درخواست از دولت جهت حمایت ویژه تاسیس صندوق‌های تکافل

درخواست از دولت جهت حمایت ویژه تاسیس صندوق‌های تکافل
حمیدرضا حاجی اشرفی، کارشناس مطالعات ریسک و بیمه/
مدیریت ریسک ، دانش پشتیبان توسعه همه جانبه ملی/
درخواست از دولت جهت حمایت ویژه تاسیس صندوق‌های تکافل

توسعه پویا، صنعت بیمه بازرگانی یک ضلع از سه ضلع اصلی بخش مالی اقتصاد جهانی و کشورمان است. صنعت بیمه در ایران تاریخچه ای قریب یکصد ساله دارد. در طی این مدت فعالیت، بیمه‌گران ایرانی خدمات حمایتی از اشخاص حقیقی و حقوقی و خانوارها و بنگاهای اقتصادی کوچک و بزرگ در مقابل مخاطرات بعمل آورده و میاورند. فراز خدمات ارزشمند صنعت بیمه در زمان تحریم های ناجوانمردانه بر علیه اقتصاد ملی ایران با مدیریت ریسک و تامین پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز توسط صنعت بیمه کشورمان در غیاب عدم همکاری شرکت‌های بیمه اتکایی غربی در زمان جنگ تحمیلی و تحریم‌های سالهای اخیر موسوم به [تحریمهای برجامی] متبلور شده‌است.

در سال‌های اخیر که به واسطه رخداد انقلاب چهارم صنعتی و ظهور پدیده هوش مصنوعی از یکسو و تصمیمات مشترک و بنیادین و استراتژیک همه کشورهای جهان منجمله کشورمان در پیمان‌های آب و هوایی کیوتو- پاریس- گلاسکو که منجر به توافقات کنترل ریسک‌های افزاینده گرمایش اتمسفر زمین، جایگزینی انرژی سبز بجای انرژی فسیلی برنامه‌ریزی شده و از سوی دیگر تحولات سبک زندگی بشر در پیامد تغییر مصرف انرژی، منجر به تصمیم سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های متعدد جهت تغییرات بنیادین اکوسیستم فضای کسب و کارها در دنیا تا ۲۰۶۰ میلادی می‌گردد. از نظر کارشناسان مدیریت ریسک ، نیاز به شناخت [انواع ریسک‌های ناشی از این تحولات ژرف در هر دو طبقه بندی ریسک های مشهود و نامشهود] و واکنش مناسب و به موقع جهت حمایت از اکوسیستم کسب و کار ملی اکنون به سرعت ضرورت دارد.

خوشبختانه همانطوریکه کشور عزیزمان در بسیاری از شاخص‌ها منجمله؛ علمی- آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و … حرف اول را در منطقه غرب آسیا میزند، بیمه‌گران ایرانی نیز از حیث دانش، تجربه، مهارت حرفه‌ای و برخودار بودن از حضور فرزندان تحصیل کرده با هوش و مجرب وطن عضو خانواده بزرگ بیمه‌گران در منطقه غرب آسیا حرف اول را می‌زنند‌.

هم اکنون دو سیستم بزرگ و توانمند بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی در ایران در حد توان و بضاعت موجود، مناسب‌ترین پوشش‌ها و خدمات مورد نیاز جامعه بزرگ بیمه‌گذاران عزیز هموطن را تامین می‌کنند. لیکن با توجه به برنامه‌ریزی تحولات سریع و بنیادین فوق‌الاشاره در اقتصاد جهانی و نیز محدودیت‌های فنی- حقوقی- عملیاتی این‌ دو سیستم بیمه‌گری موجود، لزوم تاسیس یک سیستم نوین حمایتی که به لحاظ ماموریت، اهداف، فعالیت‌ها ضمن اینکه تداخل موضوعی فعالیت و تکالیف حرفه‌ای با بیمه گران اجتماعی و بازرگانی نداشته باشد، وفق وظایفی که به سیستم‌ مدیریت ریسک نوین پیشنهادی برای حمایت از اکوسیستم محیط کسب‌وکار ملی و جوامع محلی طی همکاری با کلیه سازمان‌های اقتصادی کشورمان، طراحی و واگذار می‌شود، امکان بهره‌برداری بهینه از پتانسیل و توانگری هم‌افزایانه سه بخش اصلی اقتصاد کشورمان‌؛ دولتی – تعاونی- خصوصی حسب رعایت اصول ۴۳ و ۴۴ (اصلاحی) قانون اساسی وجود دارد .

در سال ۱۴۰۱، بیمه مرکزی ایران در یک اقدام قابل تحسین و ارزشمند، متهورانه تاسیس نهاد مالی [تکافل مالی اسلامی] را با اعطا مجوز تاسیس صندوق‌ها و پنجره‌های تکافل به چند شرکت بیمه اتکایی و مستقیم آغاز کرد. پژوهشکده بیمه و تنی چند از بهترین متخصصین صنعت بیمه متعهدانه و مجدانه در صدد پیاده‌سازی این سیستم مالی که بنیانگذار آن پیامبر گرامی دین مبین اسلام حضرت محمد (ص) می‌باشند و شروع فعالیت تکافل از مدینه نبی و مدیریت رسول الله پایه‌گذاری شده و تعالیم توحیدی و آموزه های مولای متقیان علی (ع) و امامان مکتب تشیع اثنی عشری، دانش معنوی این نهاد مالی اسلامی را پشتیبان است. از سال ۱۹۷۹ سیستم مالی تکافل با رویکرد [تکافل – تعاون] در کشورهای اسلامی توسط خواهران و برادران مسلمان توسط کارشناسان بیمه آن کشورها راه‌اندازی شده و طی ۴۴ سال گذشته به موفقیت‌های ارزنده دست یافته‌اند. با تاسیس، نهاد تکافل در ایران در قالب پایه‌گذاری شده توسط بیمه مرکزی، امکان توسعه همکاریهای مشترک با کشورهای اسلامی به بهترین نحو وجود دارد. در سالهای اخیر، بیمه‌گران مستقیم و اتکایی غربی هم از نهاد تکافل استقبال کرده‌اند و در این زمینه فعالیت می‌کنند.

سیستم مالی تکافل می‌تواند با مشارکت و همکاری بیمه‌گران بازرگانی و اجتماعی کشورمان حامی اکوسیستم کسب‌وکار و اقتصاد واحدهای SMEs باشد و ریسک‌هایی که بنا به محدودیت‌های فنی- حقوقی- ریسک گریزی- کلوزهای استثنا در قراردادهای بیمه امکان پوشش دهی از سوی شرکت‌های بیمه بازرگانی سلب می‌کنند را در قالب مسئولیت‌ها و حمایت‌های متقابل درون گروهی صندوق‌ها پوشش دهد.

از سوی دیگر ترکیب خدمات تکافل + تعاون امکان راهبری اکوسیستم فضای کسب‌وکار را از زمان مطالعات بازاریابی و ایده یابی خلق محصولات جدید و تاسیس بنگاههای SMEs جدید توسط استارتاپ ها ( شتابدهنده‌ها) تا طرح‌ریزی بازاریابی- تامین خدمات مشاوره- تامین آموزش‌ها- مجوزها – جمع آوری سرمایه‌ها – برنامه‌ریزی و سازماندهی و هدایت خطوط تولید کالاها و خدمات- بازار سازی- صادرات و واردت- توزیع- تامین پوشش های حمایتی کاهنده ریسک‌ها به موازات سه سیستم اصلی: بیمه- بانک- بورس را فراهم میاورد.

پیشنهاد صریح اینست که: از فرصت ارزشمند و بی نظیر ایجاد شده از سوی بیمه مرکزی ایران و پژوهشکده بیمه و حضور تعداد معدود از مجرب‌ترین کارشناسان بیمه علاقمند به نوآوری در بیمه‌گری که توانایی و لیاقت کارشناسی در سطح جهانی دارند استفاده بهینه شود. حرکت مثبت و بی‌نظیری که از سال ۱۴۰۱ شروع شده مغفول باقی نماند. با تشکیل[شورایعالی تکافل ایران] با بهره‌برداری از ظرفیت وزارت تعاون و بیمه مرکزی و قوانین جاری کشور، شرایط تاسیس نهاد تکافل بطور جدی قابلیت پیاده‌سازی دارد . برای مدیریت و هماهنگی شورایعالی تکافل، انتخاب جناب آقای مهندس بهزادپور، رییس کل پیشین بیمه مرکزی که عضو خانواده صنعت بیمه و مورد احترام همکاران هستند، بهترین گزینه می‌باشد. بدون کمترین تردیدی، تاسیس نهاد تکافل و فراهم گشتن همکاری با سازمان‌های بیمه‌گری کشور توسط دولت و بخش‌های تعاونی و خصوصی، کاتالیزور توسعه محیط کسب‌وکار ملی و جوامع محلی خلق خواهد شد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=65362

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط