باید پاسخگوی نیازهای اقتصاد پلتفرمی در کشور باشیم

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران:
چند سایت در خصوص اقتصاد پلتفرمی پاسخگوی نیاز کشور نیست/ باید تعریف جدیدی برای مفاهیم اقتصادی مانند بیمه، بانک و کارآفرینی ارائه شود

توسعه پویا، هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با موضوع “ارزش آفرینی کسب و کارهای تعاملی و پلتفرم‌ها” با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالان و مدیران شرکت‌های حوزه فناوری و اطلاعات در سالن همایش وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی توسعه پویا؛ هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، ۲۹ دی ماه سال جاری به پشتوانه ۵۰ سال تجربه و فعالیت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با رویکرد میان‌رشته‌ای و با شعار “ارزش‌آفرینی و کسب‌وکارهای تعاملی در پلتفرم‌ها” برگزار شد.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، با بیان این پرسش که آیا پلتفرم‌ها به معنای روند اقتصاد گذشته است یا ایجادکننده یک اقتصاد جدیداست ، اظهار داشت: پیدایش اقتصاد پلتفرمی در دنیا بسیار مهم است. به طور معمول اقتصاد به دو بخش تهاتری و پلتفرمی تقسیم می‌شود.
وی در ادامه افزود: دوره اول اقتصاد، اقتصاد تهاتری بود که در آن مبادله کالا به کالا، خدمت به کالا و کالا به خدمت وجود داشت. مرحله بعدی ترویج پول بود که همراه با آن اقتصاد بانک و صنعت نیز شکل گرفت و در این دوره مفاهیم و رشته‌های جدید نیز بوجود آمد.
رئیس هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات عنوان کرد: اقتصاد پلتفرمی در اصل با اقتصاد تهاتری متفاوت است. مفهوم تقاضا و کالا در اقتصاد پلتفرمی از بین می‌رود. پلتفرم‌های فعلی نشانه‌هایی از اقتصاد بزرگ هستند که منجر به نام‌گذاری اقتصاد پلتفرمی شده است.
ناظمی خاطرنشان کرد: آیا با شکل‌گیری این تغییرات ما باید منتظر تغییرات بزرگ‌تر باشیم یا خیر؟ با آمدن شبکه‌های اجتماعی تنها یک ابزار به جامعه اضافه نشده، بلکه تغییرات بزرگی در مفاهیم اقتصادی شکل گرفته است. باید شرایط پاسخگوی به نیازهای این تغییرات فراهم شود و حاکمان باید پاسخ این نیازها را داشته باشند.
وی ادامه داد: ما باید برای مفاهیم اقتصادی مانند بیمه، کارآفرینی و… تعریف جدید ارائه دهیم. عدم توجه به این موضوع موجب می‌شود که در آینده امادگی لازم برای مواجه با چالشهایی که در این زمینه بوجود می‌آید را نداشته باشیم. اگر قواعد اقتصادی را طبق نوشته های گذشته بنویسند؛ این کار به معنای نادیده گرفتن آینده است. (اگر قرار بود قواعد ماشین‌رانی را گاریچی بنویسد؛ احتمالاً در این زمان هم هنوز سوار گاری می‌شدیم!). متاسفانه امروزه به این موضوع توجه کافی نمی‌شود و تنها چند سایت در زمینه اقتصاد پلتفرمی فعالیت دارد که این تعداد پاسخگوی نیاز کشور نیست.
هدف از برگزاری این همایش، معرفی دستاوردهای برگزیده در قالب محصولات و مقالات در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری اطلاعات و برقراری ارتباط و پیوند کاری میان صاحب‌نظران و محققان در حوزه فناوری اطلاعات در زمینه‌های مرتبط، می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار مرتبط