مرکز بین المللی خبرنگاران و مرکز خبرنگاری دیجیتال تو یافته های اولیه یک نظرسنجی گسترده را پیرامون تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان بر کار حرفه ای و زندگی شخصی خبرنگاران منتشر کرده است که این مطلب چکیده ای از این یافته ها و نتیجه گیری را در بردارد.
به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا و به نقل از سایت آی جی نت، اثرات انکار ناپذیر شیوع کرونا در سطح جهان بر کار و زندگی خبرنگاران حرفه ای را اینجا می خوانید.
اثرات روانی و جسمی این همه گیری بر خبرنگاران
این پژوهش نشان داد که خبرنگاران روزانه در تلاش برای مبارزه با اثرات روانی منفی بحران کووید-۱۹ هستند. هفتاد درصد از کسانی که به این نظرسنجی پاسخ دادند، اثرات منفی روانی آن را بزرگترین چالش پیش روی خود به شمار آوردند. بیش از هشتاد درصد از پاسخ دهندگان گفتند دست کم یک اثر منفی آن را تجربه کرده اند. خستگی، اضطراب، بی خوابی، و حس نومیدی در میان نمونه هایی بود که به آنها اشاره کردند.
بیش از هفتاد درصد پاسخ دهندگان گفتند به رغم دشواری های مالی و روانی کار، کارفرمایانشان به شرایط کار و زندگی شان توجه کافی نکرده اند یا به آنها مرخصی نداده اند.
یافته های این پژوهش در مورد وضع جسمی خبرنگاران هم چندان بهتر نیست: یک چهارم پاسخ دهندگان دست کم یک بار در هفته باید برای کار به محل کار یا برای تهیه گزارش میدانی به محل رویداد یا واقعه خاصی بروند و خود را به مخاطره بیاندازند. بدتر از آن این که چهل و پنج درصد از پاسخ دهندگان گفتند کارفرمایشان (رسانه یا نشریه ای که برای آن کار می کنند)، به آنها ماسک نداده و تهیه ماسک به عهده خودشان بوده است.
انتشار گسترده اطلاعات جعلی یا نادرست
سازمان جهانی بهداشت ماه فوریه امسال اعلام کرد که جهان تنها با یک ویروس مرگبار مبارزه نمی کند بلکه در حال مبارزه با پراکنده شدن اطلاعات ساختگی، غیردقیق یا جعلی نیز هست. بیش از هشتاد درصد پاسخ دهندگان گفتند دست کم هفته ای یک بار با این نوع اطلاع رسانی غلط یا معیوب مواجه می شوند.
آنها گفتند بیشترین میزان اطلاعات (۶۶ درصد) جعلی یا نادرست در فیس بوک منتشر می شود، ۴۲ درصد آن در توییتر، و ۳۵ درصد در واتس اپ.
مشکل آن است که برخی از مسئولان و مقام های کشورهای گوناگون نیز به انتشار اطلاعات نادرست دامن زده اند و می زنند، که به ویژه در مورد ویروس کرونا و بحران شیوع آن که موضوع مرگ و زندگی است، اهمیت حیاتی می یابد.
اغلب (بیش از هفتاد درصد) خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که در کنار مطلب یا گزارششان، نوعی امکان یا راهنمای راستی آزمایی برای خوانندگان یا مخاطبان گزارش هایشان ارائه داده یا منتشر کرده اند.
پیامدهای اقتصادی
زیان های اقتصادی وارد بر پیکر نشریات و وبسایتها و اتاق های خبر سنگین و شدید است. اما بسیاری از این اثرات هنوز هم به طور کامل محسوس یا مشهود نیست و در آینده نزدیک و دور، روشن تر خواهد شد.
از هر پنج پاسخ دهنده به این پژوهش، چهار تن آنان گفته اند که اتاق خبرشان دست کم پنجاه درصد درآمد یا بودجه خود را از دست داده است. برای مبارزه با آسیب های اقتصادی کرونا، نشریات از حجم مطالب منتشر شده کاسته اند و شماری از نیروهای خود را تعدیل کرده اند. ۶۵ درصد خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفته اند که اکنون، امنیت شغلی کمتری نسبت به پیش از آغاز همه گیری کرونا حس می کنند.
خطراتی که در این میان آزادی مطبوعات را تهدید می کند
شیوع کووید-۱۹ در برخی کشورها جوانب سیاسی یافته و نوشتن یا تهیه گزارش پیرامون آن، خبرنگاران را گاه حتی با خطر جانی رو به رو می کند.
بسیاری از خبرنگاران می گویند این روزها و در پی بحران کرونا، آزادی مطبوعاتی کمتری دارند و در فضای مجازی نیز با آزار و تهدید بیشتر مواجهند.
همه گیری کرونا سبب مخدوش شدن رابطه و اعتماد متقابل میان خبرنگاران و منابع خبری آنها نیز شده است. ۴۸ درصد از خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفته اند که منابع خبری و مصاحبه شوندگان از تهدید یا آزار جسمی، دعوای حقوقی، یا حتی امکان از دست دادن شغلشان می هراسند و از این رو نسبت به گفت و گو برای گزارش بی میلند.
نوشته Taylor Mulcahey