- پایگاه خبری و تحلیلی توسعه پویا - https://toseepooya.ir -

۱۴۰۰،‌ سال شروعی دوباره برای بیمه میهن است

۱۴۰۰،‌ سال شروعی دوباره برای بیمه میهن است
۱۴۰۰،‌ سال شروعی دوباره برای بیمه میهن است [۱]
رضا مصطفوی مدیرعامل بیمه میهن با بیان اینکه صنعت بیمه در شرایط فعلی، ظرفیتی بیش از این برای جنگ قیمتی ندارد، افزود: سال ۱۴۰۰،‌ سال شروعی دوباره برای بیمه میهن است و در پایان سال خواهید دید که تمام زیان انباشته ها پوشش داده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری توسعه پویا [۲], زیان انباشته شرکت بیمه میهن از سرمایه کل این شرکت پیشی گرفت؛ سرمایه شرکت بیمه میهن در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده حال آنکه زیان انباشته این شرکت که در پایان سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان بوده حالا از مرز ۱۷۰ میلیارد هم گذشته است.

شرکت‌هایی که زیان انباشته آنها به بیش از نصف سرمایه آنها برسد، مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت می شوند.

شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند باید هرچه سریعتر، نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام اقدام کرده تا در مورد بقاء و یا انحلال آن در چارچوب مقررات قانون تجارت تصمیم گیری کنند.

براستی، تغییرات متعدد مدیریتی در این شرکت در چند سال اخیر، عامل این افزایش زیان انباشته بوده و یا دلایل دیگری دارد؟

پاسخ های رضا مصطفوی، مدیرعامل شرکت بیمه میهن در گفتگوی انجام شده با «نود اقتصادی» را مرور می‌کنیم:

زیان انباشته شرکت بیمه میهن از سرمایه آن یعنی ۱۵۰ میلیارد تومان فراتررفت و به ۱۷۰ میلیاردتومان رسیده، آیا به دنبال افزایش سرمایه هستید؟

برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدامات لازم انجام شده که در مراحل پیگیری در بورس است و ظرف یک ماه آینده، مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه تشکیل خواهد شد.

دلیل این افزایش ۷۰ میلیارد تومانی زیان انباشته درخلال چندماه اخیر، ناشی از چیست؟

اجازه بدهید من اظهار نظری نکنم، اما دلایل این افزایش زیان انباشته بررسی شده و به نتایج خوبی هم رسیده ایم و شرکت در راستای اصلاح ساختار و شفافیت گام برداشته و برنامه‌های اصلاحی آن هم درحال انجام است.

در این بین، اول باید عارضه‌ها شناسایی و بعد راه حل آن را پیدا می کردیم، در هر جایی شفافیت باشد منجر به تصمیم صحیح مدیران هم می شود، ما هم در بیمه میهن سعی کردیم این اتقاق بیفتد.

در گزارش قبلی در صورتهای مالی، رئیس هیات مدیره شرکت اشاره کرده که”بخشی از عملکرد مدیرعامل وقت مورد تائید نبوده و ذخیره خسارت معوق هم کافی نیست.”، چرا؟

عملکرد مدیرعامل قبلی، یک عملکردی نبوده که قابل قبول نباشد، مدیریت قبلی، اقداماتی در جهت منافع شرکت انجام داده و آن اقدامات در زمان خودش خوب هم بوده، مدیرعامل قبلی سیاست خاص خود را داشته و من هم سیاست خاص خودم را دارم.

در واقع، خسارتهایی در گذشته ایجاد شده و بوده و ربطی به مدیرعامل قبلی ندارد و عملکرد او در حد نرم صنعت بیمه بوده است، هر چند که بزودی خبرهای خوبی از شرکت بیمه میهن خواهید شنید و از زیان انباشته بیرون خواهد آمد، چون میهن، شرکت چالاکی است و پتانسیل خوبی برای جهش دارد.

سال ۱۴۰۰ ،سال شروعی دوباره برای شرکت بیمه میهن است، زیرا یک عمل جراحی شده و اکنون عارضه‌ها بیرون زده اما در پایان سال خواهید دید که تمام زیان انباشته ها پوشش داده خواهد شد هر چند که ایرادات از سال های قبل تر مانده و موضوع جدیدی نیست، برخی خسارتها هم سنواتی بوده ودرحال پرداخت است.

دلیل تغییر زود به زود مدیریت‌ها در بیمه میهن، چیست؟

این رخداد، ناشی ازتصمیمات بین سهامدار و هیات مدیره است و این امر، درصنعت بیمه هم مرسوم است و این تغییرات مربوط به مدیران اخیر بوده،حال آنکه ثبات مدیریتی در بیمه میهن نسبت به صنعت بیمه، نرمال است.

با حضور شرکت‌های تازه وارد به صنعت بیمه، چقدر احساس رقابت می کنید؟

امیدوار هستیم که شرکتهای جدید به حوزه های بکر صنعت بیمه ورود کرده و به کیک موجود صنعت ورود نکنند.

صنعت بیمه در شرایط فعلی، ظرفیتی بیش از این برای جنگ قیمتی ندارد، پس شرکت‌های جدید باید به سمت ارایه خدمات بهتر و نوین به مشتریان ورود کنند چرا که این دسته از شرکتها با طرح های جدید باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه می شوند.

در سندیکا‌ها هم در این خصوص بحث شده و خود شرکتها هم ازجنگ قیمتی گریزان هستند و ما نیز در بیمه میهن وارد جنگ قیمتی نشده ایم و کنار کشیده ایم و حاضر هم نیستم به هرقیمتی کاری را بگیرم.

نامه اخیر بیمه مرکزی در خصوص عدم تهاتر مطالبات شرکت‌های بیمه ای با سهام را مداخله بیمه مرکزی در امور شرکتها نمی دانید؟

این تصمیم بیمه مرکزی مداخله در امور شرکتها نبوده و بیمه مرکزی در راستای هدایت و کنترل وضعیت سرمایه گذاری در شرکتها، این این نامه را به شرکت‌ها ارسال کرده است.

این تاکید بیمه مرکزی به نفع شرکت‌های بیمه ای و در جهت حمایت از صنعت بیمه است.

[۳] [۴]