حسن شریفی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه ایران در جلسه یک شنبههای تحول و نوآوری با موضوع رونمایی از “سامانه جامع بیمههای کشتی”، عنوان کرد: با توجه به توسعه و گسترش فعالیتهای بیمه ایران و برای ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر بین شعب، واحدهای اجرایی و مدیریت فنی در ستاد مرکزی و همچنین بهبود عملکرد هر یک از بخشها، استفاده از ابزارها و روشهای نوین به خصوص پنلهای مدیریتی را در دستور کار شرکت قرار دادیم و این مسیر هوشمندسازی و ارتقای جامع سیستمهای فنآوری اطلاعات را بصورت مستمر و پیوسته و بدون هرگونه وقفهای، ادامه خواهیم داد.
به گزارش توسعه پویا از روابط عمومی بیمه ایران، شریفی در این جلسه که با حضور سید ناصر مبرقعی، سید علیرضا سادات میر، اسماعیل مهدوی نیا و علیرضا مقدسی اعضای هیات مدیره، سلامی سرپرست معاونت برنامهریزی و نوآوری ، مجید رحمتی مدیر کل بیمههای مسئولیت و حمل و نقل کالا و جمعی از کارشناسان برگزار گردید، ضمن تقدیر از مسئولین ذی ربط برای راه اندازی سامانه تحت وب بیمههای کشتی و با اشاره به تاکیدات اعضای مجمع و هیات مدیره بیمه ایران برای شفاف سازی فعالیت های شرکت، اظهار داشت: با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته بین بخش های مختلف فنی و آی تی، داشبوردهای مدیریتی برای افزایش کارایی بازتعریف و بهینه سازی شد تا اطلاعات شفاف و جامع تری را از وضعیت جاری و روندهای کسب و کار شرکت استخراج کرده و به صورت یکپارچه در اختیار مدیران برای تصمیم گیری قرار دهد .
رئیس هیات مدیره بیمه ایران ، یکی از دلایل افزایش پرتفوی بیمههای کشتی را تفویض اختیار سیستمی دانست و خواستار جذب رشتههای بیمهای پرسود در بازار بیمه کشور شد و تاکید کرد: مسئولین بیمه ایران باید با جدیت بیشتری نسبت به ارزیابی و احصای چالشهای پیادهسازی سیستمهای هوشمند اقدام نموده و گزارشات را بصورت منظم به هیات مدیره ارسال نمایند تا با اصلاح و تغییر روشها، به اهداف تعیین شده برسیم.
سید محمد ناصر مبرقعی عضو هیات مدیره بیمه ایران نیز در این جلسه، بیمههای کشتی را شناسنامه و خواستگاه اصلی پیدایش بیمه در جهان نام برد و بیان داشت: کلمه بیمه برای اولین بار برای پشتیبانی از تجارت و حمایت از کشتیرانی در برابر خطرات و دزدان دریایی و بطور کلی برای خطرات تجارت با کشتی شکل گرفت .
شرکت سهامی بیمه ایران در این خصوص، با اتخاذ تدابیر و ایجاد صندوق خاص برای پوشش بیمهای کشتیها در زمان دفاع مقدس ضمن حفظ توازن اقتصادی، نشان داده که میتواند نقش پررنگی در صنعت بیمه حمل ونقل دریایی کشور داشته باشد.
وی در ادامه به نقش تاثیرگذار بیمه ایران در موضوع کنوانسیون بینالمللی دریایی و متغیرها و قوانین مربوط به آن پرداخت و اظهار داشت : با ارائه طرحهای نوین بیمهای و بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، ساختارمند شدن نرخدهی و با تکیه بر ریز فاکتورها ، میتوانیم سهم بازار بیمه ایران در این رشته را افزایش دهیم.
علیرضا مقدسی عضو هیات مدیره بیمه ایران همکاری واحدهای مختلف شرکت را یکی ازعوامل موفقیت این طرح دانست و گفت: در تجارت خارجی شرکتهای بیمه نقش پررنگی دارند از اینرو پیادهسازی و اجرای عملیات بیمهگری برای صدور و پرداخت خسارت بیمهنامههای دریایی اقدامی هوشمندانه است که با تلاش حوزههای فناوری و بیمههای حمل ونقل ، امروز به بهرهبرداری رسیده است.
وی خواستار توسعه این طرح برای پوشش تمامی بیمه نامههای حمل و نقل دریایی و کشتی شد و تصریح کرد: برنامه ما افزایش پرتفوی شرکت در بیمه نامههای کشتی و حمل و نقل دریایی است، از اینرو باید با ایجاد تنوع و تسهیل صدور و پرداخت خسارت و همچنین بر اساس استانداردهای جهانی، تمامی بیمه نامههای دریایی در این سامانه تعریف شود.
در این جلسه سلامی، رحمتی و کارشناسان توضیحاتی در خصوص مراحل مختلف طرح ارائه نمودند و در پایان جلسه از مجید رحمتی به خاطر اقداماتی که در زمینه توسعه، گسترش و حمایت ازسامانههای هوشمند انجام داده ، تقدیر به عمل آورند.
گفتنی است سامانه جامع بیمه های دریایی (کشتی و شناور )، به صورت وب بنیان و مبتنی بر زیر ساخت های فنی و یکپارجه شرکت با زیر مجموعه فرم های عملیاتی ، حسابداری ، مدیریت مشتریان، مدیریت ومدیریت فرآیند طراحی و پیادهسازی شده است.
اجرای این طرح موجب کاهش مخاطرات، تسهیل روند کار واحدهای اجرایی و نمایندگان، افزایش نظارت و نرخ دهی سیستمی و حذف محاسبات دستی، عدم تمرکزگرایی و تفویض اختیار و انتقال دانش، تسریع در صدور بیمهنامههای دریایی و بهبود عملکرد آن شده و با اجرای این طرح در میزان مبالغ ۲۰۰ درصد و در تعداد بیمهنامهها ۷۵ درصد رشد ایجاد شده است.
مزایای دیگر این طرح، خروج سیستم سوق در پرداختها و شفافسازی اطلاعات و صورتهای مالی، تجمیع اطلاعات و دیتاها، ایجاد چارچوب و شکل یکسان بیمه نامهها و قابلیت استعلام بر اساس کد یکتا و پیادهسازی سیستمی حدود اختیارات است.