاش‌ها همراه با رونق و توسعه صنایع مختلف در استان، به رشد صنعتی و اقتصادی قم کمک کرده است. 

 حمایت بانکی صنعت ومعدن، موتور ارتقای گروه شرکت‌های صنعتی امید

 گروه صنعتی امید شامل شرکت‌های امید فنر، آلیاژ‌فنر امید، ایران، سپهر، نویان طب، و امید فولاد هیراد است. این گروه اولین مقصد  خبرنگاران در بررسی عملکرد بانک صنعت و معدن در استان قم بود. بنیان‌گذار گروه شرکت‌های امید در این بازدید از میزان حمایت‌های بانک صنعت و معدن و تأسیس شرکت‌های این گروه به صحبت پرداخت که حاوی نکات جالب و ارزشمندی از جمله میزان سرمایه‌گذاری و دریافت سرمایه توسط شرکت‌های این گروه از بانک صنعت و معدن بود. 

 شرکت صنعتی امید فنر، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی امید است که تحت مدیریت غلامرضا محمدی‌پور و با تعداد اشتغال ۲۳۵ نفر، در زمینه تولید فنر مارپیچ، لول فنر پیچشی، فنر سوپاپ، فنر خودرو، و فنر کلاچ خودرو برای صنایع خودروسازی فعالیت می‌کند. 

 در گزارش منتشر شده از سوی این بانک، مجموع تسهیلات سرمایه ثابت دریافتی توسط شرکت صنعتی امید فنر از بانک صنعت و معدن ۲۶۹,۰۰۰ میلیون ریال، مجموع تسهیلات سرمایه در گردش دریافتی ۱,۸۳۶,۹۷۸ میلیون ریال و مجموع کل تسهیلات دریافتی ۲,۱۰۵,۹۷۸ میلیون ریال ذکر شده است. 

 غلامرضا محمدی‌پور، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه صنعتی امید، در جمع خبرنگاران با ابراز تشکر و قدردانی از بانک صنعت و معدن برای حمایت‌های مالی در تأمین منابع موردنیاز این گروه، اظهار می‌کند: «من یکی از مشتریان قدیمی بانک صنعت و معدن هستم که در ابتدای تأسیس اولین واحد صنعتی خود، اولین تماس را با بانک صنعت و معدن برقرار کردم. با حمایت بانک صنعت و معدن، اولین واحد را در جاده اصفهان تأسیس کردیم و در طول زمان شرکت امید فنر را راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر، با توجه به ۸۰ درصد سهم در بازار فنر، خوشبختانه، در این گروه حضور داریم. امیدفنر یکی از واحدهای برجسته و قابل اعتماد است و ممکن است به‌عنوان یکی از واحدهای برتر در زمینه فنرسازی در سطح جهان شناخته شود.» 

 محمدی‌پور به استراتژی‌های دیگری که در این شرکت پس از حمایت‌های بینظیر و درخور تقدیر بانک صنعت و معدن دنبال شد، می‌گوید: «تأسیس کارخانه آریافنر یکی از اقدامات مهم این شرکت بوده که در آن مواد اولیه موردنیاز برای صنعت فنرسازی تولید و تأمین می‌شود. تولید انواع مفتول‌های استنلس استیل در سال جاری نیز انجام شده که قبلاً در ایران تولید نشده بود. تأسیس شرکت‌های ایران، سپهر در زمینه تولید دستگاه‌ها و قطعات تصفیه آب خانگی، رویان طب در زمینه ایمپلنت دندان، شرکت صنعتگران امید در زمینه تجهیزات ورزشی، و شرکت اینتر امید در دبی از موجودیت‌های گروه صنعتی امید بودند که در زمینه‌های مختلف در مسیر ارزش‌آفرینی تولید، سهم بازار، تأمین نیازهای داخلی، واردات، و صادرات فعالیت می‌کنند.» 

  حمایت ۹۸۲ هزار و ۵۶۵ میلیون ریالی بانک صنعت ومعدن از نیام پلاستیک

 نیام پلاستیک دومین مقصد اصلی خبرنگاران در بررسی تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن در شهر قم بود. این شرکت که تولیدکننده انواع ورق‌های پلاستیکی مورد مصرف در صنایع ساختمانی وسایر صنایع  می‌باشد، در حال حاضر برای ۲۰۴ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰۰ نفر غیرمستقیم دارد که با حمایت‌های بانک صنعت و معدن و دریافت تسهیلات توانست مجموعه را به چرخه تولید باز گرداند. مجموع تسهیلات دریافتی نیام پلاستیک از بانک صنعت ومعدن ۹۸۲/۵۶۵ میلیون ریال است.  

 حسن آقاجانی مدیرعامل شرکت نیام پلاستیک در این باره می‌گوید: «این شرکت در سال ۱۳۳۱ با زمینه فعالیت تولید قطعات لاستیک برای صنعت کفش تاسیس شد و هم اکنون به عنوان یک گروه صنعتی فعال در تولید قطعات پلیمری خودرو، موتورهای سنگین، کشتیرانی و لوکوموتیو فعالیت خود را ادامه می‌دهد. انواع چسب‌های صنعتی و مصارف عمومی در این گروه صنعتی تولید می‌شود که عمدتا وارداتی بوده و در حال حاضر توسط این گروه بومی‌سازی شده است. ۵۵ هزار تن قطعات لاستیکی و بیش از ۴۰ نوع چسب صنعتی و مصارف عمومی با تناژ بالغ بر ۱۲۰ هزار تن به صورت سالیانه در این شرکت تولید می‌شود.» 

 وی می افزاید: «برای اولین بار فیلم‌های استرچ را توانستیم در این شرکت بومی‌سازی کنیم که در گذشته از کره جنوبی و چین وارد می‌شدند. تولید انواع پنل‌های پلی‌اورتان ساختمانی در مجموعه‌های دیگر این شرکت تولید می‌شود. این مجموعه یکی از ۶ شرکت زیرمجموعه بخش هلدینگ سنا می‌باشد که بخش خارجی آن در شهر مونیخ آلمان تولید انواع و اقسام چسب‌های صنعتی را برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس برعهده دارد.» 

 مدیرعامل شرکت نیام پلاستیک چالش اصلی این صنعت را عدم هماهنگی میان ارکان اقتصادی کشور و بانک مرکزی همچون تورم ۷۰درصدی در نرخ ارز نیمایی می‌داند و می‌گوید: «اقتصاد ایران در حال حاضر از این عدم هماهنگی ضربه‌های سنگینی را متحمل شده است. این شرایط از تامین اجتماعی گرفته تا اداره کار، وزارت نیرو و بانک مرکزی همگی به نوعی تداخل و ناقض قوانین یکدیگر می‌باشد. تورم فقط مربوط به تحریم و بالارفتن قیمت دلار نیست بلکه تغییرات نرخ‌های اعلامی همچون افزایش حامل‌های انرژی، هزینه‌ها و جرایم تاثیرات اساسی را در بیشتر شدن قیمت‌ها دارد.» 

 حسن آقاجانی درباره ارتباط خود با بانک صنعت و معدن و تسهیلات دریافتی شرکت نیام پلاستیک، تاکید می‌کند: «اوایل دهه ۸۰ پس از ورود تیم مدیریتی جدید، اتفاقات خوب و شگرفی در بالای ۸۰ درصد ناوگان صنعتی کشور توسط این بانک رقم خورد. در مجموعه نیام پلاستیک بالای ۸۰ درصد ماشین‌آلات توسط مصوبات تسهیلات سرمایه در گردش بانک صنعت و معدن خریداری شد. به جرأت می‌گویم بانک صنعت و معدن با پرداخت تسهیلات در حوزه‌های شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی و… موفق شد تا نقشی اساسی را در روند تغییرات ناوگان صنعتی ایران ایفا نماید.» 

 وی با بیان اینکه طبق آمار بالای ۸۰ درصد تسهیلات ثابت توسط بانک صنعت و معدن انجام گرفته است، تصریح می‌کند: «این بانک پشتوانه خوبی را برای صنایع ایجاد کرد این در حالی است که اکثر بانک‌ها به دلیل قوانین بانک مرکزی امکان پرداخت را تا کمتر از ۲۰ درصد کاهش داده‌اند و نقطه قوت این بانک پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت برای ایجاد توسعه واحدهای صنعتی است که سایر بانکها این فعالیت را کمتر انجام می‌دهند.» 

وی همچنین عنوان کرد بانک صنعت و معدن بعد از حادثه ای که برای این شرکت ایجاد شد کمک و ورود به موقع داشت که این موضوع شرکت را از تعطیلی نجات داد.و این اقدام جای تقدیر دارد. 

  اگر بانک صنعت و معدن نبود، گروه صنعتی لینا وجود نداشت

 شرکت تولیدی لینا نیک از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی لینا به مدیریت عاملی سعید یوسف‌زاده و زمینه فعالیت انواع اسنک حجیم‌شده بر پایه غلات، ویفر، کیک، کلوچه، بیسکویت، کراکر، شکلات و فرآورده‌های کاکوئی، پودر نوشیدنی فوری و… فعال در حوزه صنایع غذایی مقصد بعدی بازدید دوره‌ای خبرنگاران در استان قم بود. این شرکت به صورت ثبت رسمی ۵۱۶ نفر اشتغال دارد که تاکنون ۵۰ هزار میلیون ریال تسهیلات سرمایه ثابت و یک میلیون و ۶۲۷ هزار میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش از بانک صنعت و معدن دریافت کرده است. 

 سعید یوسف‌زاده رئیس هیات مدیره گروه صنعتی لینا با بیان اینکه حدود ۱۴۲۱نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر غیرمستقیم در این هلدینگ فعالیت دارند، می‌گوید: «برنامه افزایش این تعداد پرسنل را تا ۲۰۰۰ نفر در صورت مهیابودن شرایط در سال ۱۴۰۳ داریم. ۶ کارخانه در گروه صنعتی لینا در مساحتی بالغ بر ۱۶۵ هزار متر زمین در حال تولید هستند که کارخانه تولید چیپس در دو خط تولیدی با ظرفیت ۴ تن و ورودی ۱۸ تن در ساعت است. به دلیل اینکه این کارخانه تازه راه‌اندازی شده در حال حاضر ۱۰۰ هزار کارتن و تا ۷ ماه آینده به بالای ۴۰۰ هزار کارتن این ظرفیت افزایش پیدا می‌کند.» 

 وی می‌افزاید: «کارخانه روغن با ظرفیت ۱۰۰۰ تن در روز و در فاز اول ۳۰۰ تن را دارا می‌باشد. کارخانه تولید اسنک و پفک دارای یک خط تولید و دو خط پفک هندی (پلت) در شرف راه‌اندازی با محصولات جدید است. خط تولید شکلات دانه‌ای تا شکلات تخته‌ای از سال ۱۳۹۰ در حال احداث است که ماشین‌آلات آن وارد شده و دو خط دانه کاکائو می‌باشد که ماشین‌آلات آن از آلمان وارد شده است که تاچند ماه آینده به بهره‌برداری سوله‌ای خواهد رسید.» 

 یوسف‌زاده در ادامه کل تسهیلات دریافتی این مجموعه از بانک‌های کشور را با بازپرداخت سود به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان عنوان و تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه میزان دریافت وام گروه صنعتی لینا در کل مبلغ خاصی نیست ولی باید این واقعیت را متذکر شوم که اگر بانک صنعت و معدن و حمایت‌های این بانک نبود اکنون این مجموعه نیز وجود نداشت. چرا که هیچکدام از بانک‌ها در روز اول افتتاح این مجموعه اقدام به حمایت از تولید این محصولات نمی‌کردند.» 

 گفتنی است؛  بانک صنعت و معدن با اعطای تسهیلات، حمایت‌های خود را در مسیر تامین منابع مالی موردنیاز تولیدکنندگان و حمایت از تولید داخلی انجام می‌دهد. طبق اعلام، این بانک در ۳۰ ماهه استقرار دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۱۲۶ درصد رشد پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است. ۲۴۰ طرح با تسهیلات ریالی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان و ۲۷۵۹ میلیون یورو تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید که ۱۹ هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است. همچنین ۱۸۷ طرح با تسهیلات ریالی بیش از ده هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و تسهیلات ارزی هفت میلیارد و ۸۵۸ میلیون یورو با اشتغالزایی ۲۵ هزار نفر توسط این بانک در حال اجراست. مجموع تسهیلات این طرح‌ها بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  می‌باشد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=77109

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط