جنگ پیش‌دستانه با افکار عمومی مخالف/ شکست زودهنگام پوتین در افکار عمومی

جنگ پیش‌دستانه با افکار عمومی مخالف/ شکست زودهنگام پوتین در افکار عمومی
مریم همتی، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه؛
جنگ پیش‌دستانه با افکار عمومی مخالف/ شکست زودهنگام پوتین در افکار عمومی

علیرغم کارشکنی های روسیه و هم‌پیمانانش، کفه معادله افکار عمومی به نفع اوکراین است.

به گزارش توسعه پویا، مریم همتی، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه؛ درباره جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر افکار عمومی در جهان اظهار داشت: فراتر از تمام زشتی‌های انسانی جنگ اوکراین، همچون به‌کارگیری خشونت فزاینده علیه غیرنظامیان، از بین رفتنِ زیرساخت‌ها، قربانی و آواره شدن یک ملت برای دستیابی به اهداف ژئواستراتژیک کشورها (چه از سوی روسیه، چه آمریکا)، تقویت اصل ناکارآمد اعمال انواع تحریم‌ علیه کشورها برای دستیابی به اهداف سیاسی از سوی معادله غرب و…، که البته از سوی جریان اصلی رسانه‌ای غرب به‌طور گسترده و هدفمند علیه روسیه تبلیغ می‌شود.

وی افزود: تجاوز روسیه به اوکراین مهمترین چالشی است که کرملین بعد از دهه ۹۰ با آن روبرو شده است. رسانه ها در این چند هفته این حادثه را بازتاب دادند. دو طیف رسانه را شاهد هستیم که ابتدا رسانه‌های در سطح بین المللی و سطح داخلی و طیف بعدی رسانه های جایگزین مثل رسانه‌های اجتماعی که به لحظه این رویداد را پیگیری می‌کنند.

انتشار اخبار مربوط به حمله روسیه به زیر ساخت‌های اوکراین و حمله به شهرها و غارت اموال عمومی نشان می‌دهد، روس‌ها به رغم اینکه در میدان موفقیت‌هایی را کسب کردند و پیشروی‌هایی داشتند، اما عرصه رسانه را واگذار کردند و یک باخت در عرصه افکار عمومی برای آنها رقم خورده است.

یک حرکت نانوشته و هماهنگ در سطح رسانه های جهان روسیه را محکوم کرده است و مظاهر این تجاوز را به نمایش گذاشته است و بضاعت رسانه ای روس‌ها هم برخلاف توان نظامی آنها ناچیز است و قادر و اقناع افکار عمومی جهانیان برای این موضوع نیستند. این یک ریشه تاریخی دارد و قرائت روسها از رسانه یک قرائت ایدئولوژیک است و برنامه ریزی ها و کنترل آن ها متمرکز است و فاقد یک گفتمان جذابی هستند که بتوانند برای افکار عمومی ارائه بدهند.

پوتین برای فرار از افکار عمومی اعلام کرد، عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

پوتین جنگی که از لحاظ متحد کردن طرف‌های غربی با حمله به اوکراین انجام داد، کاری بود که امریکا چندین سال تلاش می‌کرد که انجام دهد اما موفق نمی‌شد و از این نظر به لحاظ ساختار نظم امنیتی اروپا یک دوره جدید را شاهد خواهیم بود.

با گذر از این مسئله آنچه فقدان و غیبت آن در درگیری های اخیر بین روسیه و اوکراین مشهود است عدم بهره گیری روسیه به عنوان کشور مهاجم از شیوه عملیات و جنگ روانی و نرم است.

اکنون بنظر می رسد غرب و آمریکا از این حربه به بهترین نحو استفاده کرده و افکار عمومی جهان را علیه روسیه ترغیب کرده اند. هر چند تک محوری، لجاجت و خصلت جنگ طلبی پوتین نیز در این قائله بی تاثیر نیست.

بر اساس آخرین اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، فرار روزانه ده‌ها هزار نفر از اوکراین در حالی ادامه دارد که مجموع افرادی که از آغاز جنگ تا کنون به کشورهای همسایه پناه برده‌اند به ۳.۸۶ میلیون نفر رسیده است. سایر کشورهای همسایه اوکراین مانند مجارستان، اسلواکی، روسیه و بلاروس نیز میزبان ده‌ها هزار پناهنده بوده اند.

با آغاز جنگ در اوکراین کشورهای مختلف اروپایی محموله‌های سلاح گسترده‌ای را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند اما بزرگ‌ترین کشور تامین کننده تسلیحات نظامی اوکراین آمریکا است و اینکه طبق اعلام رسمی سازمان غذا و کشاورزی تخمین زده است که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، ۱۳ میلیون نفر در سراسر جهان ممکن است با ناامنی غذایی مواجه شوند. همچنان که شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا و متحدان آن موجب افزایش هزینه‌های غذا در سراسر جهان می‌شود، درست نیست و در واقع این روسیه است که مانع رسیدن غلات صادر شده اوکراین به سایر نقاط جهان شده است.

گرچه روسیه قدرت نظامی بالایی دارد و در چند روز اخیر پیشروی هایی هم در مناطق اوکراین داشته است اما روسیه علاوه بر تحریم ها با جنگ روانی و رسانه ای اوکراین و غربی ها هم مواجه شده است که اگر فرض کنیم روسیه بر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا فائق آید اما در جنگ روانی و رسانه ای، امکان شکست روسیه وجود دارد.

هرچند شاید کسی باور نمی‌کرد با این قدرت نظامی روسیه، اوکراین بیش از سه روز دوام بیاورد و زود شروط روسیه را می پذیرد و تسلیم روسیه می شود اما چون زلنسکی مهارت استفاده از ابزار رسانه در جنگ را به خوبی می داند، با همین دروغ ها و ترفندهای رسانه ای و با همراهی و پشتیبانی آمریکا و اروپا تاکنون توانسته مقاومت نیروهای اوکراینی را در برابر روس ها حفظ کند و تاکنون شروط روسیه برای پایان دادن به جنگ را نپذیرد.

برخی متعقد هستند منفور و منزوی کردن روسیه نقشه از پیش تعیین شده آمریکا و یا حتی چین برای شکستن هیمنه روسیه در دنیاست که تا حدی هم موفق بوده است.

نکته‌ای امروز باید رسانه ها نسبت به آن توجه داشته باشند افکار عمومی داخل کشور است، همواره تجاوز در افکار عمومی بخصوص در افکار عمومی مردم ایران امری قبیح است چرا که بخشی از آن مربوط به این است که ما سال‌های سال قربانی تجاوز بوده‌ایم و بعد از نادر شاه ما در جایگاه متجاوز نبوده‌ایم و کشور گشایی نکرده‌ایم و این موضوع نیز در رویکرد همدلانه مردم با کشوری که به آن تجاوز شده موثر است.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=38734

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *