شرکت فولاد هرمزگان بهعنوان پیشرفتهترین کارخانه فولادی کشور، امروز باقوتتر از همیشه موضوع کیفیت را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده و ازاینرو، اقدامات متعدی را برای بهبود کیفیت بهویژه در حوزه محصولات صورت داده است. بهطوریکه بهجرئت میتوان ادعا کرد که این شرکت یکی از باکیفیتترین تختالهای فولادی در کشور را تولید میکند.
به گزارش توسعه پویا، عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ضمن بیان مطلب فوق در پاسخ به سؤالات خبرنگار روابط عمومی به تشریح رویکرد فولاد هرمزگان به موضوع کیفیت پرداخت. ماحصل این گفتوگو را در ادامه مطلب پی میگیریم؛
- به نظر شما کیفیت در صنعت فولاد از چه جایگاهی برخوردار است؟
صنعت فولاد یکی از صنایع اساسی و حیاتی است که تأثیر بسیار زیادی برجهان دارد. ازآنجاییکه فولاد بهعنوان یک ماده زیر بنایی اساسی صنعت محسوب میشود، کیفیت آن جوامع مختلف دنیا را متأثر میسازد. با توجه به اینکه فولاد در ساختوساز، خودروسازی، صنایع فلزی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده میشود، تأثیر کیفیت آن بر جوامع بسیار گسترده است. فولاد باکیفیت مناسب میتواند بهبود قابلملاحظهای در عملکرد و ایمنی ساختمانها، وسایل نقلیه و محصولات صنعتی داشته باشد. بهطور مثال، در صنایع خودروسازی، فولاد باکیفیت بالا میتواند بهبود در عملکرد و ایمنی خودروها داشته باشد. همچنین، در صنعت ساختوساز استفاده از فولاد باکیفیت منجر به ساختمانهای مقاومتر و پایدارتر میشود.
تحولات روزافزون اجتماعی و اقتصادی در دنیا، پاسخگویی به متقاضیان استاندارد و کیفیت را ضروری کرده است. همچنین در جوامع امروزی با رشد تکنولوژی و سرعت ارتقای محصولات در بازارهای جهانی، افزایش کیفیت نیز اجتنابناپذیر شده است. عدم رعایت الزامات کیفی باعث کمرنگ شدن محصول در بازار، و درنهایت به حذف از گردونه رقابت منجر خواهد شد. این شرایط جدید الزاماتی را برای بروز و ظهور مفاهیم نوین مدیریت کیفیت فراهم آورده است. با نگاهی گذرا به فرایند رشد بازار میتوان فهمید که نگرشهای قدیم دیگر جوابگوی نیازهای مشتریان کالا و خدمات نیست.
- رویکردهای فولاد هرمزگان را در کنترل کیفیت تشریح بفرمایید.
بهطورکلی باید گفت راهبرد فولاد هرمزگان در این سه بخش خلاصه میشود؛ کنترل مواد اولیه و مصرفی ورودی که ورودیهای فرآیندهای مختلف تولید محصول نیمهنهایی و نهایی هستند؛ کنترل کیفیت فرایند تولید بهمنظور اقدامات پیشگیرانه و کنترل محصول نهایی و اطمینان از تحویل محصول مطابق با درخواست مشتریان.
در فولاد هرمزگان بر اساس دستورالعملها و گردشکارهای تدوینشده کلیه مراحل بازرسیهای کنترلی در حین فرآیند تولید محصول نهایی اسلب با استفاده از آخرین استانداردهای موجود در سطوح بینالمللی و داخلی و با در نظر گرفتن نیاز واقعی مشتری صورت میپذیرد که این مهم سبب رضایت بالای مشتریان این کارخانه شده است. بهطورکلی مطابق باکارت ساختها، شناسنامهها و حدود تعیینشده برای هر مشتری، بازرسین کنترل کیفی اقدام به کنترل و بازرسی محصولات عمدتاً بهصورت چشمی میکنند (بازرسیهای سرد و بازرسیهای گرم).
در بازرسی گرم که در ایستگاه ریختهگری و در حین تولید تختال صورت میگیرد. پارامترهای متراژ، ترک و هرگونه عیب قابلمشاهده کنترلشده تا هدف کاهش تولید شمشهای نامنطبق محقق شود.
در بازرسی سرد که در بسترهای بازرسی سرد انجام میپذیرد، هدف کنترل تختالهای تولیدی و یافتن هرگونه عیب و محصول نامنطبق و دستهبندی تختالهای تولیدی است.
در پایان بازرسی، محصولات با توجه به نیازهای درخواستی مشتریان در دستههای مختلف طبقهبندی میشوند.
انجام تست مایعات نافذ از دیگر آزمونهای حین بازرسی سرد برای کنترل ترکهای زیرسطحی در تختال است که برای اولین بار در کشور بهصورت صنعتی در این حوزه اجرایی شده است در تکمیل چرخه فرایند فوق یکی از کارهای مهم دیگری که در واحدهایی فولادی برای محصولات فروختهشده انجام میدهند، صدور و تحویل گواهینامههای کیفیت یا Quality Certification محصولات است که با توجه به طرحهای کیفیت و عملیات و تستهای کنترل کیفیت انجام میشود که این مهم در فولاد هرمزگان جهت ارائه به مشتریان بر اساس آخرین استانداردهای فنی و کاری در حال انجام است.
- فولاد هرمزگان طی سالهای اخیر چه فعالیتها و دستاوردهایی در جهت بهبود کیفیت مواد اولیه و مصرفی ورودی و همچنین محصولات نیمهنهایی و نهایی داشته است؟
بهطورکلی با همت همکاران به دستاوردهای زیادی دستیافتهایم اما در این فرصت میتوان از مهمترین آنها به این موارد اشاره کرد؛
- ایجاد قابلیتهای جدید در سیستم IS – SUIT ازجمله دستگاهی کردن اعمال افت کیفی مواد اولیه و مصرفی ورودی به شرکت بهعنوان اولین شرکت در هلدینگ، سیستم اندازهگیری زمانماند نمونههای ذوب و ریختهگری در آزمایشگاه، راهاندازی قابلیت ثبت و ردیابی محلول در سیستم بهعنوان اولین بار در سطح هلدینگ)
- ثبت رکورد جدید تولید تختال کیفی در فرایند کنترل کیفی بازرسی گرم به میزان ۹۹.۶۵ در خردادماه ۱۴۰۲ (آخرین رکورد مربوط به فروردین ۱۴۰۱ به میزان ۹۹.۴۵ بوده است)
- ثبت رکورد جدید تولید ذوبهای مطابق با سفارش مشتری ازنظر آنالیز شیمیایی از ابتدای بهرهبرداری در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۹.۹۲ درصد
- تدوین گردشکار هزینههای کیفیت COQ در سه بخش هزینههای پیشگیرانه، هزینههای شکست داخل شرکت و هزینههای خارج از شرکت، تعریف شاخص هزینههای کیفیت نسبت به فروش و ایجاد و استقرار آن در سیستم IS – SUIT
- میانگین عیوب بازرسی گرم در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱.۴ درصد بوده که یکی از بهترین عملکردهای کیفی در فولادسازیهای کشور است.
- میانگین عیوب بازرسی سرد در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲.۵۴ درصد بوده که یکی از بهترین آمار کیفی در فولادسازیهای کشور است.
- بهبود ۰.۸۵ درصدی شاخص نسبت کیفی مواد اولیه و مصرفی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ (از ۹۸.۴۱ به ۹۹.۲۵)
- تدوین و اجرایی کردن گردشکار تعیین گروه تختالهای انباری
- تدوین گردشکار تعیین حدود جرائم و اجرای پارامترهای کارت استاندارد مواد اولیه و مصرفی
- دستگاهی کردن حدود پارامترهای شیمیایی و فیزیکی کارتهای استاندارد مواد اولیه و مصرفی و نمونهها
- دستگاهی کردن درخواستهای مواد اولیه و مصرفی ورودی کانتینری روی کارتابل کنترل کیفی مشابه ورودیهای بارنامهای (کامیونی)
- فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۲ چه اقداماتی را در جهت بهبود کیفیت مواد اولیه ورودی و همچنین محصولات نهایی در حال انجام دارد؟
- ادغام کردن فرمهای تائید کیفی مواد اولیه بارنامهای و کانتینری در سیستم IS-SUIT
- بهینهسازی دستورالعمل شرایط غیر نرمال در کارتهای ساخت محصول تولیدی
- تعریف پروژه شناسایی روشهای بازرسی و نمونهبرداری مواد اولیه آهن اسفنجی جهت کشف تقلب در محمولههای ورودی
- پروژه انجام آزمونهای بازرسیهای میدانی و آزمایشگاهی تختال، بررسی مقایسه نتایج آزمونها در هر روش و تحلیل آنها و ارائه گزارش و پیشنهاداهای نهایی بین روشها.
- بازنگری و تدوین استانداردهای کارت مواد اولیه و مصرفی ورودی به کارخانه.
- بهروزرسانی شرایط غیر نرمال ریختهگری بر اساس گریدهای فولادی.
- راهاندازی سیستم Regarding
بحث کیفیت چگونه در فولاد هرمزگان نهادینهشده است؟
مهمترین اقدامات در قالب تعریف پروژههای منتج از فعالیتهای تعریفشده در نقشه استراتژیک شرکت فولاد هرمزگان به این شرح است؛
- پروژههای بهبود تعریفشده مشترک واحدهای بهرهبرداری و تکنولوژی و توسعه و نیز تعریف اقدامات استراتژیک سالانه
- بهروزرسانی روشها و استاندارد نوین بازرسی تختال
- استفاده از تجربیات موفق در سطح هلدینگ فولاد مبارکه در قالب انتقال دانش فنی توسط تیم مشاور
- ارتباط نزدیک با مصرفکنندگان و مشتریان فولاد هرمزگان و دریافت بازخورد کیفی مستمر جهت تعریف بهتر و هدفمند برنامههای ارتقای کیفیت محصولات
- سخن پایانی شما؟
از حدود دو سال قبل و بهطور مؤکد از ابتدای سال جاری راهبردی که مدیرعامل گروه فولاد مبارکه برای کل گروه مشخص کردهاند بر مبنای تحقق برنامههای کمی شرکتهای زیرمجموعه بهموازات توجه حداکثری به کیفیت و توسعه سبد محصولات استوار گردید است که خوشبختانه بنا بر آمارهای موجود شاهد این هستیم که همواره محصولات فولاد هرمزگان از منظر کیفیت با رشد چشمگیری تولید و به بازارهای داخلی عرضه شده و برای ذینفعان سودآوری خوبی به همراه داشته است. در ادامه مسیر و افق روشن فولاد هرمزگان با همت و تلاش همه معاونان، مدیران و کارکنان پرتوان شرکت تلاش خواهیم کرد که با تولید محصولات کیفی حضور موفقتری در بازارهای داخلی و جهانی داشته باشیم.
لینک کوتاه: