خواسته اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت‌وآمدهای تجاری به کشورهاست

صمد حسن زاده در جمع سفرای حاضر در ضیافت نوروزی اتاق ایران و وزارت امور خارجه
خواسته اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت و آمدهای تجاری به کشورهاست
صمد حسن زاده در جمع سفرای حاضر در ضیافت نوروزی اتاق ایران و وزارت امور خارجه؛
خواسته اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت‌وآمدهای تجاری به کشورهاست
رئیس اتاق ایران، با تاکید بر عزم اتاق ایران برای افزایش تجارت خارجی، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی، تسهیل رفت‌وآمد هیات‌های تجاری با دیگر کشورها و جلب نظر کشورهای مقابل برای تسهیلگری در این حوزه است.

به گزارش توسعه پویا از اتاق ایران آنلاین، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران با تمرکز بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و همکار ی‌های عملیاتی با دولت مصمم است در مسیر شکوفایی اقتصادی کشور و افزایش تجارت خارجی، فعالیت‌های جدی‌تری داشته باشد.

صمد حسن‌زاده، در ضیافت نوروزی اتاق ایران که با همکاری وزارت امور خارجه و با حضور سفرای کشورهای مختلف، روسای اتاق‌های مشترک و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، بیان کرد: حضور ارزشمند شما فرصت مغتنمی برای اشاعه دوستی‌ها، صمیمیت‌ها و تجدید عهد جهت توسعه و تقویت همکاری‌ها را در سال جدید فراهم کرده است.  

او با تاکید بر اهمیت تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و دیگر کشورهای جهان، ادامه داد: در دوره جدید اتاق ایران، ما با عزمی جدی برای همکاری نزدیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه، آمادگی خود را برای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان اعلام می‌کنیم.

حسن‌زاده، با بیان اینکه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه و تلاقی شرق و غرب، موجب شده تا ظرفیت‌های بیشمار اقتصادی داشته باشد، گفت: ایران می‌تواند نقش بسیار مهم‌تری در صحنه تجارت و همکاری‌های خارجی و خدمات مربوطه و تامین زنجیره ارزش کشورها ایفا کند و شاخص‌های کنونی مطلوب ما نیست و از این ظرفیت‌ها فاصله دارد.

او تاکید کرد: اتاق ایران آماده است با همکاری شما و بکارگیری ابتکارات و تلاش بیش از پیش جهت معرفی ظرفیت‌های اقتصادی برای همکاری و جلب سرمایه‌گذاری ها و ارائه راه‌کارهای توسعه تجارت، رسالت خود را به خوبی ایفا کند.   

رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت رفت و آمدهای تجاری میان کشورها، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی تسهیل رفت‌وآمد هیات‌های تجاری کشورهاست. ایران بر اساس حسن نیت خود روادید تعدادی از کشورها را به صورت یک طرفه برداشته است و ما امیدواریم با اقدام متقابل از سوی کشورها شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری باشیم.  

حسن‌زاده با ابراز امیدواری برای انتقال پیام آمادگی بخش خصوصی ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف، افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی می‌توانیم بستر مناسبی برای تفاهم بیشتر بین کشورها فراهم کرده و با همکاری‌های بیشتر، توسعه پایدار کشورهایمان را رقم بزنیم.

اتاق ایران همیشه در حوزه اقتصادی آماده توسعه روابط با کشورها است

در ادامه این نشست، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه، کشورهای آسیایی و کشورهای «جنوب جهانی» یکی از اولویت‌های اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت است، افزود: سازمان‌ها و ترتیبات چندجانبه و منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سایرین، جایگاه مهمی در دیپلماسی اقتصادی ما دارند و به آن‌ها به‌ عنوان پتانسیل بزرگ برای شکل‌گیری الگوهای همکاری جدید جنوب-جنوب نگاه می‌کنیم.

صفری با اشاره به اینکه هدف این گردهمایی، نشان دادن حمایت متقابل بین دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه است، گفت: ما بر این باوریم که تقویت و ارتقای همکاری‌ها در چارچوب این سازمان‌ها باعث تقویت بیشتر روابط دوجانبه ما خواهد شد.

او افرود: ایران به عنوان عضو جدید در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، مصمم به ایفای نقش مهم و حمایت کامل از فعالیت‌های آن‌ها است. در ژانویه امسال، با امضای توافقنامه تجارت آزاد با پنج عضو این اتحادیه که تقریباً ۹۰ درصد از کل تجارت بین خود را پوشش می‌دهد، روابط خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقا دادیم. ما به عنوان شریک گفت‌وگوی بخش در سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، آمادگی و تمایل خود را برای ارتقاء وضعیت خود به عضویت کامل اعلام کرده‌ایم.

او تاکید کرد: در تمام این تلاش‌ها، دولت جمهوری اسلامی ایران تنها نیست. بخش خصوصی ایران همیشه برای پیشرفت در روابط دو و چندجانبه ما کمک کننده بوده است.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، ادامه داد: اتاق ایران با ۱۳۸ سال قدمت، مجلس بخش خصوصی کشور است. این سیاست‌گذار استراتژیک و هماهنگ کننده در داخل و در میان بخش خصوصی است. خانواده اتاق ایران شامل ۳۴ اتاق استانی، ۴۰ اتاق بازرگانی مشترک، بیش از ۲۰۰ انجمن تخصصی اقتصاد ملی، حدود ۲۰ کمیسیون اقتصادی در زیرمجموعه‌های مختلف و … است که ظرفیت عظیمی برای ارائه خدمات اقتصادی، تجاری، بازرگانی و خدمات مشاوره ای به جامعه تجاری، دولت، مجلس و قوه قضاییه در ایران، است.

صفری گفت: با وجود برخی محدودیت‌های سیاسی در روابط دوجانبه و یا چندجانبه ایران با بعضی از کشورها، اتاق ایران همیشه در حوزه اقتصادی آمادگی توسعه روابط و گره‌گشایی از مسائل را داشته و خواهد داشت. ما در وزارت امور خارجه، بخش خصوصی را ابزار قوی در دست دیپلماسی اقتصادی کشور می‌دانیم. ما همچنان آماده تسهیل بیشتر تعاملات بین بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی در کشورهای شریک هستیم.

او ادامه داد: در چارچوب سازمان‌های چندجانبه، اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو باید در فعالیت‌های چندجانبه مشارکت بیشتری داشته باشند. به عنوان نمونه، اتاق شهر اصفهان در تاریخ ۲۹ تا ۳۰ آوریل امسال میزبان اتاق‌های کشورهای عضو ACD خواهد بود و در آنجا سهم بخش خصوصی در دستور کار همکاری ACD مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، در پایان با تقدیر از اتاق ایران برای میزبانی این ضیافت، تاکید کرد: به همه شرکت کنندگان اطمینان می‌دهم که از حمایت کامل وزارت امور خارجه و حمایت خود برای ارتقای مشارکت‌های دولتی – خصوصی و همچنین تعاملات تجاری، به دوجانبه و چندجانبه برخوردارند. همکاران تجاری من در وزارت خارجه نیز برای حمایت و کمک همیشه در دسترس هستند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=78010

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *