افتتاح ۲۸ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور

افتتاح ۲۸ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور
افتتاح ۲۸ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: با توجه به کسری بودجه‌ای که در سال‌جاری داشتیم، به لطف خدا توانستیم ۱۸۵۰ کانون فرهنگی هنری جدید تاسیس کنیم و تا به امروز ۲۸ هزار کانون تاسیس شده که امیدوارم در آینده نزدیک این تعداد به ۳۰ هزار کانون و سه میلیون کاربر برسد.

به گزارش خبرنگار توسعه پویا، حجت الاسلام کمال الدین خداداده در نشست خبری سی و یکمین سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال ۱۸۵۰ کانون فرهنگی هنری جدید تأسیس شد و بیش از ۴۴۰ مسجد جدید در شبکه کانون‌ها اضافه‌ شده اند که امیدواریم در سال‌های آتی با بودجه بیشتر این تعداد را افزایش دهیم. همچنین ۱۲۸ هزار نفر عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: در اعتکاف در سال‌جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند که از این میان ۳۵۰ هزار نفر دانش‌آموز بودند. اگر ظرفیت گسترش پیدا کند جمع بیشتری از دانش‌آموزان در اعتکاف حضور خواهند داشت.

خداداده گفت: همچنین در سال‌جاری پایگاه‌های قرآنی در کانون‌ها جدی‌تر دنبال شد که بیش از ۳۵۰۰ پایگاه قرآنی، بیش از ۲۹ هزار کرسی تلاوت داشتند و گزارش خود را ثبت کردند. سامانه دعوت از قاریان قرآن را هم در برخی استان‌ها رونمایی شد تا مشخصات فردی قاریان در آنجا ثبت شود تا مدیران کانون‌ها بتوانند آنها را دعوت کنند. فرآیند دعوت کاملاً از طریق این سامانه به صورت برخط انجام می‌شود. اطلاعات حدود ۳ هزار قاری در این سامانه ثبت شده و در دسترس است. اگر این سامانه به طور کامل راه‌اندازی شود، جامعه قرآنی و قاریان، مسجد را برای فعالیت‌های خود انتخاب خواهند کرد. این سامانه یک خدمت دوطرفه خواهد بود.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه هفته آینده اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان است ادامه داد: این دوره از مسابقات چهارمین مسابقه بزرگ کشور محسوب می‌شود که در رشته‌های قرآن اذان و … برگزار می‌شود و امسال ۳۰۰ نفر از منتخبین استانی در سنندج رقابت خواهند کرد.

وی افزود: قرآن محور وحدت ماست و در آستانه ماه رمضان این رویداد می‌تواند موج وحدت‌آفرینی ایجاد کند. ابتدای سال مدرسه تئاتر را راه‌اندازی کردیم تا آموزش‌های لازم داده شود. در این راستا ۳۵۰۰ گروه تئاتر مسجد ساماندهی شد. در سال‌جاری در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که اختتامیه آن تا پایان سال برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده گفت: بنا است از ۱۴ تا ۱۸ اسفندماه جشنواره تئاتر شبستان را در تهران داشته باشیم و این پیام را القا کنیم که مسجد پایگاه هنر انقلابی است. این جشنواره در ۱۸ مسجد تهران برگزار خواهد شد. نگاه ما به تئاتر، نگاه تربیتی است و موضوعات مرتبط با گروه‌های نمایشی را در این زمینه‌ها دنبال می‌کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور بیان کرد: سامانه‌ای از یک ماه پیش ایجاد شد تا راه ارتباطی میان مردم و مسئولان حوزه مسجد باشد.

وی در ادامه گفت: در اواخر سال، سامانه تلفنی (۸۹۴۰) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود. این سامانه راه ارتباطی مردم است و می‌تواند راهی برای نظرسنجی و افکارسنجی فرهنگی هم باشد. تلاش داریم متولیان امر مسجد یک روز در هفته در قالب این سامانه پاسخگوی مسائل و موضوعات مردم باشند.

حجت الاسلام خداداده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: طی یک سال گذشته توانستیم ۱۸۵۰ کانون فرهنگی هنری تاسیس کنیم که با توجه به کمبود بودجه، عدم تجهیز و سرانه پرداختی شبیه معجزه است.

وی افزود: ۲۸ هزار کانون در مساجد کشور تاسیس شده و امروز بیست و هشتمین هزار کانون را ابلاغ می‌کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک جشن سی هزار کانون و سه میلیون کاربر را در سال آینده ابلاغ کنیم.

وی افزود: مساجد علاقمند به فعالیت و همکاری بیشتر با ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستند که امیدواریم در سال‌های آتی با افزایش اعتبارات و تجهیزات زیرساختی کانون‌ها قدم‌های برداریم.

رونمایی از پوستر مرحله کشوری شانزدهمین دوره «مدهامتان»

در جریان برگزاری این نشست از پوستر سه رویداد مسجدمحور شامل شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان و سامانه همراه مسجد (۸۹۴۰) که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار می شود با حضور حجت الاسلام و المسلمین خداداده رونمایی شد.

رقابت بچه‌های مسجد با شعار «قرآن کتاب تبیین»

همچنین در مرحله کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم «مدهامتان» با شعار «قرآن کتاب تبیین» ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در رشته های حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و اذان، از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه در سنندج برگزار می شود.

گفتنی است: سامانه همراه مسجد نیز به شماره ۸۹۴۰-۰۲۱ به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، ۱۸ اسفند ماه آغاز به کار می‌کند.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=76359

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط