تصمیم صحیح متولی بازار سرمایه/ محدودیت‌ها بلندمدت نباشد

تصمیم صحیح متولی بازار سرمایه/ محدودیت‌ها بلندمدت نباشد
تصمیم صحیح متولی بازار سرمایه/ محدودیت‌ها بلندمدت نباشد
مهدی محمود رباطی، مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان با مثبت ارزیابی کردن تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: زمانی که هیجانات کنترل شود و حمایت‌های روانی در بازار در قیمت سهام نشکند، بازار زودتر ریکاوری شده و به حالت عادی خود باز می‌گردد.

به گزارش توسعه پویا، مهدی محمود رباطی، درباره تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر حمایت از حقوق سهامداران به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: در تمام بازارهای سهام دنیا به خصوص قانون بهادار کشور این قانون وجود دارد که در مواقع اضطراری متولی بازار سرمایه می‌تواند تصمیماتی مبنی بر تعطیلی بازار و یا تغییر در نحوه معاملات، ساعات معاملات و یا دامنه نوسان بگیرد.

تاثیر تصمیم‌ها

وی افزود: به طور کلی در مواقع اضطراری و بحرانی همانند شرایط نظامی و یا اتفاقات طبیعی چون زلزله و یا موارد غیر عادی دیگر، به طور طبیعی بازار سهام و کلیه اکوسیستم اقتصادی کشور دچار یکسری هیجانات و نوسانات می‌شود که می‌تواند به سرمایه فعالان بازار لطمه جدی وارد کند. از این رو، تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر محدودیت دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس مثبت ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان با بیان این که محدودیت دامنه نوسان تنها باید مختص زمان اضطرار باشد، توضیح داد: این روند تا زمانی که وضعیت به شرایط عادی بازگردد و از حالت اضطراری و سیاسی خارج شود باید ادامه داشته باشد بنابراین، نباید به عنوان یک تصمیم بلندمدت در نظر گرفته شود.

حمایت‌های روانی در بازار

وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال زمانی که هیجانات کنترل شود و حمایت‌های روانی در بازار در قیمت سهام نشکند، بازار زودتر ریکاوری شده و به حالت عادی خود بازمی‌گردد به خصوص در حال حاضر که قیمت سهام در وضعیت بسیار نازلی قرار دارد و ارزش دلاری بازار تقریبا در پایین‌ترین سطح تاریخی خود است.

رباطی بیان کرد: تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار درباره محدودیت دامنه نوسان در شرایط حاضر، باعث می‌شود وضعیت نامطلوبی ایجاد نشود و شرایط به حالت طبیعی بازگردد و سیاست‌های اقتصادی به سمتی حرکت کند که رونق بازار را در سال جاری شاهد باشیم.

توقف معاملات در بحران‌های جدی

وی در ادامه گفت: در تمامی بورس‌های توسعه‌یافته دنیا محدودیت دامنه نوسان در مواقع اضطرار اعمال می‌شود. به عنوان نمونه چنین تصمیمی در زمان کرونا در اکثر کشورها چون شانگهای چین گرفته شد. مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان خاطرنشان کرد: در مواقع و بحران‌های جدی بعضا معاملات متوقف و یا دامنه نوسان محدود و یا بورس تعطیل می‌شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=78431

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *