گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران ـ پاییز ۱۴۰۰

گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران ـ پاییز ۱۴۰۰
گزارش فصلی تحولات اقتصاد ایران ـ پاییز ۱۴۰۰

گزارش حاضر به بررسی تحولات اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌پردازد. در بخش واقعی، رشد و تحولات فصلی تولید ناخالص داخلی در تابستان ۱۴۰۰ در کنار تحولات بازار نیروی کار و بخش مسکن در فصل پاییز ۱۴۰۰ بررسی شده است. روند شاخص قیمت مصرف‌کننده، استخراج نرخ‌های تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه و همچنین تغییرات نرخ‌های تورم نقطه‌به‌نقطه و سالانه بر اساس دهک‌های درآمدی در آذرماه سال جاری در بخش قیمت‌ها و تورم مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه پویا، تراز پرداخت‌ها در فصل نخست سال ۱۴۰۰ و روند حجم واردات و صادرات در نه‌ماهه نخست (منتهی به آذرماه ۱۴۰۰) محتوای بخش سوم گزارش را پوشش داده است. روند تحولات روزانه قیمت دلار آمریکا در برابر ریال ایران به تفکیک بازار آزاد و بازار دوم (سامانه نیما) تا انتهای فصل پاییز ۱۴۰۰ در بخش چهارم گزارش حاضر بررسی شده است.

علاوه بر این، در بخش پنجم گزارش، تحولات متغیرهای پولی و اعتباری به تفکیک کل‌های پولی از جمله پایه پولی، پول، شبه پول، نقدینگی و ضریب فزاینده نقدینگی و نیز خلاصه وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در کنار روند تسهیلات بانکی منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ و تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش‌های مختلف اقتصادی در هشت‌ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفته است.

ارقام کلان لایحه بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ به همراه عملکرد شش‌ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و روند فروش اوراق بدهی دولت در حراج‌های برگزار شده بانک مرکزی تا انتهای آذرماه ۱۴۰۰ در بخش وضعیت مالی دولت تحلیل شده است.

تحولات متغیرهای کلیدی بازار سرمایه از جمله ارزش معاملات کل، حجم معاملات سهام، ارزش بازار و شاخص‌های کلیدی بازار در کنار نحوه تأمین مالی شرکت‌های بورسی در بخش هفتم گزارش تحت عنوان بازار سرمایه به بوته تحلیل گذاشته شده است. در نهایت، در بخش سایر تحولات، تغییر سطح رفاه خانوار ایرانی در سه سال اخیر از منظر سهم هزینه‌های خوراک و سرپناه و سلامت مورد بررسی قرار گرفته است.

برای دانلود روی عکس کلیک کنید

 لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=35678

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *