خودکفایی کشور در صنعت شن و ماسه/ لزوم صیانت از معادن تهران

خودکفایی کشور در صنعت شن و ماسه/ لزوم صیانت از معادن تهران
در نشست خبری مطرح شد: خودکفایی کشور در صنعت شن و ماسه/ لزوم صیانت از معادن تهران

نشست خبری “دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدن کاری ایران ” با حضور مهندس محمدرضا بهرامن- رئیس خانه معدن ایران، مهندس محمد نبی یوسفیان- رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن و مهندس سعید منصوری- رئیس انجمن شن و ماسه و اصحاب رسانه در خانه معدن ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار توسعه پویا، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در این نشست اظهار داشت: این همایش با هدف آشنایی مسئولین و تولیدکنندگان با ظرفیت‌های مفید کشور است. ما با اطمینان اعلام میکنیم که در صنعت شن و ماسه در بخش معدنکاری و فرآوری به خودکفایی کامل دست یافته‌ایم. صنعت معادن شن و ماسه به عنوان پیشران صنعت ساختمان شناخته می‌شود و می‌تواند ۱۰۰ نوع شغل مرتبط را راه اندازی کند، این صنعت می‌تواند برای چرخه اقتصادی کشور بسیار مهم باشد.

رئیس خانه معدن ایران در ادامه افزود: در حال حاضر در کشور نزدیک به ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه وجود دارد که اهمیت آن در توسعه بسیار پررنگ است و برای محک زدن میزان توسعه در جامعه باید میزان عملیات بتن ریزی در کشور بررسی شود. توجه به این بخش می‌تواند نقش اثرگذاری در کشورهای منطقه داشته باشد، تاکنون حرکتهای موثری در این حوزه انجام شده است که توانسته نقش اساسی را در توسعه صنعت معدنکاری داشته باشد.

نشست خبری «دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران IMIEX2022»

محمد نبی یوسفیان رئیس کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن با اشاره به لزوم برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه صنعت معدن کاری ایران گفت: این همایش در سال اول نیز با برنامه‌ریزهای منسجم به اهداف و برنامه ریزی‌های دست یافت و بسیاری از مردم نسبت به تولیدات شن و ماسه آگاه ساخت. امسال نیز فرصت خوبی است تا مسئولین از نزدیک با معدن‌کاران دیدار کرده و به صورت تخصصی مشکلات و چالش‌های آن‌ها را بررسی کنند.

سعید منصوری رئیس انجمن شن و ماسه  در این نشست با اشاره به وجود واحدهای معدنی سرشار از مواد ارزشمند در استان تهران گفت: در منطقه غرب و شرق استان تهران بالغ بر ۱۰۰ واحد معدنی فعال است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و عمرانی شهر تهران  دارد.

منصوری با اشاره به لزوم صیانت از معادن استان تهران و نقش و جایگاه آن در انتفاع مردم گفت: همانطور که می‌دانید استان تهران شهرستان‌ها و اقلیم و اطراف آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از طرفی نیز استان تهران بر روی گسل‌های مختلف قرار گرفته است که زلزله خیز محسوب می‌شود لذا باید از معادن و گنجینه‌های خدادادی این شهر محافظت شود زیرا سود سرشار آن متعلق به خود مردم تهران است.

 یوسفیان عنوان کرد: هیچ جای دنیا به اندازه مرغوبیت مصالح شهریار تولید نمی‌شود اگر دو پارامتر اصلی یعنی ایمنی و مسائل فنی روایت شود عمق برداشت از معادن متغیر خواهد شد. طبق قانون ۲۰ درصد از سود حاصل برداشت از معادن در همان مناطق باید مصرف شود که در مورد مناطق شهریار و شهر قدس  اتفاقات خوبی رخ داد که حدود ۴۰ درصد از این منابع صرف عمران و آبادانی این مناطق شد.

یوسفیان در مورد میزان تولید هم گفت: با توجه به تولید و مصرف سیمان در کشور میزان مصرف سنگدانه ها بین ۵۰۰ تا ۱/۵ میلیارد تن درسال تخمین زده می شود که بخش اعظم این تولیدات در اختیار وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران برون شهری و بین شهری است.

وی اظهار کرد: از حدود ۶ هزار معدن فعال در کشور، ۲۲۰۰ معدن مربوط به شن و ماسه است.

گفتنی است، دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری ایران ۹ تا ۱۱ خرداد ماه در محل هتل بین المللی المپیک تهران برگزار می‌شود. (این نشست امروز صبح ۷ خراردماه ۱۴۰۱ برگزار شد.)

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=40997

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *