یک هفته با بورس کالا

یک هفته با بورس کالا
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره‌ای/
یک هفته با بورس کالا
در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به”مکانیسم بورس کالا از عوامل اصلی رشد و توسعه صنایع بوده است”و “نگاهی به پذیرش‌های جدید بورس کالا” اشاره کرد.

مکانیسم بورس کالا از عوامل اصلی رشد و توسعه صنایع بوده است

به گزارش توسعه پویا از کالاخبر، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: مکانیسم بورس کالا، بزرگترین خدمت را به توسعه‌ بخش‌های مختلف صنعتی کشور کرده است؛ چراکه سود حاصل از تولید و فروش کالاها در بورس به صورت مستقیم در طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد زیرساخت ها تزریق شده است.

حسین مدرس خیابانی به اهمیت سازوکار بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: مکانیسم بورس کالا، بزرگترین خدمت را به توسعه‌ بخش‌های مختلف صنعتی کشور کرده است؛ چراکه سود حاصل از تولید و فروش کالاها در بورس به صورت مستقیم در طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد زیرساخت ها تزریق شده است.

وی با تاکید بر این که عامل رشد و توسعه بخش‌های مختلف صنعتی در کشور ناشی از فعالیت بورس کالا بوده، افزود: از اوایل دهه ۸۰، بورس کالا در کشور با عرضه محصولات فلزی و فولاد آغاز به کار کرد که نتیجه آن، حذف دلالی و واسطه‌گری‌ها در بازار و رشد و توسعه صنایع بوده است.

مدرس خیابانی با اعلام این که بورس کالا بزرگترین خدمت را به توسعه‌ بخش های مختلف صنعتی کرده است، گفت: سودهای دریافتی از عرضه کالاها در بورس کالا باعث توسعه طرح‌های توسعه ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌ها شده و در این زمینه، مقایسه شرایط تولیدی قبل و بعد از تاسیس بورس کالا به وضوح مشخص است.

سرپرست اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فرض کنید کالاهای مختلف صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی سال‌های گذشته در بورس کالا عرضه نمی‌شد، حاصل آن رسیدن سود به دلالان و واسطه‌گران در نبود شفافیت بود و دیگر سودی عاید واحدهای تولیدی نمی‌شد که توسعه‌ای رخ دهد.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان نباید هراسی از عرضه شفاف محصولات خود در بورس کالا داشته باشند و همچنین باید همه واحدها را تشویق به این اقدام مهم کرد تا زمینه ورود همه کالاها به بورس کالا و مشخص شدن همه فرآیندهای معاملاتی فراهم شود.

نگاهی به پذیرش‌های جدید بورس کالا

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران با صدور ۱۴ اطلاعیه جداگانه از پذیرش های جدید برای عرضه در بازار اصلی و فرعی خبر داد.

براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالاها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و سیزدهمین جلسه کمیته عرضه در اول خرداد به تصویب رسید.

به این ترتیب شمش فولادی، شمش آلومینیوم، آمونیاک، قیر، گوگرد، ورق گرم فولادی و میلگرد فولادی ۸ شرکت در بازار اصلی پذیرش شد.همچنین پودر آب پنیر، بدنه ضایعاتی خودرو، ضایعات بدنه‌ای خودرو، چرخ خودرو ضایعاتی و ضایعات فولادی متعلق به ۲ شرکت در بازار فرعی پذیرش شد.

نامه رییس سازمان برنامه‌ و بودجه به شورای نگهبان درباره «بند س قانون بودجه»

«بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» که نگرانی‌های زیادی را برای فعالان و اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده بود، بعد از رفت و برگشت‌های فراوان با تلاش‌ها و پیگیری‌های مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مساعدت دولت اصلاح شد.

بر این اساس، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره طرح اصلاح بندهای (۶) و (۱۳) قانون بودجه به شورای نگهبان نامه نوشت و تاکید کرد؛ با توجه به تصویب طرح، دولت بار مالی آن را می‌پذیرد.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=81173

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *