گزارش خبری اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی

گزارش خبری اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی
گزارش خبری اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی

در این مراسم که با سه رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی از جمله بیست و سومین سالگرد درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران و بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی و تولد ایوی لی بنیانگذار روابط‌عمومی در جهان مصادف شده است، جمعی از اساتید ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی نهادها و سازمان‌های مختلف و همچنین بستگان شادروان دکتر حمید نطقی حضور یافتند.

نخستین اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی به همت انجمن متخصصان روابط‌عمومی، انجمن روابط‌عمومی ایران و موسسه کارگزار روابط‌عمومی و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.


به گزارش توسعه پویا از شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)، در این مراسم که با سه رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی روابط‌عمومی از جمله بیست و سومین سالگرد درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران و بزرگداشت روز جهانی روابط‌عمومی و تولد ایوی لی بنیانگذار روابط‌عمومی در جهان مصادف شده است، جمعی از اساتید ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی نهادها و سازمان‌های مختلف و همچنین بستگان شادروان دکتر حمید نطقی حضور یافتند.

در این مراسم، ابتدا دکتر هادی کمرئی نایب رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به تغییرات روزافزون ناشی از رشد و توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله متاورس، بر ضرورت به‌روزرسانی دانش و تخصص مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی تاکید کرد و اظهارداشت: گذر از شیوه‌های سنتی به مدرن با تغییر نگرش مدیران ارشد سازمان‌ها به‌دست می‌آید و روابط‌عمومی در ایجاد تغییر نگرش مدیران و همسو و همگن‌سازی فعالیت‌های منطبق با تغییرات، نقش به‌سزایی دارند.

نایب رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اشاره به گسترش منابع اطلاعاتی مورد نیاز دانشجویان و محققان رشته علوم ارتباطات خاطرنشان ساخت: بر خلاف چند دهه قبل، در حال حاضر شاهد رشد منابع اطلاعاتی و کتاب‌های ترجمه شده از منابع روز دنیا در کشورمان هستیم و کسب آگاهی از آخرین یافته‌ها و تغییرات صورت گرفته شده در عرصه روابط‌عمومی جهان، موجب شناخت هر چه بیشتر دست‌اندرکاران روابط‌عمومی از مسایل روز جهانی این حوزه هستند.

دکتر کمرئی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط‌عمومی مانند بازی شطرنج است گفت: این جمله را یکی از اساتید و بزرگان روابط‌عمومی مطرح کرده و معتقدم در اجرای تاکتیک‌های روابط‌عمومی همواره با پیش‌بینی و آینده‌نگری و همچنین طرح‌ریزی‌های سنجیده باید رسالت‌های عظیم این نهاد را به پیش برد.

از دیگر سخنرانان این مراسم خسرو رفیعی رییس انجمن روابط‌عمومی ایران بود که جلب اعتماد عمومی و اهتمام به افکار عمومی را به‌عنوان یکی از محوری‌ترین اهداف دکتر نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران مورد تبیین و تشریح قرار داد.

رفیعی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان اجلاس جهانی روابط‌عمومی در ایران بویژه تلاش‌های استاد باقریان خواستار افزایش توانمندی‌ها و استمرار تعاملات میان انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه روابط‌عمومی شد و با بیان اینکه شاگردان دکتر نطقی با تاسی از منش و سلوک وی می‌توانند جایگاه روابط‌عمومی را با تکیه بر هنر مردم‌داری رشد دهند به بیان خاطراتی از زمان دانشجویی خود و آموزه‌های برگرفته از دکتر نطقی پرداخت.


رییس انجمن روابط‌عمومی ایران با انتقاد از نگرش‌های غیرکارشناسی مدیران ارشد سازمان‌ها به حوزه روابط‌عمومی اظهار داشت: عدم تطابق انتظارات مدیران ارشد با تفکر علمی نهاد روابط‌عمومی منجر به به‌روز مشکلاتی از جمله انتظار ایفای نقش‌های تشریفات و تبلیغات و خودنمایی‌ها شده است که این مسئله ضرورت تشکیل نشست‌های علمی میان انجمن‌ها و دست‌اندرکاران روابط‌عمومی برای حل مسئله را دو صد چندان ساخته است.


خسرو رفیعی روابط‌عمومی را راهی برای زندگی کردن بهتر توصیف کرد و افزود: روابط‌عمومی از مدیریت جدا نیست و ما همگی برای دستیابی به جایگاه متعالی و در خور شان این نهاد لازم است تا با یکپارچه‌سازی تلاش‌ها و هم‌صدایی و تشریک مساعی هرچه بیشتر به اعتلای حرفه‌ای نهاد روابط‌عمومی بیش از پیش همت گماریم.

در ادامه، سخنگوی شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی به مناسبت نخستین اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی عنوان کرد: در معماری اسلامی واژه‌ای وجود دارد به اسم مردم‌واری، به این معنا که طرح‌های ارائه شده باید مردم‌وار و بر پایه نیازهای انسانی و همواره در تلاش برای پاسخ‌دهی به نیازهای انسانی باشد، از آنجا که در هنر اسلامی و هنر ایرانی عنصر مردم‌داری و مردم‌واری همواره مورد توجه بوده است این واژه سابقه دیرینه‌ای در فرهنگ ما دارد و امروزه تحت عنوان مردم‌داری به کار برده می‌شود.

نورالله مرادی افزود: حوزه محیط زیست یک حوزه عام است که به همه امور زندگی ما مرتبط می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان آنرا خاص روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و همه ما بایستی یکی از شاخه‌های کاری‌مان روابط‌عمومی برای محیط زیست باشد و ضروری است که در هر جایگاه و سمتی توجه به حوزه محیط زیست را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم. وی گفت: تقاضا داریم همه دوستان در هر ارگان یا نهادی که به عنوان روابط‌عمومی فعالیت دارند حوزه محیط زیست را به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی در فعالیت‌های روابط‌عمومی قرار دهند تا یک جریان‌سازی محیط زیستی وسیع شکل بگیرد.

سخنگوی شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همه روابط‌عمومی‌ها می‌توانند یک خواهر خواندگی با روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند و سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند تولیدات و محتواهای مناسبی را در اختیار آنان قرار دهد و در راستای انتشار فرهنگ محیط زیست به منظور حفظ و حراست هرچه بهتر، بهره ببریم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی دولت مردمی در حوزه تحقق شعارها و اهدافی که داشته توجه به روابط‌عمومی‌ها است، گفت: نسبت به استمرار آن، ایجاد تعامل و همراهی با سازمان محیط زیست در راستای شکوفایی این حوزه در روابط‌عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها امیدواریم.


همچنین استاد زکریا طرزمی از دوستان و یاران نزدیک دکتر حمید نطقی، ضمن بیان خاطراتی از دوران همکاری و هم‌نشینی با دکتر نطقی، به تشریح سجایای اخلاقی و ابعاد شخصیتی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران پرداخت و از وی به‌عنوان شخصیتی برجسته و مسلط در حوزه های ادبیات و شعر، حوزه‌های مدیریتی و صاحب‌نظر در چند حوزه هنری و علمی نام برد که اثرات بزرگی از او برجای گذاشته است.

وی دکتر نطقی را دارایی روح و طبعی لطیف و متواضع و رشد یافته در عصر طلایی ایران دانست که فرهیختگان بزرگی در حوزه‌های موسیقی، شعر و ادبیات ظهور یافته بودند و در این باره گفت: دکتر نطقی همان کوه یخی است که بخش بیرونی آن نمودار بود اما اطلاعات و دانش عمیق ایشان بویژه در حوزه شعر و ادبیات ترکی موجب شد تا کتاب اشعار ایشان در ترکیه چندین بار به چاپ برسد و با این حال در کمال خشوع و تواضع و اعتدال روحی از ابراز هرگونه خودنمایی، پرهیز داشت.


بر اساس این گزارش، در این مراسم فصلنامه «آنا وارلیق» توسط آیدین سرداری‌نیا صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این فصلنامه معرفی شد و به شرح چگونگی تاسیس و راه‌اندازی این نشریه توسط دکتر نطقی و جواد هیئت و همچنین تحقیقات و گزارش‌های مفصلی که راجع به زندگینامه و بیوگرافی کامل دکتر حمید نطقی توسط تحریریه این فصلنامه تهیه شده است مورد بررسی قرار گرفت.

پرفسور باقر ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران نیز آخرین سخنران اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی بود که حاضران در سالن محل برگزاری، وی را تا رسیدن به پشت تریبون سخنرانی، ایستاده تشویق کردند.


روابط‌عمومی و شناخت عنوان سخنرانی پروفسور ساروخانی بود که در این باره خطاب به مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی حاضر در مراسم گفت: شما اهالی قبیله دانش و قبیله کارگزاران دانش هستید که با راهبری، اندیشه‌ورزی به تولید و توزیع دانش می‌پردازید.


وی در تشریح صفت‌ها و ویژگی‌های روابط‌عمومی موثر به مقوله روابط‌عمومی تحلیل‌گر اشاره کرد و دراین باره گفت: دانایی به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است تا عناصر دانش توسط روابط‌عمومی تحلیل‌گر و اندیشه‌ورز به‌طور موثری مورد استفاده قرار گیرد و سازندگان دنیای امروز در هزاره سوم، کارگزاران روابط‌عمومی‌هایی هستند که می‌توانند سازمان را به اوج رسانیده و سازمان را با مخاطب آشتی دهند.


پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران، روابط‌عمومی هوشمند را ترکیبی از نگرش‌های استراتژیک و امور جاری دانست و ضمن تاکید بر ضرورت آینده‌نگری تصریح کرد: دانش فاخری که با اندیشه انسان‌ها سرو کار دارد، تضمین کننده سلامت روح و روان و ذهن انسان‌هاست تا افکار آدمیان را از تعصبات و خرافی‌گری‌ها برهاند و با تولید محتوای مناسب آنها را به هم متصل سازد.

وی افزود: این روابط‌عمومی‌ها هستند که با ایجاد شبکه انسانی به نزدیک ساختن اندیشه‌ها می‌پردازند و با رعایت اصل عدالت در توزیع دانایی، یکپارچه‌سازی جامعه در مقابل شایعات، دنیای پراکنده و نامسنجم انسان‌ها را متحد و به هم نزدیک می‌سازند.


غربت زمانی از دیگر محورهای سخنان پرفسور ساروخانی بود و در این باره با اشاره به نهج البلاغه و توصیه امیرالمومنین علی (ع) به فرزند زمان خود بودن، گفت: انسان‌ها و سازمان‌هایی که در غربت زمانی بسر می‌برند نمی‌توانند خود را به‌روز کرده که در نهایت منجر به به‌روز شکست‌های فاحشی در مسیر راه‌شان می‌شود و این شما روابط‌عمومی‌ها هستید که مردم را باید به دنیای جدید وارد کرده و با اقتضائات زمان جدید پیوند دهید.


آشتی با خویشتن و یکی ساختن عقل و دل و بیان از دیگر توصیه‌های پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران بود که در این باره با اشاره به بیماری اجتماعی و چند پارگی شخصیت‌های نامتعادل گفت: شما معماران ذهن آدمیان هستید و در وهله نخست لازم است تا با خویشتن خویش آشتی کنید و با ذهنی آرام و یکپارچه در سخن و عقل و دل و با اعتقاد قلبی، سازمان را آنگونه که هست به مردم معرفی کنید.


پروفسور ساروخانی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها هنگامی که شناخت ایجاد می‌کنند ضمن معرفی نقاط ضعف و قوت با سازمان نیز همدلی می‌کنند تصریح کرد: شناخت موجب می‌شود تا اندیشه‌های پیشین به‌روزرسانی شود و این مستلزم آن است تا ما زبان خاص خودمان را داشته باشیم و به‌عنوان طبیبانی حاذق بر بالین سازمان خود که از دوگانگی‌ها رنج می‌برد حاضر شویم.

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران، روابط‌عمومی را پدیده‌ای زیبا توصیف کرد و گفت: از سال ۱۳۴۲ که در دانشگاه سوربن فرانسه در مورد ارتباطات انسانی تحصیل می‌کردم تا هم اکنون و تا پایان زندگی با روابط‌عمومی خواهم بود چرا که معتقدم که جهان بدون روابط‌عمومی به جایی نخواهد رسید.


اهدای جایزه بین‌المللی دکتر نطقی به خانم «عزیزه نطقی» به نمایندگی از خانواده ایشان به‌رسم یادبود، رونمایی دو کتاب «روابط‌عمومی در عصر متاورس» و «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلی»، انتشار ویژه‌نامه رنگی کارگزار روابط‌عمومی، تجلیل از پیشکسوتان روابط‌عمومی و سه کلیپ زندگینامه “پدر روابط‌عمومی ایران”، معرفی “جایزه دکتر نطقی” و “روزجهانی روابط‌عمومی” از دیگر برنامه‌های نخستین اجلاس روز جهانی روابط‌عمومی بود.

