یکی از ویژگی های مدیران روابط عمومی حرفه ای، بهره گیری از همه ی مجراهای اطلاع رسانی و تبلیغات که در اختیار سازمان ها است تا ضمن مدیریت و تولید محتوای مختص به آن بستر، مخاطبان هدف خود را در از طریق رسانه های مشخص شناسایی و نسبت به ترغیب و ارتباط با آن اقدام نماید.
توسعه پویا، بی شک رادیو بعنوان یک رسانه گرم مدت هاست به اشتباه از فهرست رسانه های موثر مد نظر مدیران روابط عمومی بعنوان یک بستر اطلاع رسانی و تبلیغات موثر و مناسب در معرفی هر کسب و کاری خارج شده و بی آنکه از سطح اثربخشی و دربرگیری آن مطلع باشند به سمت دیگر رسانه ای پرهزینه سوق پیدا کرده و از آن غافل مانده اند.
با دانستن اینکه سطح دسترسی عالی، قیمت های به صرفه برای در اختیار قرار گرفتن باکس های پخش محتوا در رادیو و انعطاف در ارائه محتوا در این رسانه، نقطه رقابتی با دیگر رسانه ها به حساب می آید می بایست نگاهی به فرآیند اجرا و تولید محتوا و سطح اثربخشی آن برای انتقال پیام های تولیدی روابط عمومی ها بیاندازیم.
برای درک بهتر قدرت واقعی رادیو در انتقال پیام به مخاطبان، نخست باید دریابید که ارتباطات انسانی در حقیقت چگونه عمل می کنند.
طبق نظر بسیاری از متخصصان ارتباطات، کلمات به تنهایی نماینده هفت درصد از مدل ارتباط انسانی هستند. وقتی بخش بعدی مدل ارتباطات شامل تن صدا، انعطاف، بلندی و سرعت را اضافه کنید، حالا ۳۸ درصد دیگر از مدل ارتباطات انسانی را همراه دارید.
هر دوی کلمات و کیفیت صدا در رادیو قابل استفاده اند. با این احتساب، وقتی که از یک رسانه شفاهی همچون رادیو برای انتقال پیام به مخاطبان و معرفی کسب و کارتان استفاده می کنید، هفت درصد(کلمات) به علاوه ۳۸ درصد(کیفیت صدا) از مدل ارتباطات را در اختیار دارید. این ترکیب رادیو را به رسانه ای قدرتمند تبدیل می کند.
رادیو رسانه ای مرتبط با بازار انبوه است، از سوی دیگر پیام روابط عمومی ها که برای کسب بهترین نتایج می بایست در پوشش وسیع تری منتشر شود، رسانه قابل استفاده و نقش اثرگذاری را ایفا می کند. گرچه این امر بدون بهره گیری از محتوای جذاب از جنس صوت غیرممکن است، ولی می توان با داشتن دانش تولید محتوا و بهره گیری از تمامی مزایای محتوای هیجانی غیر مستقیم، از میان مخاطبان گسترده رادیو افراد بیش تری را به سمت پیام و اهداف مورد نظر روابط عمومی ها سوق داد.
زمانی پیام و محتوای تهیه شده از سوی روابط عمومی ها برای مخاطبان در بستر رادیو سودمند و اثربخش خواهد بود که حاوی مطالب قابل فهم و ساده که مخاطبان در سریع ترین زمان ممکنه، با ایجاد تصویر ذهنی از پیام سازمان و کسب و کارتان، ناقل پیام را یعنوان متخصص در آن امور مورد اعتماد خود معرفی کند.
هنگامی که برای اطلاع رسانی از رادیو استفاده می کنید، باید به یاد داشته باشید که مخاطبان احتمالی شما فقط یک راه برای دریافت پیامتان دارند؛ آنهم شنیدن.
آنها نمی توانند آدرس وب سایت شما را ببینند یا نام شرکت شما را بخوانند یا چیزی را به عقب برگردانند تا پیام شما را دوباره گوش کنند لذا اگر قصد دارید در پایان پیام، مخاطبان احتمالی را به یک وب سایت برای رسیدن به مرجع محتوایتان هدایت کنید، می بایست دامنه ای که انتخاب می کنید، “رادیو دوست” باشد.
بسیاری از مخاطبان رادیویی همزمان در حال انجام فعالیت دیگری هستند (یکی از خصوصیات ارزشمند رسانه های گرم) و قادر نخواهند بود تا نام دامنه یا شماره تلفن شما را بنویسند و حتی ممکن است چند دقیقه بعد از پخش پیام هم محتوای شما را به از یاد ببرند. لذا برای غلبه براین مشکل، می بایست دفعات پخش محتوا در روز را افزایش داده و راه های ارتباطی را با یک شماره تلفن کوتاه و ساده در پایان پیامتان استفاده کنید.
در مرحله بعد می بایست از محتوای ساده، روان و هیجان انگیز در انتقال پیام استفاده کنید و هم راستا با آن عنوان و تیترهای مورد استفاده هم خوان با عناوین و تیترهای که در دیگر رسانه های ارتباط جمعی استفاده می شود، بهره برد.
اضافه کردن محتوای هیجانی برای تحریک مخاطبان برای شنیدن ادامه پیام، همراهی آنها و کسب اطلاع بیشتر به منابع اعلامی در رادیو ترغیب شود تا بتوان از عنصر کلیدی “فوریت” را پس از شنیدن پیام شما در ذهنشان اضافه کرد تا باعث شود، افراد بیشتری به آن واکنش نشان دهند.
در پایان این یادداشت نیز می بایست تاکید کنم گوینده پیام و تکنیک های صدابرداری و نماآهنگ ها در پذیرش پیام به مخاطبان فوق العاده حیاتی و تاثیرگذار است.
روابط عمومی صرفا یک شغل نیست بلکه تلفیقی از علم، هنر و تجربه است که مدیران آن بعنوان راهبر در برنامه ریزی و اجرای استراتژی ارتباطی در سقوط و صعود جایگاه هر سازمان موثرند.
احمد باقری
مدیر و مشاور ارتباطات، روابط عمومی و رسانه