استاد محمود اختیاری، دکتر حسین امامی، دکتر مریم سلیمی، عبدالله اسکویی، محمدرضا دشتی و رضا افخمی از جمله پیشکسوتان و فعالان عرصه روابط‌عمومی بودند که در این مراسم از آنان تقدیر شد.

محمود اختیاری: اشتغال در روزنامه کیهان به مدت ۱۱سال و روزنامه اطلاعات با طرح جدول متقاطع به مدت ۲سال، اشتغال در روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کنونی به مدت ۲۸ سال، مدیر روابط‌عمومی هفته‌نامه گل آقا و عضو هیات تحریریه این هفته‌نامه، بانی تشکیل شورای هماهنگی روابط‌عمومی در وزارتخانه متبوع، عضویت در هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی و دبیر هیات مدیره، عضویت در انجمن روابط‌عمومی ایران و مسئولیت انتشار یکصدمین شماره از ماهنامه انجمن، طراحی و انتشار نشریه داخلی کانون بازنشستگان شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طراحی و انتشار نشریه داخلی مرکز تحقیقات مخابرات و شرکت رسا (همزمان مدیر روابط‌عمومی شرکت رسا)، مسئول دبیرخانه و هماهنگ‌کننده هیات داوران در برگزاری هفت جشنواره انتخاب روابط‌عمومی‌های برتر در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های متقاضی و تالیف کتاب “روابط‌عمومی ضرورت، وظایف و اصول به اتفاق آقای مهدی طاحونه بان. وی دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری از دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی است. 

دکتر حسین امامی، ۲۶ سال سابقه فعالیت، آموزش و برنامه‌ریزی در روابط‌عمومی نظام بانکی کشور را دارد. او سال‌ها مدیر روابط‌عمومی بانک توسعه صادرات، دبیر کمیسیون هماهنگی روابط‌عمومی بانک‌ها و عضو شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات نظام بانکی بوده است.
وی دارای مدرک دکتری تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی است و در دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های مدیریت رسانه، ارتباطات و مطالعات فرهنگی و رسانه تدریس داشته است. او اولین وبلاگ فارسی به عنوان «روابط‌عمومی» در شهریور ۱۳۸۰ راه‌اندازی کرد و در همان سال، اولین دوره‌های آموزشی «روابط‌عمومی الکترونیک» را با همکاری موسسه کارگزار روابط‌عمومی در کشور برگزار کرد. علاقمندی‌های او به حوزه ارتباطات بیشتر معطوف است به روابط‌عمومی و فضای دیجیتال و بیش از صدها ساعت کارگاه آموزشی و سخنرانی در موضوعات مختلف برای سازمان‌ها برگزار کرده است. کتاب «زبان تخصصی برای دانشجویان روابط‌عمومی» از نوشته‌های مشترک او با دکتر احمد توکلی است که در دانشگاه تدریس می‌شود.

تجلیل از برگزیدگان

– سیدمنصور میرعلمی مدیر روابط‌عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق (جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان با رویکرد انتشارات)
– مهدی سندگل نظامی مدیر امور روابط‌عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن (جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان با رویکرد علمی و پژوهشی)

– مهندس منصور فخاران مشاور ریاست و مدیر روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور (جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی با موضوع پویش همراهان سفر ایمن)
– دکتر حمیدرضا طهماسبی‌پور مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت صنایع شیر ایران (جایزه ملی روابط‌عمومی دانش‌بنیان با رویکرد ارتباطات شبکه‌ای)
– مهندس روح ا… ابوالهادی‌زاده مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه (جایزه برترین کمپین‌های روابط‌عمومی با رویکرد نوآوری و اطلاع‌رسانی علمی)
– مهندس شاکر خفایی رییس روابط‌عمومی شرکت پالایش نفت تهران (جایزه روابط‌عمومی دانش‌بنیان با رویکرد افزایش بهره‌وری سازمانی)
– محمد جواد ادیبی مدیر روابط‌عمومی شهرداری بندر امام خمینی (ره) (جایزه روابط‌عمومی دانش‌بنیان با رویکرد برنامه‌محوری)
– حسن توکلی معاونت دفتر روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور (با رویکرد ارتباطات سازمانی)
 

گزارش کامل نخستین اجلاس «روز جهانی روابط‌عمومی» به‌زودی منتشر می‌شود.

لینک کوتاه:

https://toseepooya.ir/?p=43071


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *